Garcilaso in Cervante's theatre
DOI:
https://doi.org/10.55422/bbmp.178Keywords:
Cervantes, Garcilaso de la Vega, Imitation, DramaAbstract
The use of literal quotations and direct imitations of Garcilaso de la Vega is notable and quantitatively constant in Cervantes’s drama. Nevertheless, the function of these quotations moves towards a more complex and distinctive use in the works written between Cervantes’s return to Algiers and the composition of Ocho comedias y ocho entremeses.
Downloads
References
ALADRO-FONT, Jorge y Ricardo Ramos Tremolada. (1996) «Ausencia y presencia de Garcilaso en el Quijote». Cervantes: Bulletin of the Cervantes Society of America. 16.2. 89-106.
ALCÁZAR ORTEGA, Mercedes. (1995) «Palabra, memoria y aspiración literaria en La española inglesa». Cervantes: Bulletin of the Cervantes Society of America. 15.1. 33-45.
ANTONUCCI, Fausta (Ed.). (2015) La conquista de Jerusalén por Godofre de Bullón. Miguel de Cervantes. Comedias y tragedias. Madrid. Real Academia Española. I, 1101-1195.
ASCHOM, B. B. (1951) «A note on Garcilaso and Cervantes». Hispanic Review, 19, 61-63. DOI: https://doi.org/10.2307/470783
ASENSIO, Eugenio (1965). Itinerario del entremés. Madrid. Gredos.
ASENSIO, Eugenio (Ed.). (1970) Miguel de Cervantes, Entremeses. Madrid. Castalia.
ÁVILA, Francisco J. (2013) «Verso y prosa en Cervantes: la construcción de voces». Hesperia, 16.2. 9-41.
BARAS, Alfredo (Ed.). (2012) Miguel de Cervantes. Entremeses. Madrid. Real Academia Española.
BARAS, Alfredo (Ed.). (2015) Los baños de Argel y Tragedia de Numancia. Miguel de Cervantes. Comedias y tragedias. Madrid. Real Academia Española. I, 241-361 y 1005-1100.
BLECUA, José Manuel. (1947) «Garcilaso y Cervantes». Cuadernos de Ínsula, I. Homenaje a Cervantes. Madrid. Ínsula. 141-150. Reimpr. (1970). Sobre poesía de la Edad de Oro. Madrid. Gredos. 151-160.
BLECUA, Alberto. (2013) «Cervantes y su intertextualidad española». Parole rubate 8. 197-219. http://www.parolerubate.unipr.it.
BUEZO CANALEJO, Catalina. (2003) «Entremés y tiempo de Carnaval: El rufián viudo llamado Trampagos». Theatralia. 5. 293-304.
CALVO, Mariano. (2009) «Cervantes y Garcilaso». Fundación Garcilaso de la Vega. http://fundaciongarcilasodelavega.com/wp-content/uploads/Cervantes-y-Garcilaso.pdf.
CALVO, Mariano. (2014) «Cervantes y Garcilaso: la voz a ti debida». Añil. 26. 29-32.
CANAVAGGIO, Jean. (1977) Cervantès dramaturge. Un théâtre à naître. Paris. Presses Universitaires de France.
CANAVAGGIO, Jean. (Ed.). (1984) Miguel de Cervantes. Los baños de Argel. Madrid. Taurus.
CANAVAGGIO, Jean. (1985) «Los pastores del teatro cervantino: tres avatares de una Arcadia precaria». La Galatea de Cervantes. Cuatrocientos años después. Newark. Juan de la Cuesta. 37-52.
CANAVAGGIO, Jean. (1992) «Garcilaso en Cervantes. “Oh dulces prendas por mi mal halladas”». Busquemos otros montes y otros ríos: estudios de literatura española del Siglo de Oro dedicados a Elias L. Rivers. Brian Dutton y Victoriano Roncero (coord.). Madrid. Castalia. 67–73. Reimpr. (2000). Cervantes, entre vida y creación. Alcalá de Henares. Centro de Estudios Cervantinos. 199-206.
CERVANTES, Miguel de. (2005) Novelas ejemplares. Edición de Jorge García López. Barcelona. Galaxia Gutenberg-Círculo de Lectores.
CERVANTES, Miguel de. (2015) Comedias y tragedias. Luis Gómez Canseco (coord.). Madrid. Real Academia Española.
