Reading and seeing Gustavo Adolfo Bécquer in the XXIth century

Authors

  • Jesús Rubio Jiménez

DOI:

https://doi.org/10.55422/bbmp.345

Keywords:

Gustavo Adolfo Bécquer, Literature, Poetry, XIXth century, XXIth century, Joan Estruch Tobella, Guillermo Suazo Pascual, Complete Works, Bibliography

Abstract

The article comments on two books about Gustavo Adolfo Bécquer: a biography by Joan Estruch Tobella and the Obras completas (Complete Works) by Guillermo Suazo Pascual. In Estruch's work, the personal and family life of Bécquer is not analyzed too much (his brother is relegated to the background) and, although he points out the errors of past statements, he is not in charge of pointing out the investigations that have discovered new data. and trustworthy. It is a considerable work, which also gives importance to the press and Bécquer's relationship with it, but does not include comparisons or too much historiography. What most interests the author is the political life of the poet, that is, the journalistic life, but, in general, it is not a detailed and illuminating biography. On the other hand, the Obras completas of Suazo Pascual, which consist of three volumes. The first includes the Rhymes and Legends, other stories and articles on literary criticism; the second is made up of journalistic, political and historical articles; the third focuses on theater, including the works that have been located most recently. It is the most extensive compilation of the works of Gustavo Adolfo Bécquer to date.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ÁLVAREZ BARRIENTOS, Joaquín. (2014). «Fernando Iglesias Figueroa (con Bécquer) engaña a los historiadores de la literatura», en El crimen de la escritura. Una historia de las falsificaciones literarias españolas. Madrid. Abada Ediciones. pp. 308-318.

BALBÍN LUCAS, Rafael. (1942). «Bécquer, fiscal de novelas». Revista de Bibliografía Nacional. t. III, fasc. 1 y 2. 133-165.

BÉCQUER, Gustavo Adolfo. (1995). Obras completas. Madrid. Fundación José Antonio Fernández de Castro. 2 vols. Edición de Ricardo Navas Ruiz.

– (2004). Obras completas. Madrid. Cátedra. Edición, introducción y notas de Joan Estruch Tobella.

– (2020-2021). Obra completa. Las Rozas de Madrid. Ediciones Espontáneas, 3 vols. Edición y estudio de Guillermo Suazo Pascual.

BENÍTEZ, Rubén. (1970). Bécquer tradicionalista. Madrid, Gredos.

– (2006). Bécquer y la tradición de la lírica popular. Zaragoza. Diputación Provincial de Zaragoza, col. Desde mi celda.

– (2008). Estudios becquerianos. Palencia. Cálamo.

BLECUA, Alberto. (1971). «El poeta, ¿un autógrafo desconocido de Bécquer?». Boletín de la Real Academia Española. Tomo LI, cuaderno CXCIII. mayo – agosto. 243-258.

BROWN, Rica. (1941). «The Bécquer’s Legend». Bulletin of Spanish Studies. 18. 4-18. DOI: https://doi.org/10.1080/14753825012331361754

– (1963). Bécquer. Barcelona, Aedos.

– (1971). «La fama póstuma de Bécquer: nuevos datos». Revista de Filología Española. Tomo LII. 525-535.

CARPINTERO, Heliodoro. (1972). Bécquer de par en par. Madrid, Ínsula. 2ª edición corregida y aumentada.

CASTILLO MONSEGUR, Marcos ed. (1991). Gustavo Adolfo y Valeriano Bécquer, Obra completa en el Moncayo y Veruela. Zaragoza. Diputación Provincial de Zaragoza, 3 vols.

DÍAZ, José Pedro. (1971). Gustavo A. Bécquer. Vida y poesía. Madrid, Gredos, nueva edición corregida y aumentada.

