The insurmountable filter of time and history: the hundred years of literature from 1898-1936 in the Boletín de la Biblioteca de Menéndez Pelayo
DOI:
https://doi.org/10.55422/bbmp.257Keywords:
Modernism, 98Abstract
If something characterizes the presence of the literature of 1898-1936 during the first hundred years of life of the Menéndez Pelayo Library Bulletin, it is the filter imposed by the present time and the vicissitudes of history; a filter that for more than half a century establishes silence in the face of what is current, also because the weight of historicity and the golden 16th and 17th centuries make literary criticism a primarily philological and historicist task, faithful to the school that With each issue of the Bulletin he remembers his mentor, Marcelino Menéndez Pelayo. As we will observe, the retrospective of the literature in the period of study that has been attributed to us is characterized by reviewing contemporary materials in its early decades, especially with some literary creations that were paraded there, and by analyzing creative corpus of authors, many in life or that had been part of almost immediate history. From a conjunctural point of view, it is also difficult to escape the weight of censorship and exile in the second decade of the 20th century or to ignore the compromised nature of a part of the literary creation of the End of the Century to the Republic, which was considered as dissident during the Franco regime. It is also impossible to forget the own appropriation or the rejection that during Francoism was made of some authors.
Downloads
References
ABAD, Francisco. (1998). «Sobre algunos textos e ideas de Dámaso Alonso». BBMP. 343-367.
ALARCÓN SIERRA, Rafael. (1998). «Alma, cetro y símbolo finisecular (y el ejemplo de Manuel Machado)». BBMP. 275-310.
ALARCÓN SIERRA, Rafael. (2008). «Los manuscritos machadianos de Sevilla y Burgos. (Historia, descripción, localización, análisis y transcripciones)». BBMP. 321-363. DOI: https://doi.org/10.55422/bbmp.434
ALBERICH, José. (1983). «Sobre la configuración literaria de don Juan Manuel Montenegro». BBMP. 295-351.
ALONSO CORTÉS, Narciso. (1929). «López Silva». BBMP. 56-66, 135-146, 241-263.
BALCELLS, José María. (1982). «Jardines abandonados de Juan Ramón». BBMP. 287-324.
BALCELLS, José María. (1991). «Jardines abandonados en Juan Ramón y en Santiago Rusiñol». Caligrama. 31-58.
BARREDA, Luis. (1919). «Salutación. El buen amigo. Años de luto. Bienvenida, [poesías]». BBMP. 199-201.
BARRERA, Trinidad. (1997). «La montaña santanderina de Aldea Española (1925): la utopía rediviva de Fernández Moreno». BBMP. 321-333.
BLECUA, José Manuel. (1994). «Sobre Cántico de Jorge Guillén». BBMP. 409-423.
BUSTAMANTE VALBUENA, Leticia. (1991). «Las novelas de Luis Araquistain en la narrativa breve popular de publicación periódica». BBMP. 301-317.
CAAMAÑO, Juan Manuel. (2008). «Paz en la guerra. El Episodio Nacional de Miguel de Unamuno». BBMP. 275-294. DOI: https://doi.org/10.55422/bbmp.424
CABRALES ARTEAGA, José Manuel. (1992). «Aproximación al teatro poético modernista». BBMP.211-238.
CARDWELL, Richard A. (1985). «Los albores del Modernismo: ¿Producto peninsular o trasplante trasatlántico?» BBMP. 315-330.
CARDWELL, Richard A. (1987). «Blasco Ibáñez, la protesta social y la generación del noventayocho: una contribución al debate». BBMP. 311-332.
CARRIZO RUEDA, Sofía M. (2011). «Los ojos y los discursos. Cruces entre las poéticas de Rubén Darío, Luis de Góngora y la cultura visual». BBMP. 187-196. DOI: https://doi.org/10.55422/bbmp.90
CASAS, Ana. (2009). «El cuento en el cambio de siglo: del ideal reformista al desencanto». BBMP. 317-346. DOI: https://doi.org/10.55422/bbmp.742
CLARKE, Anthony H. (1969). «Naturaleza, sin paisaje: un aspecto desatendido del arte descriptivo de las primeras novelas de Concha Espina». BBMP. 35-46.
