The memory of the scene: the interludes of Cervantes at Abadía's Theatre

Authors

  • Esther Fernández

DOI:

https://doi.org/10.55422/bbmp.265

Keywords:

Cervantes, Abadía's Theatre, Interludes, Ernesto Arias, José Luis Gómez

Abstract

Cervantes’s interludes have become a hallmark of the iconic Abadía Theatre in Madrid. In 1995 José Luis Gómez directed La cueva de Salamanca, El retablo de las maravillas and El viejo celoso. In 2015, Gómez staged these short plays again to commemorate the 20th anniversary of the Abadía Theatre. In 2017, Ernesto Arias continued the Cervantine saga on the same venue with a production of Dos nuevos entremeses “nunca representados” cervantinos (La guarda cuidadosa, El rufián viudo llamado Trampagos). This article studies how an artistic continuity can be created from the stage taking Gómez’s 1995 mise en scène as a case study. On the one hand, the study inquires on how and why a specific production can become an artistic phenomenon that perpetuates itself over twenty two years in the cultural memory of a theatrical venue. On the other, the article evaluates to what extent La Abadía has influenced the creation, continuity and renewal of this stage phenomenon.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BREDEN, Simon David. (2014). The Creative Process of Els Joglars and Teatro de la Abadía: Beyond the Playwright. Woodbridge. Tamesis.

BROUWER, Ronald, ed. (2005). ‘Nada es como es, sino como se recuerda’. Teatro de la Abadía 1995-2005. Madrid. Teatro de la Abadía.

CANONICA, Elvezio. (2011). «Los Entremeses de Cervantes como Sistema». Anales Cervantinos XLIII. 221-242. DOI: https://doi.org/10.3989/anacervantinos.2011.009

CARLSON, Marvin. (1989). Places of Performance: The Semiotics of Theatre Architecture. Ithaca. Cornell University Press.

CERVANTES, Miguel de. (1987). «Prólogo al lector». Entremeses. Ed. Nicholas Spadaccini. Madrid. Cátedra. 91-94.

CUADROS, Carlos. (1994). «José Luis Gómez inaugura La Abadía. Un centro para la formación y la exhibición». Primer Acto 254. 16-19.Dossier de Prensa. (2017). Dos nuevos entremeses «nunca Representados». Miguel de Cervantes. Madrid. Teatro de La Abadía.

FERNÁNDEZ, Esther. (2018). «Entrevista con Ernesto Arias: el arte de hacer vivir a los clásicos». Don Galán. Revista de investigación teatral 8. 71-74. http://teatro.es/contenidos/donGalan/donGalanNum8/pagina.php?vol=8&doc=2_3&pag=2)

GARCÍA AGUILAR, Ignacio, Luis GÓMEZ CANSECO, y Adrián J. SÁEZ. (2016). El teatro de Miguel de Cervantes. Madrid. Visor Libros.

GARCÍA GARZÓN, Juan Ignacio. (2015). «Bajo el árbol de Cervantes». ABC. [no hay páginas]

GÓMEZ, José Luis. (2014). Breviario de teatro para espectadores activos. Discurso leído el día 16 de enero de 2014 en su recepción pública por elexcmo. Sr. D. José Luis Gómez y contestación del Excmo. Sr. D. Juan Luis Cebrián. Madrid. Real Academia Española. 9-45.

GONZÁLEZ, Antonio, B. (2004). «Teatro y gestión: El Teatro de la Abadía de Madrid». En Teatro y Sociedad en la España actual. Eds. Wilfred Floeck and María Francisca Vilches de Frutos. Madrid. Iberoamericana. 31-50. DOI: https://doi.org/10.31819/9783964565327-004

GOYTISOLO, Juan. (1996). Programa de mano de Entremeses. Teatro de La Abadía.Guía Didáctica. (2017). Dos nuevos entremeses «nunca representados». Miguel de Cervantes. Madrid. Teatro de La Abadía.Guía didáctica. (2015). Entremeses. Miguel de Cervantes. Madrid. Teatro de La Abadía.

MORILLO, María Dolores. (2018). «‘Ya soy mío’: Escarramán y la autonomía del arte en El rufián viudo llamado Trampagos.» Cervantes 38.2. 161-201. DOI: https://doi.org/10.1353/cer.2018.0023

PÉREZ DE LEÓN, Vicente. (2005). Tablas destempladas: Los entremeses de Cervantes a examen. Alcalá de Henares. Centro de Estudios Cervantinos.Teatro de la Abadía. (2000). 5 años de placer inteligente. Madrid. Fundación Teatro de la Abadía.

VALLEJO, Javier. (2014). «Volver sobre los propios pasos». El País (Cultura). https://elpais.com/cultura/2014/12/23/actualidad/1419338442 _680395.html

Published

2021-10-10

How to Cite

Fernández, E. (2021). The memory of the scene: the interludes of Cervantes at Abadía’s Theatre. MENÉNDEZ PELAYO LIBRARY BULLETIN, 97(1), 91–114. https://doi.org/10.55422/bbmp.265