The multiplication of plots in cervantine comedies
DOI:
https://doi.org/10.55422/bbmp.179Keywords:
Cervantes, New Comedy, Baroque, Golden Ages, Plot, TheatreAbstract
Revision of the use of several plots (parallels o dependents), its structure and sense in Cervantes’ comedies included in the book published in 1615. It is analysed the double plot in El gallardo español; the two complementary story lines, both of different sense, in Los baños de Argel; the multiple intrigues in La casa de los celos; the triple structure in El laberinto de amor and the particular forms resulting by the characterization of a personage in La entretenida y Pedro de Urdemalas. These visions are in relation with Lope’s New Comedy, Baroque esthetics and several spectacular techniques as theatrical space.
Downloads
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
- Academic society
- Sociedad Menéndez Pelayo
- Publisher
- Sociedad Menéndez Pelayo
Global Statistics ℹ️
80
Views
|
84
Downloads
|
164
Total
|
References
ANCESCHI, Luciano. (1991) La idea del Barroco. Madrid. Tecnos.
AVALLE ARCE, Juan Bautista. (1959) «On La entretenida of Cervantes». The Modern Language Notes. LXXIV. 418-421. DOI: https://doi.org/10.2307/3040017
CERVANTES, Miguel de. (1987) Teatro completo. ed. de Florencio Sevilla Arroyo y Antonio Rey Hazas. Barcelona. Planeta.
CANAVAGGIO, Jean. (1975) «Le décor sylvestre de La casa de los celos: mise en scène et symboles». Mélanges offerts à Charles Vincent Aubrun, Haïm Vidal Sephiha (Ed.). Paris. Éditions Hispaniques. T. I, 137-143.
CANAVAGGIO, Jean. (1977) Cervantès dramaturgue. Un thèâtre à naître. Paris. PUF.
CASALDUERO, Joaquín. (1974) Sentido y forma del teatro de Cervantes. Madrid. Gredos.
CLAYDON, Ellen. (1970) Juan Ruiz de Alarcón: Baroque dramatist. Madrid. Castalia.
COTARELO Y VALLEDOR, Armando. (1915) El teatro de Cervantes. Madrid. Tipografía de la Revista de Archivos, Bibliotecas y Museos.
DIEZ BORQUE, José María. (1999) «La historia del teatro según Cervantes». Cervantes y la puesta en escena de la sociedad de su tiempo (Actas del Coloquio de Montreal, 1997). Catherine Poupeney Hart, Alfredo Hermenegildo y César Oliva (Coords.). Murcia. Universidad de Murcia. 17-54.
FERRER, Teresa. (1991) La práctica cortesana de la época del emperador a Felipe III. London. Tamesis.
GONZÁLEZ, Aurelio. (1993) «Doble espacio teatral en El gallardo español de Cervantes». El escritor y la escena. Ysla Campbell (Ed.). Ciudad Juárez. Universidad Autónoma de Ciudad Juárez. 95-103.
GONZÁLEZ, Aurelio. (1999) «Los baños de Argel. Espacio e ideología». El escritor y la escena VII. Dramaturgia e Ideología. Ysla Campbell (Ed.). Ciudad Juárez. Universidad Autónoma de Ciudad Juárez. 109-118.
GRANJA, Agustín de la. (1989) «El actor y la elocuencia de lo espectacular». Actor y técnica de representación del teatro clásico español. José María Díez Borque (Ed.). London. Tamesis. 99-120.
KOWSAN, Tadeusz. (1992) Literatura y espectáculo. Madrid. Taurus.
MARTÍN MORÁN, José Manuel. (1986) «Los escenarios teatrales del Quijote». Anales Cervantinos. XXIV. 27-46.
WARDROPPER, Bruce. (1973) «Comedias». Suma cervantina. Juan Bautista Avalle-Arce y Edward Riley (Eds.). London. Tamesis. 147-169.
WEISSBERGER, Barbara F. (2012) «‘Es de Lope’ child martyrdom in Cervantes’s Los Baños de Argel». Cervantes. Bulletin of the Cervantes Society of America. 32. 143-170. DOI: https://doi.org/10.1353/cer.2012.0019
ZIMIC, Stanislav. (1992) El teatro de Cervantes. Madrid. Castalia.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Aurelio González

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.