The periphery as center. Literature Spanish from the pages of the BBMP (1939-2018)

Authors

  • Blanca Ripoll Sintes

DOI:

https://doi.org/10.55422/bbmp.250

Keywords:

Boletín de la Biblioteca de Menéndez Pelayo, Postwar, Literature, Periphery

Abstract

Despite the predominance of aurisecular texts published in the journal during the dictatorship, the other areas of our literature gained weight and importance in the BBMP as the years went by, for obvious reasons of historical distance, but also due to processes of prestige and legitimation academics. The critical distance required from authors, many times still alive, is the main cause that explains the attention to postwar literature from the seventies. To this we must add reasons of a political and ideological nature, and the disappearance of mechanisms of censorial control.It is essential to point out the work that the Bulletin has developed in the generation of another center of irradiation of critical voice from the supposed periphery (in front of the center of the Madrid capital), which has also established solid bridges between the publication and the literature and culture of his territory. In parallel, we have observed two facets in its behavior as a journal: its discovery nature, in the huge publication of unpublished documentation (archives, correspondence, manuscripts, etc.) that endorses the Boletín's commitment to thorough and solid research, which feels the bases of other future studies and contributes to the enrichment of the knowledge of the scientific community; and, on the other hand, its testimonial character, based on sections such as obituaries or the various articles published in commemoration of centenarians or tributes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABAD, Francisco. (1998). «Sobre algunos textos e ideas de Dámaso Alonso». BBMP. 343-367.

BECERRA SUÁREZ, Carmen. (2010). «Una carta inédita de Gonzalo Torrente Ballester a Ricardo Carballo Calero». BBMP. 445-451. DOI: https://doi.org/10.55422/bbmp.93

BELMONTE SERRANO, José. (1996). «‘Cuento luego existo’: La guerra de los dos mil años de Francisco García Pavón». BBMP. 257-267.

BENET, Juan. (1973). La inspiración y el estilo. Barcelona. Seix Barral.

BONET, Laureano. (2014). «J. M. Castellet, 1926-2014: una larga y cálida conversación». BBMP. 449-455. DOI: https://doi.org/10.55422/bbmp.574

CAVALLO, Susana. (1988). «Consonancia y disonancia: virtuosismo prosódico de José Hierro». BBMP. 291-309.

CRESPO LÓPEZ, Mario. (2014). «Cartas entre José Corredor-Matheos y José María de Cossío (1962-1970)». BBMP. 329-338. DOI: https://doi.org/10.55422/bbmp.551

DENDLE, Brian John. (1991). «Aportación a la bibliografía de Concha Espina: su obra periodística en ABC de Sevilla. 1937-1939». BBMP. 367-371.

DÍAZ ARENAS, Ángel. (2000). «Historia política e historia social en el teatro de Antonio Buero Vallejo, ilustradas con Historia de una escalera». BBMP. 407-460.

DIEGO, Gerardo. (1963). «Tiempo y música en Tagore». BBMP. 271-291-33.

DIEGO, Gerardo. (1969). «Homenaje a Concha Espina».BBMP. 15-33.

DÍEZ DE REVENGA, Francisco Javier. (2001). «Rafael Alberti: erotismo, vitalidad y poesía de senectud». BBMP. 11-34.

ESPINA, Concha. (1947). «Don Quijote y el río Ebro», BBMP. 2 y 3. 5-11.

ESPINA, Concha. (2005). Mujeres del Quijote. Rodolfo Cardona, ed. Madrid. Eds. Trifaldi.

ESTEBAN SOLER, Hipólito. (2007). «El escritor y su horizonte (dos inéditos de Aldecoa)». BBMP. 335-358. DOI: https://doi.org/10.55422/bbmp.394

EVEN-ZOHAR, Itamar (1990). «Polysystem Studies». Poetics Today. Primavera. 47-48, 80-81.

FERNÁNDEZ RODRÍGUEZ, Lidio J. (1990). «La noche, el árbol y el cuerpo: semiótica de un poema de José Luis Hidalgo».BBMP. 213-228.