DOMÈNECH, Albert. (2020). «Origen, autorías y contexto del álbum político, caricaturesco y pornográfico de Los Borbones en pelota a partir de una serie de cartes de visite». Barcelona, Fotoconnexió. Y en http://www.fotoconnexio.cat/wp-content/uploads/2020/02/FTT_02_2MARC_AD.pdf

GIL SANTANDER, José y Cristina GIL PERELÉTEGUI. (2019). La verdadera historia de Casta Nicolasa Esteban Navarro, esposa de Gustavo Adolfo Bécquer y su familia, Valladolid. Y en www.centroestudiosagreda.es

GONZÁLEZ PRESENCIO, Mariano (1991). «Dibujos inéditos de Valeriano Bécquer». Academia. 73. 291-318.

INFANTES, Víctor. (1990). «Prólogo para una edición becqueriana», en G. A. Bécquer. Maese Pérez el organista. Leyenda sevillana. Cádiz. Biblioteca de la Palma, 1862. Zaragoza. Diputación Provincial de Zaragoza. III-XVIII. Edición facsímil.

- (coordinador). (2014). El talismán. Una zarzuela desconocida de Bécquer. Letra de Gustavo Adolfo y Luis García Luna. Música de Joaquín Espín y Guillén. Madrid, Visor.

LARA, Juan Carlos de. (2021). «Adiós al Bécquer de Laurent». Archivo Hispalense. Tomo CIII, 312-314. 409-422.

LÓPEZ ESTRADA, Francisco. (1972). Poética para un poeta. Las Cartas literarias a una mujer de Bécquer. Madrid, Gredos.

MONTESINOS, Rafael. (1977). Bécquer. Barcelona, RM.

NOMBELA, Julio. (2010). Bécquer. Sevilla Mono Azul Editora.

OLMSTED, Everet Ward. (1907). «Preface, Introduction, Notes and Vocabulary». Legends, Tales and Poems of Gustavo Adolfo Bécquer. Boston, Ginn and Company.

OMEÑACA HERNÁNDEZ, María Reyes. (2020). «El robo de Beratón». Centro de Estudios de la Tierra de Ágreda y el Moncayo soriano. 14. Junio. 39-53.

ORTEGA, Marie-Linda. (1991). «Un article oublié de G. A. Bécquer: Un aspect complémentaire de la contribution bécquerienne a l´histoire de l´art entre 1850 et 1870». Les Langues Néo-Latines. 277. 7-22.

– (1998). «Cualquier cosa: un taller de creación literaria». El gnomo, boletín de estudios becquerianos. 6. 91-114.

– (1998). «Donde se dan noticias desde París de Urrabieta, Sem y Ortego». París y el mundo iberoamericano. Paris, Université Paris X-Nanterre. 207-220.

– (2003). La tarea conjunta de los hermanos Bécquer en El Museo Universal (1862-1869). Berne, Peter Lang.

PAGEARD, Robert. (1990). Bécquer. Leyenda y realidad. Madrid, Espasa Calpe.

– ed. (1990). Gustavo Adolfo Bécquer. Críticas de arte. Madrid, El Museo Universal. Edición y estudio de Robert Pageard.

PALACIOS MOYA, Francisco Javier. (2020). «Nuevos datos para una biografía de Casta Esteban Navarro». Centro de Estudios de la Tierra de Ágreda y el Moncayo soriano. 14. Junio. 8-22.

– (2021). «Nuevos datos para una biografía de Casta Esteban (2ª parte)». Centro de Estudios de la Tierra de Ágreda y el Moncayo. 16. Junio. 39-49.

PALENQUE, Marta. (2008). «El autógrafo de la carta de Gustavo Adolfo Bécquer a Juan José Bueno y otras epístolas relativas a su familia». BBMP. LXXXIV. Enero-diciembre. 241-261. DOI: https://doi.org/10.55422/bbmp.431

– (2011). La construcción del mito Bécquer. El poeta en su ciudad, Sevilla(1871-1936). Ayuntamiento de Sevilla, ICAS, Departamento de Publicaciones.

– (2016). «Crónicas de teatro. Teatro de san Fernando (Carlos Broschi)». Bécquer periodista. María del Pilar Palomo y Concepción Núñez Rey eds. Madrid, FUE. 145-174.

