Fortitudo et sapientia: the cervantine gaze in El oficio de las armas by Ermanno Olmi

Authors

  • Esperanza Rivera Salmerón

DOI:

https://doi.org/10.55422/bbmp.192

Keywords:

Miguel de Cervantes, Ermanno Olmi, Weapons, Letters, Artillery

Abstract

The dichotomy of arms and letters is one of Cervantes’ more repeated topics. All his literary production discusses this famous dispute, which left varied deep reflections, never definitive though. Moreover, there are some lines in the famous chapter XXXVIII of the first part of Don Quixote which complain about the use of artillery at war. This idea leads to the main theme of El oficio de las armas (2001), the film of the italian director Ermanno Olmi. It shows the consequences that the introduction of firearms brought along with it in Italian Renaissance. It does it from an absolute Cervantine, ironic and critic focus, and presents as well the coexistence of this two elements closely related from ancient times.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BLASCO PASCUAL, Javier. (2005) Miguel Cervantes Saavedra. Regocijo de las musas. Valladolid. Universidad de Valladolid.

BUSTELO, Teresa. (2003) «Lo más terrible de la guerra es la pérdida de un rostro». El ciervo. 622. http://www.elciervo.es/index.php/archivo/3005-2003/numero-622/249-alias_285

CABALLERO, Juan José. (2005) «Ermanno Olmi». En torno al nuevo cine italiano. Los años sesenta: realismo y poesía. José Enrique Monteverde (Ed.). Valencia. Generalitat valenciana. 217-224.

CASTELLS, Ricardo. (2008) «La modernidad y el arte de la guerra en el discurso de las armas y las letras en Don Quijote». Cervantes: Bulletin of the Cervantes Society of America. 28.2. 41-45.

CEPEDA ROMERO, José A. y Pablo Sánchez Blasco. (2013) El tiempo de la conciencia. Las ficciones de Ermanno Olmi. Valladolid. Universidad de Valladolid.

CHASE, Kenneth. (2003) Firearms: A Global History to 1700. Cambridge. Cambridge UP. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511806681

CERVANTES, Miguel de. (1982) Entremeses. Edición de Nicholas Spadaccini. Madrid. Cátedra.

CERVANTES, Miguel de. (1998) Don Quijote de la Mancha. Edición de Francisco Rico. Barcelona. Instituto Cervantes / Crítica.

CERVANTES, Miguel de. (2002) Los trabajos de Persiles y Sigismunda. Edición de Carlos Romero Muñoz. Madrid. Cátedra.

CERVANTES, Miguel de. (2005) Novelas ejemplares. Edición de Jorge García López. Barcelona. Crítica.

CERVANTES, Miguel de. (2015) Comedias y tragedias. Edición de Luis Gómez Canseco. Madrid. Real Academia Española.

CHECA GODOY, Antonio. (2009) «Ermanno Olmi, un cine tan serio como la verdad». Frame: revista de cine de la Biblioteca de la Facultad de Comunicación. 4. 98-110.

ERASMO DE RÓTERDAM. (2010) Apophthegmatum libri I-IV. Opera omnia Desiderii Erasmi Roterodami […] ordinis quarti tomus quartus. Edición de Tineke L. ter Meer. Leiden / Boston. Brill.

ESPINAR VICENTE, José María. (2006) «La fuerza no legítima. Derecho, fuerza y legitimidad en el episodio en el que Don Quijote de La Mancha libera a unos galeotes». La Guerra y el Derecho en el IV Centenario de El Quijote. Armas y letras. José Sanroma Aldea y F. Javier Díaz Revorio (Eds.). Madrid. Marcial Pons. 187-195.

GARCÍA LÓPEZ, Jorge. (2015) Cervantes. La figura en el tapiz. Barcelona. Pasado & Presente.

HERÓDOTO. (1989) Historia. Libros VIII-IX. Traducción de Carlos Schrader. Madrid. Gredos.

LEISAWITZ, Daniel. (2012) «Il mestiere delle armi: renaissance technology and the cinema». New Worlds and the Italian Renaissance. Contributions to the History of European Intellectual Culture. Andrea Moudarres and Christiana Purdy Moudarres (Eds.). Leiden / Boston. Brill. 87-121. DOI: https://doi.org/10.1163/9789004233645_007

MARAVALL, José Antonio. (1976) Utopía y contrautopía en el Quijote. Santiago de Compostela. Editorial Pico Sacro.

MIRANDA CALVO, José. (1966) «Las armas y las letras en Cervantes». Totelum. 2ª época. 35. 21-33.

MORANDINI, Morando. (2009) Ermanno Olmi. Milano. Editrice il Castoro.

MUGUIRO, Carlos. (Ed.) (2009) Ermanno Olmi. Seis encuentros y otros instantes. Pamplona. Gobierno de Navarra.

NAVARRO DURÁN, Rosa. (2006) «Los modelos de Don Quijote, caballero andante». La Guerra y el Derecho en el IV Centenario de El Quijote. Armas y letras. José Sanroma Aldea y F. Javier Díaz Revorio (Eds.). Madrid. Marcial Pons. 157-173.

OLMI, Ermanno (Dir.). (2001) El oficio de las armas. Producción: Roberto Cicutto y Luigi Musini. País: Italia/Francia/Alemania. Duración: 109’.

PLUTARCO. (1987) Obras morales y de costumbres (Moralia) III. Traducción de Mercedes López Salvá. Madrid. Gredos.

SUÁREZ PERTIERRA, Gustavo. (2006) «De la vela de armas a la venta de los encuentros. Reflexiones sobre la vigencia de un discurso». La Guerra y el Derecho en el IV Centenario de El Quijote. Armas y letras. José Sanroma Aldea y F. Javier Díaz Revorio (Eds.). Madrid. Marcial Pons. 175-185.

Published

2016-12-10

How to Cite

Rivera Salmerón, E. (2016). Fortitudo et sapientia: the cervantine gaze in El oficio de las armas by Ermanno Olmi. MENÉNDEZ PELAYO LIBRARY BULLETIN, 92(Único), 405–427. https://doi.org/10.55422/bbmp.192