Don Quixote and the puppets: the altarpiece by Maese Pedro

Authors

  • Salvador García Castañeda

DOI:

https://doi.org/10.55422/bbmp.177

Keywords:

Quixote, Melisendra, Don Gaiferos, Maese Pedro, Puppets, Marionettes, Puppet show, Illustrations

Abstract

This article examines the episode of the Retablo de Maese Pedro (Master Peter’s Puppet Show) in the second part of Don Quixote as it has been interpreted by various illustrators from Spain and other countries. These illustrations, more or less faithful to Cervantes’s text, served to popularize various images of the central character, Don Quixote, and the images correspond to interpretations offered by critics from the moment the novel appeared up to the present.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMORÓS, Andrés y José María DÍAZ BORQUE. (1999) Historia de los espectáculos en España. Madrid. Castalia.

ASHBEE, Henry Spencer. (1895). An Iconography of Don Quixote, 1605-1895. London. Printed for the Author at the University Press, Aberdeen, and Issued by The Bibliographical Society.

CERVANTES, Miguel de. (2004) Don Quijote de la Mancha. Edición y notas de Francisco Rico. Madrid. Edición del IV Centenario, Real Academia Española.

DURÁN, Agustín. (1945) Romancero general o colección de romances. castellanos anteriores al siglo XVIII, tomo I. Madrid. BAE 10. 248-251, nº. 377-381.

GARCÍA CASTAÑEDA, Salvador. (2004) «La función de las marionetas en el retablo de Maese Pedro». Títeres. Urueña, Valladolid. Fundación Joaquín Díaz. 22-31.

GIVANEL MAS, Juan y Juan GAZIEL. (1946) Historia gráfica de Cervantes y del Quijote. Madrid. Plus Ultra.

GONZÁLEZ MORENO, Fernando, Eduardo URBINA, Richard FURUTA y Jie DENG. (2005) «La colección de Quijotes ilustrados del Proyecto Cervantes: Catálogo de ediciones y archivo digital de imágenes». Cervantes, Bulletin of the Cervantes Society of America. XXV. 1. 79-104.

HENRICH, Manuel. (1905) Iconografía de las Ediciones del Quijote de Miguel de Cervantes Saavedra, con Notas Bibliográficas Tomadas Directamente de los Respectivos Ejemplares (del año 1605 al 1905). Reunido y ordenado cronológicamente por Manuel Henrich. Precedido de un Homenaje a Cervantes, por los Editores, Prólogo, por J. Givanel, Génesis del Quijote, por Martínez Ruiz (Azorín). Barcelona. Henrich y Cia. 3 vols. Edición facsimilar, Madrid. Libris, Asociación de libreros de viejo. 2005.

LENAGHAN, Patrick. (2003) «Retráteme el que quisiere pero no me maltrate. Un recorrido por la ilustración gráfica del Quijote». Imágenes del Quijote: modelos de representación en las ediciones de los siglos XVII a XIX. Madrid. Calcografía Nacional-Real Academia de Bellas Artes de San Fernando / Museo Nacional del Prado. 15-43.

LINN, Talfourd P. (1963) A Catalogue of the Talfourd P. Linn Collection of Cervantes materials on deposit in the Ohio State University Libraries. Compiled by Dorothy Petersen Ackerman. Paul J. Kann and Rolland E. Stevens (Eds.). Columbus. Ohio State University Press.

LO RE, A. G. (1989) «More on the Sadness of Don Quixote: The First Known Quixote illustration. Paris, 1618». Cervantes. 9. 1. 75-83.

LUCÍA MEJÍAS, José Manuel. (2005) Los primeros ilustradores del Quijote. Madrid. Ollero y Ramos.

LUCÍA MEJÍAS, José Manuel (dir.). (2005) El Banco de imágenes del Quijote. 1605-1905. www.qbi2005.com

LUCÍA MEJÍAS, José Manuel. (2006) Leer el Quijote en imágenes. Hacia una teoría de los modelos iconográficos. Madrid. Calambur.

MENÉNDEZ PIDAL, Ramón. (1953) Romancero hispánico, I. Madrid. Espasa-Calpe.

PORRAS, Francisco. (1981) Titelles Teatro popular. Madrid. Editora Nacional. Biblioteca de visionarios, heterodoxos y marginados.

PORRAS, Francisco. (1995) Los títeres de Falla y García Lorca. Madrid. Baja Editor.

RÍO Y RICO, Gabriel-Martin del. (1930) Catálogo Bibliográfico de la sección de Cervantes de la Biblioteca Nacional. Madrid.

RODRÍGUEZ CEPEDA, Enrique. (1988) «Los Quijotes del siglo XVIII». Cervantes. VIII. 1. 61-108.

ROMERA NAVARRO, Miguel. (1946) Interpretación pictórica del Quijote por Doré. Madrid. CSIC.

SCHMIDT, Rachel. (1996) «La ilustración gráfica y la interpretación del Quijote en el siglo XVIII». Dieciocho, 19.2. 203-284.

SEDÓ PERIS-MENCHETA, Juan. (1953-1955) Catálogo de la Colección Cervantina Sedó, Redactado por Luis María Plaza Escudero. Barcelona. J. Porter.

SUÑÉ BENAGES, Juan. (1939) Bibliografía crítica de ediciones del Quijote, impresas desde 1605 hasta 1917, recopiladas y descritas por Juan Suñé Benages y Juan Suñé Fonbuena; hasta 1937 por el primero de los citados autores y ahora redactada por J. D. M. Ford y C. T. Keller. Cambridge. Harvard University Press; London. H. Milford, Oxford University Press. DOI: https://doi.org/10.4159/harvard.9780674600454

URBINA, Eduardo y Fernando GONZÁLEZ MORENO. (2010) The Eduardo Urbina Cervantes Collection in the Cushing Memorial Library and Archives Texas A&M University Libraries. Vigo. Editorial Academia del Hispanismo.

VAREY, J. E. (1957) Historia de los títeres en España (Desde sus orígenes hasta mediados del siglo XVIII). Madrid: Revista de Occidente.

VV. AA. (2005) El Quijote. Biografía de un libro 1605-2005. Madrid. Biblioteca Nacional.

Published

2016-12-10

How to Cite

García Castañeda, S. (2016). Don Quixote and the puppets: the altarpiece by Maese Pedro. MENÉNDEZ PELAYO LIBRARY BULLETIN, 92(Único), 133–145. https://doi.org/10.55422/bbmp.177