The kitsch in El cuarto poder
DOI:
https://doi.org/10.55422/bbmp.271Keywords:
El cuarto poder, Palacio Valdés, KitschAbstract
In this paper we propose an interpretation of El cuarto poder, one of the novels of Palacio Valdés with less critical fortunes, from a sociological perspective, looking for textual coherence unit of a story that, in general, has always been seen as dual and splitted into two frames with no apparent diegetic link. The observation of human relationships in Sarrió, under the lens of social valuation dynamics implicit in the category of “cursi” suggests a reconstruction of the plot in a single warp, with the label of “cursi” –or analog “pedantic” and “dandy”– can be categorized, in fact, the actions of the major vectors of action, but in addition they can order them all under a sin- gle narrative momentum: the transformation of a community-based lifestyle traditional in a modern society dominated by the forces of public opinion.
Downloads
References
AGRAMONTE, Roberto. (1945) «Voluntad esencial y voluntad racional en la sociología de F. Tönnies», Revista Mexicana de Sociología, Vol. 7, No. 3 (1945), pp. 331-343. DOI: https://doi.org/10.2307/3537329
ALBORG, Juan Luis. (1999) Historia de la literatura española, Tomo V-III, Madrid, Gredos, 1999.
BAQUERO GOYANES, Mariano. (1971) «Estudio, notas y comentarios de texto», en Tristán o el pesimismo, Madrid, Narcea, 1971, pp. 11-77.
BENJAMIN, Walter. (1939) «París capital del siglo XIX», (1939), en Sobre el programa de la filosofía futura, Barcelona, Planeta-Agostini, 1986, pp. 125-138.
DENDLE, Brian J. (2005) «Armando Palacio Valdés, el asturiano universal: una visión de conjunto», en Elena de Lorenzo Álvarez y Álvaro Ruiz de la Peña (eds.), Pala- cio Valdés. Un clásico olvidado (1853-2003): actas del Congreso celebrado en Entralgo - Laviana (24-26 de septiembre de 2003), Laviana, Excmo. Ayuntamiento de Laviana, 2005, pp. 57-70.
FERNÁNDEZ ALMAGRO, Melchor. (1951) «¿Qué es lo cursi?», ABC, 2-1-51, p. 3.
GIRARD, René. (1961) Mensonge romantique et vérité romanesque, Paris, Grasset, 1961.
GÓMEZ DE LA SERNA, Ramón. (1934) «Ensayo sobre lo cursi», [1934], en Una teoría per- sonal del arte. Antología de textos de estética y teoría del arte, Madrid, Tecnos, 1988, pp. 227-247.
GÓMEZ-FERRER, Guadalupe. (1983) Palacio Valdés y el mundo social de la Restauración, Oviedo, Instituto de Estudios Asturianos, (C.S.I.C.), 1983.
GÓMEZ-FERRER, Guadalupe. (2005) «Teoría, práctica y técnicas narrativas en la obra de Armando Palacio Valdés», en Elena de Lorenzo Álvarez y Álvaro Ruiz de la Peña (eds.), Palacio Valdés. Un clásico olvidado (1853-2003): actas del Congreso celebra- do en Entralgo - Laviana (24-26 de septiembre de 2003), Laviana, Excmo. Ayuntamiento de Laviana, 2005, pp. 133-163.
GONZÁLEZ LÓPEZ, Etelvino. (2005) «Sarrió, entre la mar y el teatro. Anotaciones a El cuarto poder», en Elena de Lorenzo Álvarez y Álvaro Ruiz de la Peña (eds.), Pala- cio Valdés. Un clásico olvidado (1853-2003): actas del Congreso celebrado en Entralgo - Laviana (24-26 de septiembre de 2003), Laviana, Excmo. Ayuntamiento de Laviana, 2005, pp.197-224.
LOTMAN, Jurij. (1970) «Semiotica dei concetti di ‘vergogna’ e ‘paura’», (1970), en Jurij M. Lotman y Boris Uspenskij, Tipologia della cultura, Milano, Bompiani, 1975, pp. 271-275.
MORENO HERNÁNDEZ, Carlos. (1995) «Lo cursi y lo grotesco: algunos aspectos del romanticismo español», Revista Hispánica Moderna, XLVIII (1995) pp. 7-18.
MORENO HERNÁNDEZ, Carlos. (2009) Literatura y cursilería, [1995], 2ª edición corregi- da y aumentada, Londres, Lulu, 2009.
PALACIO VALDÉS, Armando. (1932) «El cuarto poder», ABC, 11-2-1932, p. 15.
PALACIO VALDÉS, Armando, El cuarto poder, Madrid, Fax, 1946.
PALACIO VALDÉS, Armando, Obras completas, vol I, Madrid, Aguilar, 19688.
PALACIO VALDÉS, Armando, Obras completas, vol II, Madrid, Aguilar, 19655.
PESEUX-RICHARD, H. (1918) «Armando Palacio Valdés», Revue Hispanique, XLII (1918), pp. 305-480.
SILVELA, Francisco y LINIERS Santiago de (1868) La filocalia ó arte de distinguir á los cursis de los que no lo son, seguido de un proyecto de bases para la formación de una hermandad o club con que se remedie dicha plaga, Madrid, Imprenta de Tomás Fortanet, 1868.
SOLÍS,Ramón. (1962) «La cursilería y las niñas de Sicour», ABC, 21-10-1962, pp. 47 y 49.
TIERNO GALVÁN, Enrique. (1952) «Aparición y desarrollo de nuevas perspectivas de valoración social en el siglo XIX: lo cursi», (1952), en Del espectáculo a la trivia- lización, Madrid, Tecnos, 1961, pp. 79-106.
TÖNNIES, Ferdinand. (1887)Comunità e società, (1887), Milano, Edizioni di Comunità, 1963.
VALIS, Noël. (2002) La cultura de la cursilería. Mal gusto, clase y kitsch en la España moderna, (2002), Madrid, Antonio Machado libros, 2010. DOI: https://doi.org/10.1515/9780822384281
VILLACAÑAS, José Luis. (1996) «Tönnies versus Weber», en Francisco Cortés Rodas y Alfonso Monsalve Solórzano [eds.], Liberalismo y comunitarismo. Derechos humanos y democracia. Valencia, Alfons el Magnànim, pp. 19-54.
YNDURÁIN, Francisco. (1979) «Lo ‘cursi’ en la obra de Galdós», en Actas del Segundo Congreso Internacional de Estudios Galdosianos, Las Palmas de Gran Canaria, Excmo. Cabildo Insular de Gran Canaria, 2 voll., 1979, vol. I, pp. 266-282.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.