COSSÍO, José M.ª de. (1926). «Rubén Darío y Menéndez Pelayo». BBMP. 316-319.
COTONER, Luisa. (1996). «La configuración del sujeto poético en Manuel Machado». BBMP. 163-197.
CREUS, Jacint. (2007). «Las primeras recopilaciones de textos orales en Guinea Ecuatorial, 1890-1913». BBMP. 269-288. DOI: https://doi.org/10.55422/bbmp.391
DENDLE, Brian John. (1991). «Aportación a la bibliografía de Concha Espina: su obra periodística en ABC de Sevilla. 1937-1939». BBMP. 367-371.
DIEGO, Gerardo. (1963). «Tiempo y música en Tagore». BBMP. 271-291.
DIEGO, Gerardo. (1969). «Homenaje a Concha Espina». BBMP. 15-33.
DÍEZ DE REVENGA, Francisco Javier. (2001). «Rafael Alberti: erotismo, vitalidad y poesía de senectud». BBMP. 11-34.
DONAIRE DEL YERRO, Inmaculada. (2015). «La novela de artista como perspectiva de lectura: El extraño y La raza de Caínde Carlos Reyles». BBMP. 281-295. DOI: https://doi.org/10.55422/bbmp.339
ESCOBAR BORREGO, Francisco Javier. (2007). «"Desnudo amor de piedra". Tradición clásica en Soledades (1903) de Antonio Machado». BBMP. 289-305. DOI: https://doi.org/10.55422/bbmp.392
ESPINA, Concha. (1933). «Todo un nombre». BBMP. 59-62.
ESPINA, Concha. (1947). «Don Quijote y el río Ebro». BBMP. 5-11.
EZAMA, Ángeles. (2013). «De aristócrata a socialista: María Vinyals, escritora, periodista y oradora». BBMP. 263-282.
FERNÁNDEZ LERA, Rosa; REY SAYAGUÉS, Andrés del. (1998). «Autores del 98. Relación con Menéndez Pelayo y su Biblioteca». BBMP. 479-566.
FERNÁNDEZ RODRÍGUEZ, Lidio Jesús. (1996). «Los poemas creacionistas de Juan Larrea en la revista Grecia». BBMP. 239-256.
FERNÁNDEZ Y GONZÁLEZ, Ángel Raimundo. (1966). «Unamuno en su espejo». BBMP. 233-304.
FERNÁNDEZ Y GONZÁLEZ, Ángel Raimundo. (1967). «Unamuno. Diario inédito y vivencia poética de la muerte». BBMP. 175-282.
FUENTE BALLESTEROS, Ricardo de la. (2009). «Ganivet y Zorrilla: huellas de Don Juan Tenorio en El escultor de su alma». BBMP. 293-316. DOI: https://doi.org/10.55422/bbmp.741
GARCÍA BLANCO, Manuel. (1964). «Una carta inédita de Menéndez Pelayo a Unamuno». BBMP. 199-203.
GARCÍA DE ENTERRÍA, María Cruz. (1967). «Unas cartas de Concha Espina». BBMP. 283-306.
GÓMEZ SÁNCHEZ IGLESIAS, Rafael. (1979). «El manuscrito autógrafo de Llanto por Ignacio Sánchez Mejías de Federico García Lorca». BBMP. 207-203.
GÓMEZ SÁNCHEZ IGLESIAS, Rafael. (1994). «Enrique Menéndez Pelayo: Dos sonetos inéditos. Gerardo Diego: Elegía a Enrique Menéndez Pelayo, [con facsímiles]». BBMP. 553-567.
GONZÁLEZ MARCOS, Máximo. (1980). «Visión circular del mundo y el poema en J. Guillén». BBMP. 347-376.