GALLEGO SERRANO, Silvia. (2015). «Un discípulo heterodoxo de Menéndez Pelayo: José Luis Cano». BBMP. 189-201. DOI: https://doi.org/10.55422/bbmp.337

GARCÍA DE ENTERRÍA, María Cruz. (1967). «Unas cartas de Concha Espina». BBMP. 283-306.

GÓMEZ SÁNCHEZ IGLESIAS, Rafael. (1994). «Enrique Menéndez Pelayo: Dos sonetos inéditos. Gerardo Diego: Elegía a Enrique Menéndez: Pelayo, [con facsímiles]». BBMP. 553-567.

GONZÁLEZ ECHEGARAY, Carlos. (1948). «Dos montañeses en la Real Academia [Gerardo Diego y José María de Cossío]».BBMP. 291-293.

GONZÁLEZ HERRÁN, José Manuel. (1971). «Algunos aspectos de la obra menor de José Luis Hidalgo». BBMP. 365-389.

GONZÁLEZ HERRÁN, José Manuel. (1972). «Contenido y temas en Los Muertos, de José Luis Hidalgo». BBMP. 407-447.

GONZÁLEZ PALENCIA, Óscar. (2000). «La casa encendida de Luis Rosales en el marco de la primera generación poética de posguerra». BBMP. 295-345.

JAURALDE GARCÍA, Pablo. (2003). «Episodios poéticos de hace medio siglo: correspondencia inédita de Aleixandre». BBMP.31-54.

LARUBIA PRADO, Francisco. (1989). «El Tragaluz de Buero Vallejo: el artista como arquitecto del futuro». BBMP. 317-335.

MARTÍNEZ, José Enrique. (2009). «Victoriano Crémer, un espíritu rebelde». BBMP. 491-497. DOI: https://doi.org/10.55422/bbmp.508

MEDIO, Dolores. (1966a). «Lo social en la novela». BBMP. 173-193.

MEDIO, Dolores. (1966b). «Comentarios en torno a la novela social». Cuadernos para el diálogo. 29. 29.

MEDIO, Dolores. (1991). ¿Podrá la ciencia resucitar al hombre?. Oviedo. Fundación Dolores Medio.

MERLO MORAT, Philippe. (2010). «La lírica de José Hierro o la musicalidad al compás del compromiso». BBMP. 389-410.

MONTEJO GURRUCHAGA, Lucía. (2000). «Dolores Medio en la novela del medio siglo: El discurso de su narrativa social».Epos: Revista de filología. 16. 211-228. DOI: https://doi.org/10.5944/epos.16.2000.10148

MONTIEL GARCÍA, Isidoro. (1960). «El siglo existencialista en la literatura española». BBMP. 297-317.

MORATILLA GARCÍA, Emilio. (1983). «La estructura de apareamiento en el poema Columpio de Gerardo Diego». BBMP.353-364.

MORENO HERNÁNDEZ, Carlos. (1994). «Don Juan y El Quijote como juego: Torrente Ballester y la tradición romántica». BBMP. 315-316.

MORETTI, Franco. (2000). «Conjeturas sobre la literatura mundial». NLR 3. Julio-agosto.

MUÑOZ SORO, Javier. (2006). «Intelectuales, revistas y editoriales en la crisis del franquismo: el caso de Cuadernos para el diálogo y Edicusa (1963-1975)». Trocadero: Revista de historia moderna y contemporánea. 18. 23-44. DOI: https://doi.org/10.25267/Trocadero.2006.18.02

NEIRA, Julio. (1998). «De Aleixandre a Cossío: cartas de posguerra». BBMP. 369-403.

