The Celestina's Works of Don Marcellin in the Perennial Memory of his Epistolary

Authors

  • Carmen Parrilla

DOI:

https://doi.org/10.55422/bbmp.v88i1.126

Keywords:

La Celestina, Menéndez Pelayo, Krapf, Tragicomedy

Abstract

This article aims to reconstruct, as far as possible, the notability of polygraph Menéndez Pelayo, through the epistolary correspondence between him and the bookseller, editor and biliophile, Krapf. Menéndez Pelayo was characterized by his historical and critical interest; hence, his interest in the work of Fernando Rojas: La Celestina. Specifically, he focused his work on the tragicomedy published in Valencia in 1514, which includes a more precise heading than the other editions.

Downloads

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
0
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
0%
33%
Days to publication 
3548
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
Sociedad Menéndez Pelayo
Publisher 
Sociedad Menéndez Pelayo

PFL

1 2 3 4 5
Not useful Very useful

Global Statistics ℹ️

Cumulative totals since publication
109
Views
52
Downloads
161
Total

References

BOTTA, Patrizia, “El texto en movimiento (De la Celestina de Palacio a la Celestina posterior)”, en Cinco siglos de Celestina; Aportaciones interpretativas, Rafael Beltrán y José Luis Canet, eds., Universitat de València, 1977, pp. 135-159.

“El texto de La Celestina en la edición de Valencia, 1514”, en Tragicomedia de Calisto y Melibea (Valencia, Juan Joffre, 1514), dir. general Nicasio Salvador Miguel, València, Institució Alfons el Magnánim . Diputación de València –Ministerio de Educación y Cultura –Biblioteca Nacional, 1999, pp. 17-29

CANET, José Luis, “Alonso de Proaza”, en Tragicomedia de Calisto y Melibea (Valencia, Juan Joffre, 1514), dir. general Nicasio Salvador Miguel, València, 1999, pp. 31-38.

CANET VALLÉS. José Luis, Comedia de Calisto y Melibea, edición crítica, introducción y notas de José Luis Canet Vallés, Valéncia, Universitat de València, 2011.

CARMONA RUIZ, Fernando, La recepción de La Celestina en Alemania en el siglo XVI, tesis doctoral, Friburgo, 2007.

Di CAMILLO, Ottavio, “Hacia el origen de la Tragicomedia: huellas de la princeps en la traducción al italiano de Alfonso Ordóñez”, en Actas del Simposio Internacional 1502-2002: Five Hundred Years of Fernando de Rojas’ Tragicomedia de Calisto y Melibea (18-19 de octubre de 2002, Departamento de Español y Portugués, Indiana University, Bloomington), Al cuidado de Juan Carlos Conde, New York, Hispanic Seminary Studies, 2007, pp. 115-145.

FERNÁNDEZ LERA, Rosa - DEL REY SAYAGUÉS, Andrés, “Autores del 98. Relación con Menéndez Pelayo y su Biblioteca”, Boletín de la Biblioteca de Menéndez Pelayo, Año LXXIV (1998), pp. 479-566.

INFANTES, Víctor, “El laberinto cronológico y editorial de las primitivas impresiones de Celestina (1497-1514). Con una Marginalia bibliographica al cabo”, en Actas del Simposio Internacional 1502-2002: Five Hundred Years of Fernando de Rojas’ Tragicomedia de Calisto y Melibea (18-19 de octubre de 2002, Departamento de Español y Portugués, Indiana University, Bloomington), Al cuidado de Juan Carlos Conde, New York, Hispanic Seminary Studies, 2007, pp. 69-71.

La Celestina. Tragicomedia de Calisto y Melibea por Fernando de Rójas, conforme a la Edición de Valencia, de 1514, reproducción de la de Salamanca, de 1500, cotejada con el ejemplar de la “Biblioteca Nacional” en Madrid. Con el Estudio Crítico de La Celestina nuevamente corregido y aumentado del Excmo. Señor D. Marcelino Menéndez y Pelayo de la Real Academia Española y Director de la Biblioteca Nacional. Vigo, Librería de Eugenio Krapf, 1899.

LIDA DE MALKIEL, María Rosa, La originalidad artística de La Celestina, Buenos Aires, Eudeba, 1970

McPHEETERS, D. W., El humanista español Alonso de Proaza, Madrid, Castalia, 1961.

MENÉNDEZ PELAYO, Marcelino, Estudios de crítica literaria. Segunda serie. Madrid [Establecimiento Tipográfico “Sucesores de Rivadeneyra] 1895.

Orígenes de la Novela, III, edición preparada por D. Enrique Sánchez Reyes, Santander, Aldus, S. A. de Artes Gráficas, 1943.

Historia de los heterodoxos españoles, I, Madrid, Biblioteca de Autores Cristianos, 1965.

NORTON, F.J., Printing in Spain: 1501-1520: vith a note on the early editions of the “Celestina”, Cambridge, Cambridge University Press, 1966.

A Descriptive catalogue of printing Spain and Portugal: 1501-1520, Cambridge, University, 1978.

PARDO PASTOR, Jordi, “El humanista Alonso de Proaza y la “materia nueva” de Celestina”, Celestinesca, 24 (2000), pp. 15-28. DOI: https://doi.org/10.7203/Celestinesca.24.19951

SNOW, Joseph T., “La Tragicomedia de Calisto y Melibea de 1507”, en Un Volumen Facticio de Raros Post-Incunables Españoles, coordinado por Julián Martín Abad, Toledo, Antonio Pareja, editor, 1999, pp. 28-39.

“La problemática autoría de Celestina”, Incipit, 25-26 (2005-2006), pp. 537561.

Published

2012-10-10

How to Cite

Parrilla, C. . (2012). The Celestina’s Works of Don Marcellin in the Perennial Memory of his Epistolary. MENÉNDEZ PELAYO LIBRARY BULLETIN, 88(1), 73–88. https://doi.org/10.55422/bbmp.v88i1.126