«Aquí llegamos, aquí no veníamos». The last poetry of Lezama and the mutations of the canons
DOI:
https://doi.org/10.55422/bbmp.395Keywords:
José Lezama Lima, Literature and politics, Cuban Revolution, XXth century Cuban PoetryAbstract
The present work is based on the analysis of José Lezama Lima’s last poems, Fragmentos a su imán, a posthumous publication (1977), and commences a reading of the author’s work which questions the traditional views established by the canonical “ups and downs” of political imageries; those which caused that the rejected author in the compromised 60’s due to his non-political ideas and silenced as a dissident in the 70’s because of the ideological manichaeism that accompanied the totalitarian radicalism of Cuban Socialism, was recuperated in the 80’s as a aesthetic alternative by the new creators and reinstated officially in the 90’s as a part of the Cuban government’s interests to the post-communist nationalism. In all that process of consecutive and contradictory Lezamas, his work has suffered in each case selective readings, out of context processes and denial of the problematic or non-adjustable aspects to the last outline established by the outlook given him, specially when the official canonization of the author provoked as a collateral effect the interest in deciphering his position in a context of the Cuban Revolution Literature to which he belongs entirely. Of all the mentioned, his last poems give an unmistaken testimony which do not fit (perhaps that is why they are the least mentioned or studied) in any of the phases of that “back and forth” of the official rejections and recoveries of the author, but with a reading within the context, he can contribute to compensate the determinants, strategies and political propaganda proposals which cause that his writing can risk the fact of being submitted to a biographical, historical and ideological manipulation which recreates the author as it pleases, from a well-known, defined and propagated in just a few aspects of his multiple meanings, in an unknown or absolutely unrecognizable author.
Downloads
References
Arcos, Jorge Luis. (1994) Orígenes: la pobreza irradiante, La Habana, Letras Cubanas.
Arrufat, Antón (1994) Virgilio Piñera: entre él y yo, La Habana, Unión.
Ávila, Leopoldo (1968a) «Sobre algunas corrientes de la crítica y la cultura en Cuba», en Verde Olivo, núm. 47.
____ (1968b) «El pueblo es el forjador, defensor y sostén de la cultura», en Verde Olivo, núm. 48.
Bejel, Emilio (1981) «Entrevista a Cintio Vitier», en Areíto, núm. 7.
Bins, Niall (1997) «Entrevista con Gastón Baquero», Barataria. Pliegos de la Ínsula, núm. 4.
Casal, Lourdes (comp.). (1980) El caso Padilla: documentos, Miami, Universal.
Castro, Fidel (1971), «Discurso de Clausura del Primer Congreso Nacional de Educación y Cultura (30 de abril de 1971)», en Casa de las Américas, núm. 65-66.
Cristófani Barreto, Teresa, et al. (eds.). (2000) Dossier Virgilio Piñera (www.fflch.usp.br/sitesint/virgilio), Universidade Sao Paulo. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.v0i45p129-172
Declaración del Congreso Nacional de Educación y Cultura (1971), en La Gaceta de Cuba, núm. 90-91.
Díaz Martínez, Manuel (1997) «El Caso Padilla: crimen y castigo», Encuentro de la cultura cubana, núms. 4-5.
Edwards, Jorge (2004) «Cuba y nosotros», Estudios Públicos, núm. 96. DOI: https://doi.org/10.38178/cep.vi96.663
Fornieles, Javier (ed.). (2006) Correspondencia entre José Lezama Lima y María Zambrano, y entre María Zambrano y María Luisa Bautista, Sevilla, Ediciones Espuela de Plata.
Goytisolo, José Agustín (1978) «La espiral milagrosa», prólogo a Fragmentos a su imán, Barcelona, Lumen.
Gutiérrez Coto, Amauri (2005) «Más que fábulas, el pecado de los falsos mitos. Respuesta al poeta Antonio José Ponte», Vitral, núm. 69.
Jiménez, Vicente (2006) «Cintio Vitier y la reinvención de Orígenes», Agulha. Revista de poesía, núm. 49.
Kermode, Frank (1988) El canon literario, Madrid, Arco Libros.
Lazo, Raimundo (1967) La literatura cubana. Esquema histórico (desde sus orígenes hasta 1966), La Habana, Editora Universitaria.
Leante, César (2002) «Nueva estratagema cultural cubana», Revista Hispanocubana, núm. 11.
Lezama Lima, José (1961) «García Lorca: alegría de siempre contra la casa maldita», en Federico García Lorca, Conferencias y charlas, La Habana, Ministerio de Educación.
____ (1976) «Un poeta que camina su propia circunstancia», Revista de Occidente, núm. 9, págs. 60-61.
____ (1977) Oppiano Licario, Madrid, Cátedra.
____ (1977) Fragmentos a su imán, La Habana, Letras Cubanas.
____ (1981) Imagen y posibilidad. Selección de ensayos, ed. de Ciro Bianchi, La Habana, Letras Cubanas.
____ (1988a) Confuencias. Selección de ensayos, ed. de Abel Prieto, La Habana, Letras Cubanas.
____ (1998b) Cartas a Eloísa y otra correspondencia, ed. de José Triana, Madrid, Verbum.
____ (2000) Como las cartas no llegan..., ed. de Ciro Bianchi, La Habana, Unión.
López Lemus, Virgilio (1997) La imagen y el cuerpo. Lezama y Sarduy, La Habana, Letras Cubanas.
Monsiváis, Carlos (2000) «Los que llegaron a tiempo al banquete», Revista Encuentro, núm. 19.
Padilla, Heberto (1968) Fuera del juego, Miami, Ediciones Universal.
___ (1989) La mala memoria, Barcelona, Plaza & Janés.
Piñera, Virgilio (1988) Una broma colosal, La Habana, Ediciones Unión.
Ponte, Antonio José (2004) El libro perdido de los origenistas, Sevilla, Renacimiento.
Prats Sariol, José. (2006) «Tres para Lezama (a 30 años de aquel 9 de agosto)», Encuentro en la Red, 9 de agosto de 2006.
____ (2006) «Las décimas de Lezama», en Vitral, núm. 73.
Prieto, Abel (1983) Nuevos críticos cubanos, La Habana, Letras Cubanas.
Rojas, Rafael (2006) Tumbas sin sosiego. Revolución, disidencia y exilio del intelectual cubano, Barcelona, Anagrama.
Salgado, César (1997) «Las mutaciones del escándalo: Paradiso hoy», Encuentro de la cultura cubana, núm. 4-5.
Salvat Ferre, Ricardo (2004) «Entrevista a José Triana», Assaig de teatre: Revista de l'associació d'investigació i experimentació teatral, 41, 39
Santí, Enrico Mario (1984) «Oppiano Licario, la poética del fragmento» en Coloquio Internacional sobre la obra de José Lezama Lima, Madrid, Fundamentos, vol.II.
Torriente, Loló de la. (1977) «Epitafio para un poeta (10 de agosto de 1976)», en Cuadernos Americanos, núm. 211.
Vitier, Cintio (1968) Prosas leves, La Habana, Letras Cubanas.
____ (1975) Ese sol del mundo moral. Para una historia de la eticidad cubana, México, Siglo XXI Editores.
____ (1977) «Nueva lectura de Lezama», Introducción a Fragmentos a su imán, La Habana, Letras Cubanas, 2002.
VV.AA. (1969) «Literatura y Revolución», en Casa de las Américas, núm. 51-52.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Remedios Mataix
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.