GUTIÉRREZ SEBASTIÁN, Raquel; RODRÍGUEZ GUTIÉRREZ, Borja. (2010). «Una carta inédita de Antonio Machado sobre el poema «Las Encinas»». BBMP. 441-444. DOI: https://doi.org/10.55422/bbmp.85
HORNEDO, Rafael M.ª de. (1974). «Formación religiosa de Azorín». BBMP. 383-422.
JUAN BOLUFER, Amparo de. (2015). «Génesis e historia textual de El Ruedo Ibérico de Ramón del Valle-Inclán». BBMP. 215-236. DOI: https://doi.org/10.55422/bbmp.327
LEE BRETZ, Mary. (1979). «La actitud hacia la religión en las primeras obras de Baroja». BBMP. 171-187.
LITVAK, Lily. (1979). «Teatro anarquista catalán (1880-1910)». BBMP. 231-249.
LITVAK, Lily. (1986). «A la búsqueda de los orígenes. El reencuentro de las civilizaciones asiáticas en España, 1870-1913».BBMP. 359-389.
LONGHURST, Carlos Alex. (2008). «El giro de la novela en España: del realismo al modernismo en la narrativa española». BBMP. 59-106. DOI: https://doi.org/10.55422/bbmp.421
LÓPEZ CASTRO, Armando. (1990). «La aventura poética de Federico García Lorca». BBMP. 167-212.
LÓPEZ CASTRO, Armando. (1992). «Lo sacro en JuanRamón Jiménez». BBMP. 239-267.
LÓPEZ CASTRO, Armando. (1994). «Manuel Altolaguirre, poeta del universo interior». BBMP. 237-270.
MANDADO GUTIÉRREZ, Ramón Emilio. (2009). «Fragmento, dialéctica y catarsis en Pío Baroja». BBMP. 347-370. DOI: https://doi.org/10.55422/bbmp.743
MARTÍNEZ CACHERO, José María. (1958). «Salvador Rueda y el modernismo, [con facsímil de carta]». BBMP. 41-61.
MARTÍNEZ CACHERO, José María. (2007). «Semblanza de Luis Bello (1872-1935), un noventayochista "menor"». BBMP. 243-267.
MONTERO, Juan. (1998). «Claves líricas de Valle-Inclán: composición y significado». BBMP. 207-258.
MONTES HUIDOBRO, Matías. (1971). «Trayectorias barojianas de su intimidad y su superficie». BBMP. 335-364.
NEIRA, Julio. (2000). «Emilio Prados. Centenario».BBMP. 619-627.
NEIRA, Julio. (2001). «Rafael Alberti y Gerardo Diego: confluencias y divergencias en la poesía española (1925-1936)».BBMP. 35-62.
PALMA, Angélica. (1924). «Literatos del Perú». BBMP. 242-249.
PAOLINI, Gilbert. (1984). «Noche, novela de Alejandro Sawa, en el ambiente científico de la década de 1880». BBMP. 63-338.
PAREDES, Alberto. (2014). «Ediciones francesas originales de Rubén Darío». BBMP. 265-280.
PASCUAL GAY, Juan. (2012). «José Peón del Valle, entre el romanticismo y el modernismo». BBMP. 2. 297-328.
PEDROSA, José Manuel. (2012). «Federico García Lorca y la campana de la Vela (Sobre la Gacela IV del Diván del Tamarit).BBMP. 2. 397-420. DOI: https://doi.org/10.55422/bbmp.120
PÉREZ GUTIÉRREZ, Francisco. (2004). «José Bergamín, un cristiano extraviado en su tiempo (y en el nuestro)». BBMP. 81-110.
PHILLIPS, Allen W. (1984). «Notas para un estudio comparativo de Lugones y Valle-Inclán (Lunario sentimental y la Pipa de Kif)». BBMP. 339-384.
PHILLIPS, Allen W. (1984). «Sobre la sinestesia en el Modernismo Hispánico». BBMP. 339-384.