PEREIRO OTERO, José Manuel. (2008). «El exorcismo de la memoria: fantasmagorías nominales y herencias patrimoniales en Don Juan, de Gonzalo Torrente Ballester». BBMP. 387-415. DOI: https://doi.org/10.55422/bbmp.432

PERULERO, Elena (2014). «El Informe Azcárate sobre Blas de Otero». BBMP. 297-317. DOI: https://doi.org/10.55422/bbmp.553

PULIDO, Genara. (2015). «Carlos Bousoño». BBMP. 327-334. DOI: https://doi.org/10.55422/bbmp.398

RIPOLL SINTES, Blanca. (2012). «La guerrilla antifranquista en la novela española: Las noches sin estrellas (1961) de Nino Quevedo». BBMP. 2. 377-396.

RODRÍGUEZ RICHART, José. (1963). «Imaginación y realismo en el teatro: La barca sin pescador, de Casona». BBMP. 235-251.

RODRÍGUEZ RICHART, José. (1965). «Entre renovación y tradición. Direcciones principales del teatro español actual».BBMP. 383-418.

RODRÍGUEZ RICHART, José. (1974). «Casona en Murcia: una etapa decisiva». BBMP. 365-381.

ROMARÍS PAÍS, Andrés. (1982). «El sistema simbólico de Los muertos de José Luis Hidalgo». BBMP. 325-349.

ROMARÍS PAÍS, Andrés. (2013). «La generación del 27 en la poética y poesía de Luis Felipe Vivanco». BBMP. 175-195. DOI: https://doi.org/10.55422/bbmp.274

RUIZ SORIANO, Francisco. (1993). «En torno a los tópicos del ‘hombre vacío’ en un poeta de postguerra: José Luis Hidalgo».BBMP. 225-244.

RUIZ SORIANO, Francisco. (1997). «La reivindicación de Gabriela Mistral por José Luis Hidalgo: hacia la rehumanización poética de posguerra». BBMP. 335-348.

RUIZ SORIANO, Francisco. (1998). «Unamuno en la forja de la poesía de Hidalgo: estética y metafísica en torno al tema de Dios y sus símbolos». BBMP. 181-206.

SAINZ DE LA MAZA, Paloma. (1969). «Concha Espina. Entono menor». BBMP. 3-13.

SAN JOSÉ LERA, Javier. (1994). «Las voces de Julio Maruri (notas de historia y poética)». BBMP. 271-314.

SAN JOSÉ LERA, Javier. (2011). «Dos ‘proeles’ para lapoesía: Carlos Salomón y Julio Maruri (más allá de Proel)». BBMP. 241-261. DOI: https://doi.org/10.55422/bbmp.98

SOTELO VÁZQUEZ, Adolfo. (2011). «Los papeles de Manuel Arce: un testimonio irremplazable». BBMP. 369-374. DOI: https://doi.org/10.55422/bbmp.138

SOTELO VÁZQUEZ, Adolfo. (2012). «El pensamiento y la obra de Menéndez Pelayo: acción y dique en la dictadura deFranco (1939-1952)». BBMP. 447-468. DOI: https://doi.org/10.55422/bbmp.202

SOTELO VÁZQUEZ, María Luisa. (2010). «Miguel Delibes: ‘Mis personajes iban redondeando su vida a costa de la mía’».BBMP. 691-697. DOI: https://doi.org/10.55422/bbmp.131

SOTELO VÁZQUEZ, María Luisa. (2014). «Ana María Matute: ‘Yo he tenido una vida de papel’». BBMP. 467-472. DOI: https://doi.org/10.55422/bbmp.577

VIERNA, Fernando de. (2015). «La leyenda del almendro. El cuento perdido de José Hierro». BBMP. 251-264. DOI: https://doi.org/10.55422/bbmp.362

VILLANUEVA, Darío. (2010). «Francisco Ayala (1906-2009)». BBMP. 673-682. DOI: https://doi.org/10.55422/bbmp.128

Published

2019-12-10

How to Cite

Ripoll Sintes, B. (2019). The periphery as center. Literature Spanish from the pages of the BBMP (1939-2018). MENÉNDEZ PELAYO LIBRARY BULLETIN, 95(1), 463–481. https://doi.org/10.55422/bbmp.250