From Micomicona to the bronze jimia. The examples of an ape to build a character

Authors

  • Julia D'Onofrio

DOI:

https://doi.org/10.55422/bbmp.175

Keywords:

Quixote, Micomicona, Characters, Animals, Simbolism

Abstract

It is always productive for analysis to venture into the multiple implications that are suggested by the different meanings with which Cervantes builds up, names or characterizes his fictional characters. This study seeks to highlight the cultural background associated with ape lore in the construction of Micomicona and of her rewrite in Don Quixote Part two, Princess Antonomasia. The sheaf of converging meanings that dynamically help to construct the character of Dorotea and her chivalric counterparts allows us to once more ponder on the profound complexity of Cervantine creations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARMISTEAD, Samuel G y Joseph H SILVERMAN. (1963) «Algo más sobre “Lo de tu abuela con el ximio” (La Celestina, I): Antonio de Torquemada y Lope de Vega». Papeles de Son Armadans 69, 205. 11-18.

COVARRUBIAS HOROZCO, Sebastián. (1610) Emblemas morales. Madrid. Luis Sánchez.

COVARRUBIAS HOROZCO, Sebastián. (2006 [Madrid 1611]) Tesoro de la lengua castellana o española, Edición integral e ilustrada de Ignacio Arellano y Rafael Zafra. DVD de la colección Studiolum, dirigida por Antonio Bernat Vistarini, John T. Cull y Tamás Sajó.

FAJARDO, Salvador. (1984) «Unveiling Dorotea or the Reader as Voyeur». Cervantes: Bulletin of the Cervantes Society of America 4.2, 89-108.

GARCÍA ARRANZ, José Julio. (2013) «El mono frugívoro y la Epifanía: en torno a la iconografía del tríptico de la Adoración de los Reyes Magos, atribuido a Adrian Isenbrandt, en el Museo del monasterio de Nuestra Señora de Guadalupe (Cáceres)». Alma Ars. Estudios de arte e historia en homenaje al Dr. Salvador Andrés Ordax. Valladolid. Ediciones Universidad de Valladolid / Universidad de Extremadura. 211-219.

GERBER, Clea. (2016) «De libros y espejos: la reproducción en el Quijote de 1615». Don Quijote en Azul 8. J. D’Onofrio y C. Gerber (Eds.). Azul. Editorial Azul.

GREEN, Otis H. (1956) «“Lo de tu abuela con el ximio” (La Celestina, Auto I)». Hispanic Review. 24. 1-12. DOI: https://doi.org/10.2307/470766

HATHAWAY, Robert L. (1993) «Dorotea, or the Narrators’ Arts». Cervantes: Bulletin of the Cervantes Society of America. 13.1. 109-26.

HORAPOLO (1991). Hieroglyphica. Edición de J. M. González de Zárate. Traducción del texto griego de M. J. GARCÍA Soler. Madrid. Akal.

HOROZCO Y COVARRUBIAS, Juan. (1589) Emblemas morales. Segovia. Juan de la Cuesta.

JANIN, Erica. (2000-2001) «Ruin sea quien por ruin se tiene: reescrituras del tópico del matrimonio por interés en los casos de Dorotea, Micomicona y Antonomasia». Filología. 33. 1-2. 113-130.

JANSON, H.W. (1952) Apes and Ape Lore in the Middle Ages and the Renaissance. Londres. Warburg Institute. University of London.

KNOWLES, James. (2004) «“Can ye not tell a man from a marmoset?”: Apes and Others on the Early Modern Stage». Erica Fudge. Renaissance Beasts: of Animals, Humans, and Other Wonderful Creatures. Illinois. University of Illinois Press. 138-163.

MÁRQUEZ VILLANUEVA, Francisco. (1967) «Dorotea, la muchacha de Osuna». Archivo Hispalense, 141. 147-63.

REDONDO, Augustin. (1984) «De don Clavijo a Clavileño: Algunos aspectos de la tradición carnavalesca y cazurra en el Quijote (II, 38–41)». Edad de Oro. 3. 181–99 [Reeditado en Otra manera de leer el Quijote, III.9].

REDONDO, Augustin. (1996) «Burlas y veras: la princesa Micomicona y Sancho negrero». Edad de Oro XV. 125-140. [Reeditado en Otra manera de leer el Quijote, III.6].

REDONDO, Augustin. (1999) «Fiestas burlescas en el palacio ducal: el episodio de Altisidora». Actas del III Congreso Internacional de la Asociación de Cervantistas. Antonio Bernat Vistarini (Ed.). Palma de Mallorca. Universitat de les Illes Balears. 49-62. [Reeditado en En busca del Quijote desde otra orilla. Madrid. Centro de Estudios Cervantinos. 2011. III, 5].

REDONDO, Augustin. (2006) «El profeta y el caballero. El juego con la profecía en la elaboración del Quijote». El Quijote en Buenos Aires. Lecturas cervantinas en el cuarto centenario, A. Parodi, J. D’Onofrio y J.D. Vila (Eds.). Buenos Aires. Universidad de Buenos Aires. 83-102. [Reeditado en En busca del Quijote desde otra orilla. Madrid. Centro de Estudios Cervantinos. 2011. I, 3].

RIPA, Cesare. (1987) Iconologia (Roma 1593). Juan Barja (Ed.). Traducción de Juan y Yago Barja, Rosa M. Mariño, Fernando García Manero. Madrid. Akal.

RUIZ PÉREZ, Pedro. (1995b) «La hipóstasis de Armida: de Dorotea a Micomicona». Cervantes: Bulletin of the Cervantes Society of America. 15.1. 147-163.

RUIZ Pérez, Pedro. (1995a) «Los enemigos del caballero: Micomicona, Trifaldi y el de la Blanca Luna». Bulletin Hispanique. 97. 2. 503-528. DOI: https://doi.org/10.3406/hispa.1995.4881

ULLMAN, Peter. (1974) «An Emblematic Interpretation of Sansón Carrasco’s Disguises». Estudios literarios de hispanistas norteamericanos dedicados a H. Halztfeld con motivo de su 80 aniversario. J. M. Solá, A. Crisafull y B. Damián (Eds.). Barcelona. Hispam. 223-38.

Published

2016-12-10

How to Cite

D’Onofrio, J. (2016). From Micomicona to the bronze jimia. The examples of an ape to build a character. MENÉNDEZ PELAYO LIBRARY BULLETIN, 92(Único), 93–113. https://doi.org/10.55422/bbmp.175