La música de jazz en El Perseguidor y en Rayuela

Authors

  • Mercedes Serna Arnaiz Universidad de Barcelona

DOI:

https://doi.org/10.55422/bbmp.1040

Keywords:

Jazz, Rayuela, La vuelta al día en ochenta mundos, El perseguidor, Takes

Abstract

This essay relates the poetics and theory of Julio Cortázar's novels with his passion for jazz music. The creator and the performer merge both in jazz and in the third part of Rayuela. Similarly, inventive language unites this part of Rayuela and the character of this musical genre. The essay underlines the idea of multiplicity as the most current and modern literary value: the hypertext

Downloads

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
0
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
0%
33%
Days to publication 
29
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
Sociedad Menéndez Pelayo
Publisher 
Sociedad Menéndez Pelayo

PFL

1 2 3 4 5
Not useful Very useful

Global Statistics ℹ️

Cumulative totals since publication
103
Views
47
Downloads
150
Total

References

CORTÁZAR, Julio, «La vuelta a Julio Cortázar en (cerca de) 80 preguntas», en Entrevista con Elena Poniatowska, Revista Plural, 44 (mayo 1975), 27-36.

CORTÁZAR, Julio, La vuelta al día en ochenta mundos, Madrid, Siglo XXI editores, 1978, 2 vols.

CORTÁZAR, Julio, Rayuela, Madrid, Cátedra, 1994.

CORTÁZAR, Julio, El perseguidor, en Cuentos completos, I, (1947-1966), Madrid, 2003.

CORTÁZAR, Julio, Poesía y poética, en Obras completas, IV, edición de Saúl Yurkievich, con la colaboración de Geadis Anchieri, Barcelona, Galaxia Gutenberg, 2005.

CORTÁZAR, Julio, Cartas (1937-1963), edición de Aurora Bernárdez, Buenos Aires, Alfaguara,

https://www.academia.edu/11871457/A_Lucienne_C_de_Duprat_ENERO_de_1940_en_Buenos_Aires_Muy_apreciada_se%C3%B1ora_y_amiga

CRESPO Antonio, Confieso que he vivido y otras entrevistas, 2016, https://www.march.es/es/coleccion/biblioteca-julio-cortazar?l=1 ).

DOMÍNGUEZ, Mignon, Cartas desconocidas de Julio Cortázar, Buenos Aires, Sudamericana, 1992.

HARSS, Luis: «Julio Cortázar o la cachetada metafísica», en Los nuestros, Buenos Aires, Editorial Sudamericana, 1966.

HERRÁEZ, Miguel, Julio Cortázar, El otro lado de las cosas, Barcelona, editorial Ronsel, 2003.

LÓPEZ LESPADA, Marta, «Jazz poema de Julio Cortázar», en Revista de literatura hispanoamericana, número 36, 1998.

MAIRE, José Luis, El jazz en la obra de Cortázar, noviembre de 2013.

PICÓN GARFIELD, Evelyn, Cortázar por Cortázar, Veracruz, Universidad veracruzana, 1978.

PREGO GADEA, Omar, Cortázar por Cortázar. La fascinación de las palabras, Buenos Aires, Alfaguara, 1997.

SÁNCHEZ GARAY, Elizabeth, «Formas narrativas en la narrativa de Cortázar», en Julio Cortázar, Perspectivas críticas. Ensayos inéditos, Pol Popovic Karic y Fidel Chávez Pérez, coordinadores Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey, Campus de Monterrey y Miguel Ángel Porrúa, librero-editor. México, 2012.

Published

2024-12-30

How to Cite

Serna Arnaiz, M. (2024). La música de jazz en El Perseguidor y en Rayuela. MENÉNDEZ PELAYO LIBRARY BULLETIN, 100(3), 247–265. https://doi.org/10.55422/bbmp.1040