CERVANTES, Miguel de. (2015b) Don Quijote de la Mancha. Edición de Luis Gómez Canseco. Stein bei Nürnberg. Clásicos Hispánicos. www.clasicoshispanicos.com.
CHECA, Jorge. (1986) «El rufián viudo de Cervantes: Estructura, imágenes, parodia, carnavalización». Modern Language Notes. 101. 247-269. DOI: https://doi.org/10.2307/2905763
EGIDO, Aurora. (2013) «Los hurtos del ingenio y la paternidad literaria en Miguel de Cervantes» Parole rubate. 8. 15-32. http://www.parolerubate.unipr.it.
FERNÁNDEZ LÓPEZ, Sergio (Ed.). (2015). La Casa de los Celos. Miguel de Cervantes. Comedias y tragedias. Madrid. Real Academia Española. I, 133-240.
FERNÁNDEZ MORERA, Darío. (1982) «Algunos aspectos del universo cervantino en la comedia Pedro de Urdemalas». Cervantes: Su obra y su mundo. Actas del I Congreso internacional sobre Cervantes. Manuel Criado de Val (coord.). Madrid. Edi-6. 239-242.
GALLAGHER, Patrick. (1972) «Garcilaso’s Second Eclogue and Don Quixote: tradition or polygenesis?». Beitrage zur Romanischen Philologie. 11.38-49.
GALLEGO MORRELL, Antonio. (1948) «La voz de Garcilaso en Don Quijote». Ínsula. 29. 2.
GARCÍA AGUILAR, Ignacio (Ed.). (2015) La entretenida. Miguel de Cervantes. Comedias y tragedias. Madrid. Real Academia Española. I, 687-794.
GARGANO, Antonio. (2008) «‘Yo la lengua defiendo’: Lope y la nueva poesía». Anuario Lope de Vega. 14. 113-131.
GARCILASO DE LA VEGA. (2007) Obra poética y textos en prosa. Edición de B. Morros. Barcelona. Crítica.
GARROTE BERNAL, Gaspar. (1996) «Intertextualidad poética y funciones de la poesía en el Quijote». Dicenda. 14. 113-127.
GRAHAM-JONES, Jean. (1992) «‘Tuya soy’: The Economics of Marriage in Cervantes’s Entremés del rufián viudo llamado Trampagos». Bulletin of the Comediantes. 44. 231-241. DOI: https://doi.org/10.1353/boc.1992.0018
GUILLÉN, Claudio. (2002) «La amistad y el amor: Garcilaso y Cervantes». Atti del XX Convegno. Firenze 15–17 marzo 2001. I: La penna di venere: escritture dell’amore nelle culture iberiche. Domenico Antonio Curato y Loretta Frattale (coord.). Messina. Andrea Lippolis. I, 485-504.
BBMP, XCII, 2016
HSU, Carmen Y. (2012) «Sobre la figura de Trampagos en El rufián viudo de Cervantes». Anales Cervantinos. 44. 187-206. DOI: https://doi.org/10.3989/anacervantinos.2012.010
LAPESA, Rafael. (1977) «El cultismo semántico en la poesía de Garcilaso». Poetas y prosistas de ayer y de hoy. Madrid. Gredos. 92-109.
LERNER, Isaías. (2005) «Acerca de la poesía de Cervantes». Por discreto y por amigo. Mélanges offerts à Jean Canavaggio. Ch. Couderc y B. Pellistrandi (coord.). Madrid. Casa de Velázquez,. 92-99.
LIDA DE MALKIEL, María Rosa. (1974) Dido en la literatura española. Su retrato y defensa. Londres. Tamesis Books.
LIÑÁN DE RIAZA, Pedro. (1982) Poesías. Ed. J. F. Randolph. Puvill. Barcelona.
LÓPEZ ESTRADA, Francisco. (1948) La Galatea de Miguel de Cervantes. Estudio crítico. La Laguna. Universidad de La Laguna.
LÓPEZ ESTRADA, Francisco. (1990) «La literatura pastoril y Cervantes: el caso de La Galatea». Actas del I Coloquio Internacional de la Asociación de Cervantistas. Barcelona. Anthropos. 159-174.
LORENZO, Javier. (2002) «Garcilasian Echoes: Myth and Intertextuality in Cervantes’ Numancia». Romance Notes. 42.2. 171-176.
