María Enciso: Cartografías de la memoria
DOI:
https://doi.org/10.55422/bbmp.1049Keywords:
María Enciso, exile, Cartographies of MemoryAbstract
María Enciso’s work, written entirely in exile, represents an attempt to symbolically recover the lost homeland through the recollection of its landscapes. In her cartography of distance, the literary settings—also present in other poets such as Machado or Lorca—merge with the biographical places of her childhood and youth. Her memory brings together both the reflections of the Generation of ’98, which dominate her essayistic production, and the modernist aesthetic that shapes her poetry, focused on the symbolic representation of spaces or natural elements imbued with political and emotional significance, where national and personal identity intertwine and blur. Both the prose and poetry of María Enciso form an intensely topographical writing, tracing maps of personal and collective experience.
Downloads
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
- Academic society
- Sociedad Menéndez Pelayo
- Publisher
- Sociedad Menéndez Pelayo
Global Statistics ℹ️
|
63
Views
|
29
Downloads
|
|
92
Total
|
|
References
AHMED, Sarah. (1876) The Cultural Politics of Emotion. Nueva York. Routtledge.
ALMENDROS PEÑARANDA, Rubén Jesús (2019). «Bajo la misma luna. La simbología de la luna en Li Bai y Federico García Lorca». Tropelías: Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, 31. 191-216 DOI: https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.2019312956
ÁLVAREZ MUNÁRRIZ, Luis (2011). «La categoría del paisaje cultural». AIBR: Revista de Antropología Iberoamericana, 6. 1. 58-80. DOI: https://doi.org/10.11156/40
APONTE GARCÍA, Gloria (2006). Paisaje e identidad cultural. Colombia: Tábula Rasa.
ARRIAGA FLÓREZ, Mercedes y CERRATO Daniele (2023). «Maria Enciso. Paisaje, memoria y cuerpo». Andaluzas Ocultas. Medio siglo de mujeres intelectuales (1900-1950), Caterina Duraccio (Ed.). Madrid: Dykinson, 346-368. DOI: https://doi.org/10.2307/jj.8500859.21
ARRIAGA FLÓREZ, Mercedes y CERRATO, Daniele (2024) «Archivar la memoria literaria: construyendo canon a través de los textos críticos de Maria Enciso» Archivos del pasado, archivos del porvenir. Archivar, desarchivar, anarchivar II, Lucía Cytryn, Lucía Dussaut y Mariano López Seoane (Eds.). Valencia. Tirant Lo Blanch. 81-94.
AUGÉ, Marc (2009). Los no lugares: espacios del anonimato. Antropología sobre modernidad. Madrid: Gedisa.
AZNAR SOLER, Manuel (ed.) (2007). Paisaje y exilio. Literatura del destierro y espacio simbólico. Fundación Max Aub.
BACHELARD, Gaston (2000). La poética del espacio. Traducción de Ernestina de Chapourcín. Argentina: Fondo de Cultura Económica de Argentina.
BERGSON, Henri (1991). Duración y simultaneidad: a propósito de la teoría de Einstein. Traducción de Wenceslao Roces. Madrid. Alianza Editorial.
BOFF, Leonardo (1998). O despertar da águia: o dia-bólico e o sim-bólico na construção da realidade. Petrópolis, RJ: Vozes.
BUZARD, J. (1997). Disorienting fiction: The autoethnographic work of nineteenth-century English novels. Princeton. Princeton University Press.
CARAVAGGI, Giovanni (1980). Invito alla lettura di García Lorca. Milano. Mursia
CARERI, Francesco (2013): Walkscapes. O caminhar como prática estética. Brasil. Editorial Gustavo Gili, SL.
CORREA, Gustavo (1957). «El simbolismo de la luna en la poesía de Federico García Lorca». Publications of the Modern Language Association of America. 5, 72. 1060- 108. DOI: https://doi.org/10.2307/460379
CORREA, Gustavo (1966). «El simbolismo del mar en la poesía española del siglo XX». Revista hispánica moderna. 32. 1/2. 62-86.
DARÍO, Rubén (1995). Cantos de vida y de esperanza. Madrid. Alianza Editorial.
DE ALBORNOZ, Aurora (1959). El paisaje en la poesía de Antonio Machado. Tesis Doctoral. Puerto Rico. Universidad de Puerto Rico.
DE ZULETA, Emilia (1999). Españoles en Argentina: el exilio literario de 1936- Buenos Aires. Ediciones Atril.
ENCISO, María (1941). Europa Fugitiva: 30 estampas de la guerra. Barranquilla. Litografía Barranquilla Impresores.
ENCISO, María (1942). Cristal de las Horas. Bogotá. Editorial Cultura.
