The multiplication of plots in cervantine comedies

Authors

  • Aurelio González

DOI:

https://doi.org/10.55422/bbmp.179

Keywords:

Cervantes, New Comedy, Baroque, Golden Ages, Plot, Theatre

Abstract

Revision of the use of several plots (parallels o dependents), its structure and sense in Cervantes’ comedies included in the book published in 1615. It is analysed the double plot in El gallardo español; the two complementary story lines, both of different sense, in Los baños de Argel; the multiple intrigues in La casa de los celos; the triple structure in El laberinto de amor and the particular forms resulting by the characterization of a personage in La entretenida y Pedro de Urdemalas. These visions are in relation with Lope’s New Comedy, Baroque esthetics and several spectacular techniques as theatrical space.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANCESCHI, Luciano. (1991) La idea del Barroco. Madrid. Tecnos.

AVALLE ARCE, Juan Bautista. (1959) «On La entretenida of Cervantes». The Modern Language Notes. LXXIV. 418-421. DOI: https://doi.org/10.2307/3040017

CERVANTES, Miguel de. (1987) Teatro completo. ed. de Florencio Sevilla Arroyo y Antonio Rey Hazas. Barcelona. Planeta.

CANAVAGGIO, Jean. (1975) «Le décor sylvestre de La casa de los celos: mise en scène et symboles». Mélanges offerts à Charles Vincent Aubrun, Haïm Vidal Sephiha (Ed.). Paris. Éditions Hispaniques. T. I, 137-143.

CANAVAGGIO, Jean. (1977) Cervantès dramaturgue. Un thèâtre à naître. Paris. PUF.

CASALDUERO, Joaquín. (1974) Sentido y forma del teatro de Cervantes. Madrid. Gredos.

CLAYDON, Ellen. (1970) Juan Ruiz de Alarcón: Baroque dramatist. Madrid. Castalia.

COTARELO Y VALLEDOR, Armando. (1915) El teatro de Cervantes. Madrid. Tipografía de la Revista de Archivos, Bibliotecas y Museos.

DIEZ BORQUE, José María. (1999) «La historia del teatro según Cervantes». Cervantes y la puesta en escena de la sociedad de su tiempo (Actas del Coloquio de Montreal, 1997). Catherine Poupeney Hart, Alfredo Hermenegildo y César Oliva (Coords.). Murcia. Universidad de Murcia. 17-54.

FERRER, Teresa. (1991) La práctica cortesana de la época del emperador a Felipe III. London. Tamesis.

GONZÁLEZ, Aurelio. (1993) «Doble espacio teatral en El gallardo español de Cervantes». El escritor y la escena. Ysla Campbell (Ed.). Ciudad Juárez. Universidad Autónoma de Ciudad Juárez. 95-103.

GONZÁLEZ, Aurelio. (1999) «Los baños de Argel. Espacio e ideología». El escritor y la escena VII. Dramaturgia e Ideología. Ysla Campbell (Ed.). Ciudad Juárez. Universidad Autónoma de Ciudad Juárez. 109-118.

GRANJA, Agustín de la. (1989) «El actor y la elocuencia de lo espectacular». Actor y técnica de representación del teatro clásico español. José María Díez Borque (Ed.). London. Tamesis. 99-120.

KOWSAN, Tadeusz. (1992) Literatura y espectáculo. Madrid. Taurus.

MARTÍN MORÁN, José Manuel. (1986) «Los escenarios teatrales del Quijote». Anales Cervantinos. XXIV. 27-46.

WARDROPPER, Bruce. (1973) «Comedias». Suma cervantina. Juan Bautista Avalle-Arce y Edward Riley (Eds.). London. Tamesis. 147-169.

WEISSBERGER, Barbara F. (2012) «‘Es de Lope’ child martyrdom in Cervantes’s Los Baños de Argel». Cervantes. Bulletin of the Cervantes Society of America. 32. 143-170. DOI: https://doi.org/10.1353/cer.2012.0019

ZIMIC, Stanislav. (1992) El teatro de Cervantes. Madrid. Castalia.

Published

2016-12-10

How to Cite

González, A. (2016). The multiplication of plots in cervantine comedies. MENÉNDEZ PELAYO LIBRARY BULLETIN, 92(Único), 173–185. https://doi.org/10.55422/bbmp.179