MONTERO REGUERA, José. (2001) «El primer garcilasista». 500 años de Garcilaso de la Vega, Alcalá de Henares, Centro Virtual del Instituto Cervantes. http://www.cervantesvirtual.com/obra/el-primer-garcilasista/
MONTERO REGUERA, José. (2004) «“Poeta ilustre, o al menos manifico”. Reflexiones sobre el saber poético de Cervantes en el Quijote». Anales Cervantinos. 36. 37-56. DOI: https://doi.org/10.3989/anacervantinos.2004.002
MONTERO REGUERA, José. (2004b) «Entre tantos adioses: una nota sobre la despedida cervantina del Persiles», en Peregrinamente peregrinos. Actas del V Congreso Internacional de la Asociación de Cervantistas. Palma de Mallorca. Asociación de Cervantistas. I, 721-735.
MONTERO REGUERA, José. (2013) «Cervantes, robador de palabras. Una pequeña bibliografía» Parole rubate, 8. 221-231. http://www.parolerubate.unipr.it.
MUÑIZ MUÑIZ, M. de las Nieves. (2008) «Ariosto, Garcilaso e Cervantes: la trama intertestuale». Esperienze Letterarie. 4. 3-27.
NÚÑEZ RIVERA, Valentín (Ed.). (2015) El rufián dichoso. Miguel de Cervantes. Comedias y tragedias. Madrid. Real Academia Española. I, 363-467.
OJEDA CALVO, Mª del Valle (Ed.). (2015) El trato de Argel. Miguel de Cervantes. Comedias y tragedias. Madrid- Real Academia Española. I, 909-1004.
PÉREZ DE LEÓN, Vicente. (2005) Tablas destempladas: Los entremeses de Cervantes a examen. Alcalá de Henares. Centro de Estudios Cervantinos.
RANDELL, Mary Gaylord. (1982) «La poesía y los poetas de los Entremeses de Cervantes» Anales Cervantinos. 20. 173-203.
RECOULES, Henri. (1971) «Les personnages des intermedes de Cervantes» Anales Cervantinos. 10. 51-168.
REED, Cory A. (1992) The Novelist as Playwright. Cervantes and the Entremés nuevo. New York. Peter Lang.
RICO GARCÍA, José M. (Ed). (2015). El laberinto de amor. Miguel de Cervantes. Comedias y tragedias. Madrid. Real Academia Española. I, 575-685.
RIVERS, Elias L. (1981) «Cervantes y Garcilaso». Cervantes, su obra y su mundo. Madrid. Edi-6. 963-968. Reimpr. (1983) Homenaje a José Manuel Blecua. Madrid. Gredos. 565-570.
SÁEZ, Adrián J. (Ed.). (2015) Pedro de Urdemalas. Miguel de Cervantes. Comedias y tragedias, Madrid. Real Academia Española. I, 795-906.
SELIG, Karl L. (1971) «La Numancia: a reconsideration of the Duero speech». Homenaje a William L. Fichter. Madrid. Castalia. 681-685.
SEVILLA ARROYO, Florencio y Antonio Rey Hazas (Ed.). (1993) Miguel de Cervantes. Obra completa III. Ocho comedias y ocho entremeses. El trato de Argel. La Numancia. Viaje del Parnaso. Poesías sueltas. Alcalá de Henares. Centro de Estudios Cervantinos.
SPADACCINI, Nicholas (Ed.). (1982) Miguel de Cervantes. Entremeses. Madrid. Cátedra.
TER HORST, Robert. (1989) «In An Echoing Grove: Quijote II and a Sonnet of Garcilaso». Studies in Honor of Bruce W. Wardropper. Newark. Juan de la Cuesta. 335-346.
TRAMBAIOLI, Marcella. (2016) «La faceta antilopesca del Pedro de Urdemalas cervantino». Vida y escritura en el teatro de Cervantes. Valladolid. Universidad de Valladolid.
VIDAL, Silvina P. (2008) «Cervantes y el humanismo: del elogio a la parodia». Cuadernos de Historia de España. 82. 165-190.
ZIMIC, Stanislav. (1981) «Sobre dos entremeses cervantinos: La elección de los alcaldes de Daganzo y El rufián viudo». Anales Cervantinos. 19. 119-160.
ZIMIC, Stanislav. (1992) El teatro de Cervantes. Madrid. Castalia.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Luis Gómez Canseco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.