ENCISO, María (1946). De mar a mar. México D. F.: Isla.
ENCISO, María (1947). Raíz al viento. México. Edición y Distribución Ibero Americana de Publicaciones S. A.
ENCISO, María (1982). De mar a mar. Madrid. Editorial Molinos de Agua.
ENCISO, María (2022). Poesía completa, prólogo y presentación de Virginia Fernández Collado. Almería. Instituto de Estudios Almerienses.
ENCISO, María (2023). Ensayos, edición de Mercedes Arriaga y Daniele Cerrato. Madrid: Dykinson.
GARCÍA LORCA, Federico (1993). Impresiones y paisajes. Madrid. Cátedra.
GODOY, Cristina (2002) (Ed.). Historiografía y memoria colectiva: tiempos y territorios. Buenos Aires. Miño y Dávila Editores.
GÓMEZ RAMOS, Antonio (Ed.) (2010). Topografías literarias del exilio: espacio y memoria en la narrativa contemporánea. Madrid. Verbum.
GONZÁLEZ, Fernando (1981). Ecología y paisaje. Madrid. Editorial Blume.
Granada, Henry (2002). Psicología ambiental. Barranquilla. Ediciones Uninorte.
GREIMAS, Algirdas Julien y COURTÉS, Joseph (1979). Sémiotique. Dictionnaire raisonné de la théorie du langage. Paris. Hachette.
HALBWACHS, Maurice (2007). La topografía legendaria de los Evangelios en Tierra Santa: estudio de memoria colectiva. Introducción de Pierre Nora. Traducción de F. Giménez Gracia. Madrid. Ediciones Akal.
HERNÁNDEZ, Bernardo; Hidalgo, M. Carmen; Salazar-Laplace, M. Esther y Hess, Stephany (2007). «Place attachment and place identity in natives and non-natives». Journal of Environmental Psychology, 27. 4. 310-319. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jenvp.2007.06.003
MACHADO, Antonio (1971). Nuevas canciones y De un cancionero apócrifo. Madrid. Castalia.
MEDINA PADILLA, Arturo (1980). «María Enciso, una ignorada escritora del exilio español del 39». Sábado Literario. Pueblo, p. 5.
MEDINA PADILLA, Arturo (1982). «Aproximación biográfica María Enciso», De mar a mar. Madrid: Molinos de Agua. 11-13.
MEDINA PADILLA, Arturo (1987). María Enciso, escritora almeriense del exilio. Estudio y antología. Almeria. Diputación Provincial de Almería.
MÉNDEZ, Concha (1926). Canciones de mar y tierra, Buenos Aires. Talleres Gráficos Argentinos
MÉNDEZ, Concha (1926). Inquietudes. Madrid. Imprenta de Juan Puedo.
MOLANO BARRERO, Joaquín (1995). «Arqueología del paisaje». Cuadernos de Geografía. Revista Colombiana de Geografía. 5. 2. 1–10.
MOSTAZA, Bartolomé (1949). «El paisaje en la poesía de Antonio Machado». Cuadernos hispanoamericanos, 11/12, 19-9.
PALOMINO, Antonio (1988). Museo pictórico y escala óptica. Edición y estudio preliminar de Nina Ayala Mallory. Madrid. Cátedra, 1988.
PROSHANSKY, Harold M.; FABIAN, Abbe K. y KAMINOFF, Robert (1983). «Place-identity: Physical world socialization of the self». Journal of Environmental Psychology. 3. 1. 57-83. DOI: https://doi.org/10.1016/S0272-4944(83)80021-8
RAINERO, Carolina (2012). «Registro y re-valorización del paisaje de la producción en el área metropolitana de Rosario. El caso del Ferrocarril Oeste Santafesino». Revista Labor & Engenho. 6. 1. 1-25. DOI: https://doi.org/10.20396/lobore.v6i1.18
RICH, Adrienne (1966). Nacemos de mujer: La maternidad como experiencia e institución. Traducción de Ana Becciu. Madrid. Ediciones Cátedra.
RICH, Adrienne (2005). «Notas para una política de la ubicación». En Sangre, pan y poesía: selección de ensayos políticos (1979–1985), Traducción de Marta Gómez Casas (123–144). Madrid. Horas y Horas.
ROMERA CASTILLO, José (2006). De Primera mano. Sobre escritura autobiográfica en España (silo XX). Madrid. Visor.
SCHAMA, Simson (1995). Landscape and Memory. Nueva York. A.A. Knopf.
ULACIA ALTOLAGUIRRE, Paloma (2018). Concha Méndez. Memorias habladas, memorias armadas. Madrid. Editorial Renacimiento.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 mercedes arriaga florez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