PINDADO, Jesús. (1988). «Gerardo Diego». BBMP. 311-322.
PITOLLET, Camille. (1954). «Azorín». BBMP. 85-109.
PITOLLET, Camille. (1958). «Unas notas sobre Sofía Casanova». BBMP. 133-152.
REDONDO GOICOECHEA, Alicia. (1981). «Vida y obra de Ciro Bayo. Costumbrismo o novela». BBMP. 253-294.
RÍOS CARRATALÁ, Juan A. (1997). «Carlos Arniches y el Madrid castizo». BBMP. 99-113.
RODRÍGUEZ RICHART, José. (1960). «Sobre el teatro de Pedro Salinas». BBMP. 397-427.
RODRÍGUEZ RICHART, José. (1963). «Imaginación y realismo en el teatro: La barca sin pescador, de Casona». BBMP. 235-251.
RODRÍGUEZ RICHART, José. (1974). «Casona en Murcia: una etapa decisiva». BBMP. 365-381.
RODRÍGUEZ-MORANTA, Inmaculada. (2011). «Gregorio Martínez Sierra, entusiasta catalanizante. Quince cartas a Joan Maragall (1905-1909)». BBMP. 197-219. DOI: https://doi.org/10.55422/bbmp.91
ROMARÍS PAIS, Andrés. (2013). «La generación del 27 en la poética y poesía de Luis Felipe Vivanco». BBMP. 381-404. DOI: https://doi.org/10.55422/bbmp.274
ROMERO FERRER, Alberto. (1998). «A un paso del esperpento. Los géneros chicos en el teatro de Pedro Muñoz Seca». BBMP. 311-341.
ROYANO GUTIÉRREZ, Lourdes. (2004). «Dos figuras de la Edad de Plata: Marcelino Menéndez Pelayo y Emilio Castelar desde su correspondencia». BBMP. 199-216.
SAINZ DE LA MAZA, Paloma. (1969). «Concha Espina. En tono menor». BBMP. 14-14.
SÁNCHEZ REYES, Enrique. (1933). «Memento literario: El centenario de Alarcón.- Salvador Rueda – Maura». BBMP. 220-229.
SANTIÁÑEZ-TIÓ, Nil. (1995). «El héroe decadente en la novela española moderna (1842-1912)». BBMP. 179-216.
SELVA ROCA DE TOGORES, Enrique. (2013). «Epistolario de Ernesto Giménez Caballero a Miguel de Unamuno». BBMP. 175-195. DOI: https://doi.org/10.55422/bbmp.280
SERRANO ALONSO, Javier. (2012). «"Tres modos estéticos". Una conferencia olvidada de Valle-Inclán en Valladolid (1917)». BBMP. 2. 329-376.
SOTELO VÁZQUEZ, María Luisa. (2008). «El proyecto editorial de Santiago Valentí Camp a través de su correspondencia con algunos escritores españoles». BBMP. 295-319. DOI: https://doi.org/10.55422/bbmp.430
TRINIDAD, Francisco. (2008). «Para el epistolario de Concha Espina. Cartas a Miguel de Unamuno». BBMP. 365-386. DOI: https://doi.org/10.55422/bbmp.423
TRUXA, Sylvia. (1988). «El joven Unamuno, traductor del alemán». BBMP. 263-290.
UNAMUNO, Miguel de. (1923). «Literatura contemporánea. Rimas». BBMP. 279-281.
URIOSTE, Carmen de. (1995). «Índice de la revista Andalucía (junio 1916-diciembre 1917)». BBMP. 325-361.
XIMÉNEZ DE SANDOVAL, Felipe. (1969). «Cuatro facetas de D. Ramón del Valle Inclán». BBMP. 123-203.
YNDURAIN HERNÁNDEZ, Francisco. (1979). «Machadiana: notas de lectura». BBMP. 189-205.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Dolores Thion Soriano-Mollá
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.