An incursion into the literary laboratory of Galdós: Rosalía

Authors

  • Laureano Bonet

DOI:

https://doi.org/10.55422/bbmp.477

Keywords:

Galdós, Rosalía, Creational process, Feuilleton, Peredian transtextuality, Charito, Fortunata, Mujer del pueblo, Novel-river, Realism, Psychic life

Abstract

In 1983 Alan Smith edited the manuscript of an incomplete novel by Galdós that he had discovered shortly before in the Biblioteca Nacional of Madrid and which he titled Rosalía. This work has been very little visited by critics despite the time that has already passed. As it is an immature novel –almost a draft– this gives it a remarkable significance: allows us to discover Galdós’ creational process, the successes, failures, hesitations and reflections that all this provokes in him. In this sense, our article focuses on several very relevant aspects in Rosalía. Thus, the author’s ambivalent attitude towards the feuilleton which, at the same time, rejects and absorbs. The peredian presence in the novel, as evidenced by numerous intertexts, direct or oblique. A presence sometimes in tension, as occurs with the image that Galdós offers of Madrid –always very physical–, unlike the abstract vision that J. M. de Pereda had of the Court. The physical and moral traits of a female character –Charito– are also analyzed, as a possible preview of Fortunata: that is, the Galdosian paradigm of the mujer del pueblo. Finally, we point out some metafictional aspects of Rosalía, especially the simile of the novel as a river whose flow reflects the nature that surrounds it. The waters are often clear and, at times, dark, deep. Thus, a double-edged realism: public and social existence and, in parallel, psychic living, perhaps subconscious.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BALZAC, Honoré de. (1839) Eugénie Grandet. Paris, Charpentier.

BALZAC, Honoré de. (1941) Ferragus. Paris. Librairie Gründ.

BLANCO-AGUINAGA, Carlos. (1968) «On «The Birth of Fortunata»». Anales Galdosianos. III. 13-24.

BONET, Laureano. (1970) «Prólogo» a José María de Pereda, La leva y otros cuentos. Madrid. Alianza Editorial. 7-33.

BONET, Laureano. (1983) «Rosalía, la novela olvidada de Galdós». La Vanguardia. 36.634. 22 de diciembre. 37.

BONET, Laureano. (1994) «Don Elías, el espía que surgió de la sombra». Textos y contextos de Galdós. J. W. Kronik y H. S. Turner (Eds.) Madrid. Castalia. 55-65.

BROOKS, Peter. (1985) The Melodramatic Imagination. Balzac, Henry James, Melodrama, and the Mode of Excess. New York. Columbia University Press. DOI: https://doi.org/10.7312/broo91978

DICKENS, Charles. (1850) The Personal History of David Copperfield. London. Bradbury & Evans. DOI: https://doi.org/10.1093/oseo/instance.00121331

DICKENS, Charles. (1900) Oliver Twist. New York. Grosset & Dunlap.

GONZÁLEZ HERRÁN, José Manuel. (2016) ««Érase un muchacho (de la aldea / de la corte) que viajó (a la corte / a la aldea…»». «Érase un muchacho…», y otros estudios peredianos (1976-2016) Santander. Real Sociedad Menéndez Pelayo. 19-55.

GRAMSCI, Antonio. (1975) Quaderni del carcere. IV. V. Gerratana (Ed.) Torino. Einaudi.

GULLÓN, Ricardo. (1989) «De metáforas, arquetipos y silencios». Galdós. Centenario de «Fortunata y Jacinta». Actas. J. Ávila Arellano (Coord.) Madrid. Universidad Complutense. 505-517.

LÉVI-STRAUSS, Claude. (1965) «Le triangle culinaire». L’Arc. 26. 19-29.

MADARIAGA, Benito. (2006) «Galdós y Santander», Galdós en su tiempo. Y. Arencibia y Á. Bahamonde (Eds.) Santa Cruz de Tenerife. Parlamento de Canarias. 309-326.

PATTISON, Walter T. (1979) Benito Pérez Galdós. Etapas preliminares de «Gloria». Barcelona. Puvill.

PEREDA, José María de. (1989) Escenas montañesas. Tipos y paisajes. Obras completas. I. S. García Castañeda (Ed., intr. y notas) Santander. Tantín.

PÉREZ GALDÓS, Benito. (1886-1887) Fortunata y Jacinta. (Dos historias de casadas), I y II. Madrid. La Guirnalda.

PÉREZ GALDÓS, Benito. (1972) «Galería de figuras de cera». Los artículos de Galdós en «La Nación». W. H. Shoemaker (Ed.) Madrid. Ínsula. 516-521.

PÉREZ GALDÓS, Benito. (1983) Rosalía. A. Smith (Ed., intr., estudio-epílogo y notas) Madrid. Cátedra.

PÉREZ GALDÓS, Benito. (1999) «Carlos Dickens». «Observaciones sobre la novela contemporánea en España». «José M. de Pereda». «Prefacio del Autor escrito especialmente para esta edición [de Misericordia]». L. Bonet (Ed.) Barcelona. Península. 116-122. 123139. 168-175. 295-297.

POE, Edgar A. (1850) The Literati: Some Honest Opinions about Autorials Merits and Demerits with Occasional Words of Personality. Together with Marginalia, Suggestions and Essays. New York. J. S. Redfield.

PONNAU, Gwenhaël. (1987) «Le héros du roman d’éducation et ses doubles: le cas de David Copperfield». Littératures. 16. 39-47. DOI: https://doi.org/10.3406/litts.1987.1390

RIFFATERRE, Michael. (1980) «Le trace de l’intertexte». La Pensée. 215. 4-18.

RIFFATERRE, Michael. (1981) «L’intertexte inconnu». Littérature. 41. 4-7.

SECO, Carlos, (1973) «Presentación». Tríptico carlista. Barcelona. Ariel. 5-12.

SHOEMAKER, William H. (1963-1964) «Una amistad literaria: la correspondencia epistolar entre Galdós y Narciso Oller». Boletín de la Real Academia de Buenas Letras de Barcelona. XXX. 247-306.

SIN FIRMA. (1854) «Mujer». Enciclopedia Moderna. Diccionario Universal de Literatura, Ciencias, Artes, Agricultura, Industria y Comercio. F. de P. Mellado (Coord.) XXVIII. Madrid-París. Establ. de Mellado. 254-272.

SMITH, Alan. (1983.) «Introducción» y «Estudio-Epílogo» a Benito Pérez Galdós. Rosalía. Madrid. Cátedra. 9-14 y 383-438. S TENDHAL. (1866) Le Rouge et le Noir. Paris. Michel Lévy.

TARRÍO, Ángel. (1982) Lectura semiológca de «Fortunata y Jacinta». Santa Cruz de Tenerife. Cabildo Insular de Gran Canaria.

TODOROV, Tzvetan. (1983) «Personaje». Oswald Ducrot y Tzvetan Todorov, Diccionario enciclopédico de las ciencias del lenguaje. Madrid. Siglo Veintiuno Editores. 259-264.

VILAR, Pierre. (1963) Historia de España. Paris. Librairie Espagnole.

VILARÓS, Teresa M. (1995) Galdós: invención de la mujer y poética de la sexualidad. Madrid. Siglo Veintiuno Editores.

Published

2020-12-10

How to Cite

Bonet, L. (2020). An incursion into the literary laboratory of Galdós: Rosalía. MENÉNDEZ PELAYO LIBRARY BULLETIN, 96(2), 121–150. https://doi.org/10.55422/bbmp.477