– (2018). «La revista El Regalo de Andalucía (Sevilla, 1849-1851) y Gustavo Adolfo Bécquer». Archivo hispalense. Tomo 101. nº 306-308. 407-433.

– (2020). «Prólogo» a Enrique Toral y Fernández Peñaranda.Historia de un viejo papel: glosas al texto becqueriano de la rima “¡Dios mío, qué solos se quedan los muertos!”. Sevilla, Universidad de Sevilla.

– e Isabel ROMÁN. (2010). «Valeriano Bécquer, pintor al servicio de la familia sevillana Díaz- Lamarque de Novoa». Goya. 333. 340-353.

– (2008). Pintura, literatura y sociedad en la Sevilla del siglo XIX: el álbum de Antonia Díaz. Sevilla, Diputación Provincial de Sevilla.

– y Francisco TORO (eds.) (2020). Narciso Campillo.Correspondencia con Carlos Peñaranda (1871-1893). Alcalá la Real, El ojo de Poeta-Asociación Cultural Enrique Toral y Pilar Soler.

PALOMO, María del Pilar y Concepción NÚÑEZ eds. (2016).Bécquer periodista, Madrid, FUE.

PORRAS, Agustín (2010). Nuevas rimas de Gustavo Adolfo Bécquer. Zaragoza, Olifante.

– ed. (2010). [Edouard Laboulaye]. Abdallah o El trébol de cuatro hojas; Aziz y Aziza. Madrid. El Reino de Cordelia. Traducción de Gustavo Adolfo Bécquer. Ilustraciones de Valeriano Bécquer.

– (2014). «¿Nuevas rimas becquerianas? Gustavo Adolfo, traductor. Últimos trabajos de los hermanos Bécquer para la casa Gaspar y Roig», Todo mortal: estudios en torno a la figura de Bécquer, Macarena Díaz Monrové y María de Lourdes Romero Gómez coords. Anejos de Hápax2, Salamanca, Sociedad de Estudios de Lengua y Literatura. 79-106.

– (2020). «Dos dibujos inéditos de Gustavo Adolfo Bécquer».Oropeles y guiñapos. Año III. 7 y último. Noviembre. 28.

RÍO, Ángel del. (1936). «Expedición de Veruela. Álbum de dibujos de Valeriano Bécquer». Revista Hispánica Moderna. 2. Octubre. 81-87.

RIZOS, Carlos A. (1997). «Mi primer ensayo, de Casta Esteban». El gnomo, boletín de estudios becquerianos. 6. 115-132.

– (2013). «La tragedia clásica de Bécquer en el Libro de cuentas».Revista de Literatura. 149. 307-340.

– (2014). Un Bécquer menos conocido: de La hija del poeta a Les filles del poeta. Lleida, Pagès Edicions.

RODRÍGUEZ LORENZO, Gloria Araceli. (2006). «Joaquín Espín y Guillén (1812-1882): una vida en torno a la ópera española». Cuadernos de Música Iberoamericana. 12. 63-88.

– (2012). «La Biblioteca Económica y el Tesoro de Música religiosa, de Joaquín Espín y Guillén: dos ejemplos de iniciativa musical decimonónica». Imprenta y edición musical en España (siglos XVIII-XX). Begoña Lolo ed. Madrid, Universidad Autónoma. 477-492.

ROMERO TOBAR, Leonardo. (1993). Gustavo Adolfo Bécquer: autógrafos juveniles (Manuscrito 22.511 de la Biblioteca Nacional). Barcelona,Puvill Libros.

– ed. (2007). Alberto Lista. Ensayos. Sevilla, Fundación José Manuel Lara.

RUBIO JIMÉNEZ, Jesús. (1991). «Valeriano Bécquer ilustrador de El príncipe perro, de Edouard Laboulaye». Goya. 223-224. 35-42.

