The Generation of' 27 in the poetics and poetry of Luis Felipe Vivanco
DOI:
https://doi.org/10.55422/bbmp.274Keywords:
Luis Felipe Vivanco, Generation of 27, Juan Larrea, Dámaso Alonso, Gerardo Diego, Vicente Aleixandre, Jorge Guillén, José Bergamín, Cantos de primavera, Prosas propiciasAbstract
Luis Felipe Vivanco maintained a friendly relationship with several poets of the Generation of 27. These poets had a significant influence on the young Vivanco, as well as on their mates of generation who began to publish their works in the 30s. This article analyses, first, the specific influences of Alberti, Juan Larrea, Gerardo Diego and Pedro Salinas on the poetics and poetry, which Vivanco wrote before the civil war. In its second part, the object of analysis are the poems dedicated to some of them_ Diego, Guillén, Alonso, Aleixandre and Bergamín_ at the end of his life, poems which are included in Prosas propicias.
Downloads
References
ALONSO, Dámaso (1932). «Sobre Espadas como labios». Revista de Occidente. CXIV. 323-333.
ALARCÓN SIERRA, Rafael (2007). Luis Felipe Vivanco: contemplación y entrega. Madrid, Ayuntamiento de Madrid.
BARY, David (1976). Larrea: poesía y transfiguración. Barcelona. Planeta.
CERNUDA, Luis (1972). Estudios sobre poesía española contemporánea. 3ª ed. Madrid. Guadarrama.
DÍAZ DE GUEREÑU, Manuel (1988). La poesía de Juan Larrea. Creación y sentido. Bilbao. Universidad de Deusto.
DÍEZ DE REVENGA, F. J. (1988). Poesía de senectud. Guillén, Diego, Aleixandre, Alonso y Alberti en sus mundos poéticos terminales. Madrid. Anthropos.
ESCARTÍN, Montserrat (1995). Introducción» a Pedro Salinas, La voz a ti debida. Razón de amor. Largo lamento. Madrid. Cátedra
FERNÁNDEZ DE LA SOTA, José (2009). Juan Larrea. Versión terrestre. Bilbao, Muelle de Uribitarte Editores S. L.
FERNÁNDEZ ROCA, José Ángel (2001). «La palabra vivida. Aproximación a Luis Felipe Vivanco y su poesía». En Vivanco (2001). Vol. 1. 9-82.
GULLÓN, Ricardo. (1936). «Un movimiento poético. Disciplina y profundidad». El Heraldo de Madrid. 27 de marzo.
- (1936). «Un movimiento poético. Salvación de la poesía». El Heraldo de Madrid. 16 de julio.
- (1976). «Luis Felipe Vivanco, joven». Cuadernos hispanoamericanos. 311. 265-279.
GURNEY, Robert G. (1985). La poesía de Juan Larrea, Bilbao. Universidad del País Vasco.
LÓPEZ GONZÁLEZ, María Helena (2000). «Juan Larrea y la revista Favorables París poema». Revista Hispánica Moderna. LIII, 1. 106-120.
NIETO, Miguel (1995). «La escritura automática en Larrea». Insula. 586. 10-12.
NÚÑEZ, Antonio. (1965). «Encuentro con Luis Rosales». Insula. 224-225. 4.
OSUNA, Rafael (2005). Revistas de la vanguardia española. Sevilla. Renacimiento.
PANERO, Leopoldo. (1959). «La palabra abandonada». Blanco y Negro, 7 Febrero. 83-84.
- (1965). «Unas palabras sobre mi poesía». Cuadernos hispanoamericanos. 187- 188. 5-19. ROMARÍS PAIS, Andrés. (2002). «Memoria de la plata, de Luis Felipe Vivanco, en el con- texto del vanguardismo español». Letras de Deusto. 96. 91-124.
- (2006). «Crítica y sátira social en la poesía de Luis Felipe Vivanco: Prosas pro- picias». Revista de literatura. 135. 173-198.
- (2008). «Elementos paratextuales en Prosas propicias de Luis Felipe Vivanco». Rilce. 24.1. 147-167. DOI: https://doi.org/10.15581/008.24.26343
- (2010). «La generación del 36. El puzle imposible». Quimera. 319, 29-33
ROSALES, Luis. (1934). «Dulce sueño donde hay luz». Cruz y Raya. 11. 118-127
ROZAS, Juan Manuel (1986). La generación del 27 desde dentro. Madrid. Istmo.
SALAS VIU, Vicente. (1936). «Renacimiento del soneto. Rosales y Vivanco, dos vertientes de una misma poesía». El Sol. 22 de julio.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.