Cervantes, romancer, or "this romance is of the style of four or five who alone can do it..."
DOI:
https://doi.org/10.55422/bbmp.193Keywords:
Romancero nuevo, Romance, Narrative, Music, Lyrics, PoetryAbstract
This paper tries to explain the performance by Cervantes as an author of the Romancero nuevo. For that, we analyse the fragments of romances in the theatre of Cervantes. These fragments are not purely narrative. We should note that the music has a very important part in this aspect of Cervantes’ poetry. Thus, Cervantes appears as a typical poet of the Romancero nuevo, but with his own personality.
Downloads
References
ALONSO ASENJO, Julio. (2003) «Quijote y romances. Uso y funciones». Historia, reescritura y pervivencia del Romancero. Estudios en memoria de Amelia García Valdecasas. R. Beltrán (Ed.). Universidad de Valencia. 2000. 63-65.
ALTAMIRANO, Magdalena. (1997) «El Romancero en la primera parte del Quijote». Nueva Revista de Filología Hispánica. XLV. 321-336. DOI: https://doi.org/10.24201/nrfh.v45i2.2000
ANTONUCCI, Fausta. (2015) «La conquista de Jerusalén por Godofre de Bullón». Miguel de Cervantes. Comedias y tragedias. Vol. complementario. BCRAE nº 45. Barcelona. Círculo de Lectores. 182-194.
BARAS, Alfredo. (2015) «Los baños de Argel». Miguel de Cervantes. Comedias y tragedias. Vol. complementario. BCRAE nº 45. Barcelona. Círculo de Lectores. 84-96.
CANAVAGGIO, Jean. (1977) Cervantès dramaturge (un théâtre à naître). París. PUF.
CASTRO, Américo y H. A. Rennert. (1969) Vida de Lope de Vega. Salamanca. Anaya. 1969.
CERNUDA, Luis. (1975) «Cervantes, poeta». Prosa Completa. Edición de Derek Harris y Luis Maristany. Barcelona. Barral. 973-983.
CERVANTES, Miguel de. (2015) Comedias y tragedias. BCRAE nº 45. Barcelona. Círculo de Lectores.
CERVANTES, Miguel de. (2015) Comedias y tragedias. Volumen complementario. BCRAE nº 45. Barcelona. Círculo de Lectores.
CERVANTES, Miguel de. (2012) Entremeses. Edición de Alfredo Baras. BCRAE nº 45. Barcelona. Círculo de Lectores.
CERVANTES, Miguel de. (2015) Don Quijote de la mancha. Francisco Rico (Dir.). BCRAE nº 47. Barcelona. Círculo de Lectores.
CERVANTES, Miguel de. (1995) Obras Completas. Vol. 3. Edición de Florencio Sevilla Arroyo y Antonio Rey Hazas. Alcalá de Henares. Centro de Estudios Cervantinos.
CERVANTES, Miguel de. (1916) Poesías de Cervantes (compiladas y prologadas por Ricardo Rojas). Buenos Aires. Universidad nacional de La Plata.
CERVANTES, Miguel de. (1981) Poesías completas. Dos vols. Edición de Vicente Gaos. Madrid. Castalia.
CERVANTES, Miguel de. (2016) Viaje del Parnaso y poesías sueltas. Edición de José Montero Reguera y Fernando Romo Feito, con la colaboración de Macarena Cuiñas. BCRAE nº 56. Barcelona. Círculo de Lectores.
CHEVALIER, Maxime. (1990) «Cervantes frente a los romances viejos». Voz y Letra. I. 191-196.
DE LA CAMPA GUTIÉRREZ, Mariano. (2013) «Los estudios y ediciones sobre el Romancero Nuevo en los últimos cuarenta años (1973-2012)». Edad de Oro. XXXII. 79-102.
DOMÍNGUEZ CAPARRÓS, José. (2002) Métrica de Cervantes. Alcalá de Henares. CEC.
EISENBERG, Daniel. (1991) «El romance visto por Cervantes». Estudios cervantinos. Barcelona. Sirmio. 57-81.
GARCÍA VALDECASAS, Amelia. (1987) «La retórica del romancero morisco». Revista de Literatura. LXIX. 97. 23-71.
GÓMEZ CANSECO, Luis. (2015) «El gallardo español». Miguel de Cervantes. Comedias y tragedias. Vol. complementario. BCRAE nº 45. Barcelona.
Círculo de Lectores. 61-73.
GONZÁLEZ, Aurelio. (1993) «Cervantes y los temas del Romancero nuevo». Actas del III Congreso Internacional de la Asociación de Cervantistas. Barcelona. Anthropos.
LABRADOR LÓPEZ DE AZCONA, Germán. (2008) «Fiestas, quejas y duelos de amor en el imaginario sonoro cervantino: la guitarra, el laúd y la vihuela». Anales cervantinos. XL. 229-242. DOI: https://doi.org/10.3989/anacervantinos.2008.011
LOBATO, Mª Luisa. (2007) «Morfología del entremés de burlas cervantino». Cervantes y su mundo III. Kassel. Reichenberger. 283-306.
MADROÑAL DURÁN, Abraham (1997) «Pedro Liñán, Juan Bautista de Vivar y don Luis de Vargas, tres poetas contemporáneos de Cervantes en torno al Romancero nuevo». BRAE, LXXVII. 99-125.
NÚÑEZ RIVERA, Valentín. (2015) «El rufián dichoso». Miguel de Cervantes. Comedias y tragedias. Vol. complementario. BCRAE nº 45. Barcelona. Círculo de Lectores. 97-109.
ONIEVA RAMÍREZ, Francisco. (2003) «La poesía de corte popular en Pedro de Urdemalas». Sobre Cervantes. Diego Martínez Torrón (Ed.). Alcalá de Henares. CEC. 203-220.
PASTOR COMÍN, Juan José. (1999) «De la música en Cervantes: estado de la cuestión». Anales cervantinos. 35. 383-396. DOI: https://doi.org/10.3989/anacervantinos.1999.029
QUEROL, Miguel. (1948) «Cervantes y la música». Revista de Filología Española. 3. 367-382.
RECOULES, Henri. (1975) «Romancero y entremés». Segismundo. 21-22. 9-47.
ROJAS, Ricardo. (1948) Cervantes. Buenos Aires. Losada.
ROMO FEITO, Fernando. (2007) «Cervantes ante la palabra lírica: el teatro». Cervantes y el mundo del teatro. Héctor Brioso Santos. (Coord.). Kassel. Reichenberger. 39-69.
RUIZ PÉREZ, Pedro. (1985) «El manierismo en la poesía de Cervantes». Edad de Oro. IV. 165-177.
RUIZ PÉREZ, Pedro. (2013) «Para una caracterización del romance en el bajo barroco». Edad de Oro. XXXII. 379-406. DOI: https://doi.org/10.4000/books.pumi.2655
SÁEZ, Adrián. (2015) «Pedro de Urdemalas». Miguel de Cervantes. Comedias y tragedias. Vol. complementario. BCRAE nº 45. Barcelona. Círculo de Lectores. 146-156.
SALAZAR, Adolfo. (1948) «Música, instrumentos y danzas en las obras de Cervantes». Nueva Revista de Filología Hispánica. 2. 21-5. DOI: https://doi.org/10.24201/nrfh.v2i1.114
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Fernando Romo Feito
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.