– ed. (1992). Actas del congreso Los Bécquer y el Moncayo. Celebrado en Tarazona y Veruela en septiembre de 1990. Ejea de los Caballeros-Zaragoza, Centro de Estudios Turiasonenses-Institución Fernando el Católico.

– (1992). «Valeriano Bécquer ilustrador de Víctor Hugo: Los trabajadores del mar». Actas del Congreso Los Bécquer y el Moncayo. Ob. cit. 221-241.

– (1993). «Spanish Sketches: un nuevo álbum de Valeriano Bécquer». El gnomo, boletín de estudios becquerianos. 2. 73-78.

– (1994). «En torno a la autoría y primera difusión de Los Borbones en pelota», El gnomo, boletín de estudios becquerianos. 3. 65-91.

– (1995). «Bécquer y Hamlet». El gnomo, boletín de estudios becquerianos. 4. 79-99.

– (1997). «Gustavo Adolfo Bécquer y Julia Espín: los álbumes de Julia». El gnomo, boletín de estudios becquerianos. 6. 133-271.

– (1998). «¿Adiós a Julia y Josefina Espín? En torno a un nuevo autógrafo de la Rima XVI». Estudios de literatura española de los siglos XIX y XX. Homenaje a Juan María Díez Taboada. Madrid, CSIC. 98-115.

– (1999). Viajeros románticos en el monasterio de Veruela. “Spanish Sketches”: un nuevo álbum de Valeriano Bécquer. Zaragoza, Diputación Provincial de Zaragoza. Con la colaboración de R. Centellas.

– (1999). «Valeriano Bécquer y Murillo. Una aproximación». El gnomo, boletín de estudios becquerianos. 8. 45-68.

– (2000). «Serenatas románticas. Una aproximación».Romanticismo, 7. (Bologna, Il Capitello del Sole). 169-183.

– ed. (2004). Dionisio Gamallo Fierros. Estudios sobre Bécquer.Zaragoza, Diputación Provincial de Zaragoza.

– (2005). Guía sobre los hermanos Bécquer en el monasterio de Veruela.Zaragoza, Diputación Provincial de Zaragoza.

– (2006). Pintura y literatura en Gustavo Adolfo Bécquer. Sevilla, Fundación José Manuel Lara.

– (2007). José María Domínguez Bécquer. Sevilla, Diputación Provincial de Sevilla.

– (2008). «Las ideas teatrales de Gustavo Adolfo Bécquer». Marsa Swilocki y Miguel Valladares eds. ¡Estrenado con gran aplauso! Teatro español (1844-1936). Madrid, Iberoamericana, Vervuert. 175-206.

– (2009). La fama póstuma de Gustavo Adolfo y Valeriano Bécquer, Zaragoza, Prensas Universitarias, 2009.

– (2014). «El talismán: contexto y circunstancias de una zarzuela becqueriana malograda». Víctor Infantes (coord.), El talismán. Una zarzuela desconocida de Bécquer. Ob. cit. 33-52.

– (2014). «La Ilustración de Madrid (1870-1871). Revista de transición del Romanticismo al Realismo». ALEUA. 26. 451-471.

– (2014). «SEM y Los Borbones en pelota: 25 años de debate en torno a una colección de acuarelas satíricas», en SEM: Los Borbones en pelota. Ob. cit. 7-27.

– (2015). «Valeriano Bécquer ilustrador de Edouard Laboulaye: Abdallah o el trébol de cuatro hojas, Aziz y Aziza y París en América». Frutos de tu siembra. Silva de varias lecciones. Homenaje a Salvador García Castañeda.Raquel Gutiérrez Sebastián y Borja Rodríguez Gutiérrez eds. Santander, Tremontorio ediciones. 81-103.

– (2015). Augusto Ferrán Forniés, traductor: de las nieblas del Rin a la claridad meridional. Madrid, Escolar y Mayo Editores.

– (2020). «Traducción. Imitación. Falsificación. En torno a un apócrifo becqueriano: Unida a la muerte». Oropeles y guiñapos. Año III. nº 7y último, noviembre. 6-10.

