A heterodox disciple of Menéndez Pelayo: José Luis Cano

Authors

  • Silvia Gallego Serrano

DOI:

https://doi.org/10.55422/bbmp.337

Keywords:

Literary Criticism, Precursors, Valuing the aesthetic

Abstract

José Luis Cano pertained to the philology-oriented and historical school of thought of Menéndez Pelayo that laid the foundation for modern Spanish literary criticism and was a follower of Dámaso Alonso. Upon reading the works of Cansinos Assens, Azorín and Adrenio, he formed his own standard for literary criticism. From the great scholar from Santander, Cano, he incorporated the importance of evaluating the esthetic, the historical medium and precursors, as well as what a given work adds to literary history. Although he took kindly to some peer review, he argued the majority of his views with the literary elite of his day due to his own affinity for liberal ideology. The Andalusian critic transmitted the human component of the wise traditionalist as well as the rectification of errors in order to be generous and just. He is an example to be respected regarding the origins of literary study as well as a relevant personal addition.

Downloads

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
0
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
0%
33%
Days to publication 
2402
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
Sociedad Menéndez Pelayo
Publisher 
Sociedad Menéndez Pelayo

PFL

1 2 3 4 5
Not useful Very useful
  • Citations
  • CrossRef - Citation Indexes: 1
  • Captures
  • Mendeley - Readers: 2

Global Statistics ℹ️

Cumulative totals since publication
77
Views
59
Downloads
136
Total

References

ALONSO, Dámaso. (1952) Poetas españoles contemporáneos. Madrid. Gredos.

——— (1969) Intervención en el homenaje a Menéndez Pidal en el Ateneo de Madrid, el 25 de febrero de 1969 (Archivo del Ateneo de Madrid, ROT 3/4/4).

CANO, José Luis. (1955) De Machado a Bousoño. Notas sobre poesía española contemporánea. Madrid. Ínsula.

——— (1964) «Nota sobre la crítica literaria en España». Comparative Literature Studies, vol. 1, n. 4. Pensilvania. Universidad de Pensilvania.

——— (1966) El escritor y su aventura. Barcelona. Plaza y Janés.

——— (1974) Españoles de dos siglos. De Valera a nuestros días. Madrid. Seminarios y Ediciones.

——— (1975) Heterodoxos y prerrománticos. Madrid. Júcar.

——— (1991) Los cuadernos de Adrián Dale. Memorias y relecturas. Madrid. Orígenes.

——— (1992) Historia y poesía, Barcelona, Anthropos.

GONZÁLEZ TROYANO, Alberto. (1987) «La labor crítica y cultural de un hombre de su siglo». Sonetos de la bahía y textos reunidos para José Luis Cano. Algeciras. Mancomunidad de Municipios del Campo de Gibraltar.

——— (introd.) (2011). Heterodoxos y prerrománticos. Cádiz. Diputación Provincial de Cádiz.

GUERRERO, Antonio. (1991) José Luis Cano: De Sonetos de la Bahía a La España de Bonafoux. Algeciras. Fundación José Luis Cano.

MAINER, Jose-Carlos. (2003) Filologías en el purgatorio, Barcelona, Crítica.

MORA GARCÍA, José Luis. (2015) «José Luis Cano: el poeta que hizo de escritores y lectores sus prójimos y los nuestros». Ínsula. 817-818. 10-13.

SALINAS, Pedro. (1949) Literatura española. Siglo XX. México. Antigua Librería Robredo.

WAHNÓN BENSUSÁN, Sultana. (1991) Introducción a la historia de las teorías literarias. Granada. Universidad de Granada.

ZULUETA, Emilia de. (1974) Historia de la crítica española contemporánea. Madrid. Gredos.

Published

2015-12-10

How to Cite

Gallego Serrano, S. . (2015). A heterodox disciple of Menéndez Pelayo: José Luis Cano. MENÉNDEZ PELAYO LIBRARY BULLETIN, 91(Único), 189–201. https://doi.org/10.55422/bbmp.337