– (2020). Los hermanos Bécquer, viajeros románticos por Soria. Zaragoza, Olifante.

– (2020). «El álbum de dibujos de Valeriano Bécquer de la biblioteca Lázaro Galdiano». Blog de la Biblioteca Lázaro Galdiano. Septiembre.

– (2021). José Domínguez Bécquer y el álbum de Aracena. Huelva, Universidad de Huelva, 2021.

– y Antonio DEAÑO GAMALLO. (2014). Contribución a una bibliografía de Dionisio Gamallo Fierros. Ribadeo (Lugo), Asociación Cultural Casa das Letras.

– y Manuel PIÑANES GARCÍA OLÍAS (2014). Joaquín Domínguez Bécquer: El guardián del Real Alcázar de Sevilla. Sevilla, Ayuntamiento de Sevilla.

– y URBINA, Javier (2011). «Imagen y política: el debatido mundo de SEM». Imágenes e ideas: La imaginatura. Actas de la Fundación Joaquín Díaz. 104-188. Edición digital: www.fdiaz.net/imágenes/actas/2011literatura

– (2020). «Ideas y palabras: el texto de las Cartas literarias a una mujer y la poética becqueriana». El siglo que no cesa. El pensamiento y la literatura del siglo XIX desde los siglos XX y XXI. Barcelona, Edicions de la Universitat de Barcelona, 2020. 409-423. J. M. González Herrán, M. L. Sotelo Vázquez, Marta Cristina Carbonell y Blanca Ripoll Sintes eds.

– (En prensa). «El caudillo de las manos rojas, de Gustavo Adolfo Bécquer. En torno a una edición desconocida». Creneida (Córdoba).

– (En prensa). «Tres manuscritos becquerianos del fondo Narciso Campillo de la Biblioteca Nacional de España».

SEM. Valeriano Bécquer y Gustavo Adolfo Bécquer (1991). Los Borbones en pelota. Madrid, El Museo Universal. Edición de Robert Pageard, Lee Fontanella y María Dolores Cabra Loredo.

– (1996). SEM. Los Borbones en pelota. Originales, textos y litografías de Gustavo Adolfo Bécquer, Valeriano Bécquer, Francisco Ortego y otros artistas y escritores. Madrid, La Compañía Literaria. 2ª ed. Edición de Robert

Pageard, Lee Fontanella y María Dolores Cabra Loredo.

– (2012). SEM. Los Borbones en pelota. Zaragoza, Institución Fernando el Católico. Edición y estudio introductorio de Isabel Burdiel.

– (2014). SEM. Los Borbones en pelota. Zaragoza, Olifante. Edición coordinada por Manuel Martínez Forega.

TAMAYO, Juan Antonio. (1949). Teatro de Gustavo Adolfo Bécquer. Edición, estudio preliminar, notas y apéndices de Juan Antonio Tamayo. Madrid, CSIC.

URBINA, Javier. (2002). «Tres artículos no conocidos de Bécquer en La Época». Ínsula. 661-662. Enero-febrero. 12-17.

– (2003-2004). «Notas sobre el inicio del becquerianismo en América». El gnomo, boletín de estudios becquerianos. 12-13. 143-148.

– ed. (2010). Bécquer y El alférez, zarzuela en un acto. Madrid, edición del autor.

– (2019). Juan Antonio Viedma y su obra poética. Alicante, Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes (wwwcervantesvirtual.com). (Formato PDF).

VILLANUEVA, Darío. (1992). «Ut pictura poesis: la creación artística de los Bécquer». Actas del Congreso Los Bécquer y el Moncayo. Ob. cit. 93-113.

Published

2021-10-10

How to Cite

Rubio Jiménez, J. (2021). Reading and seeing Gustavo Adolfo Bécquer in the XXIth century. MENÉNDEZ PELAYO LIBRARY BULLETIN, 97(1), 385–423. https://doi.org/10.55422/bbmp.345