The Cubanness in Cintio Vitier and Severo Sarduy ("Lo cubano en la poesía" and "De donde son los cantantes")
DOI:
https://doi.org/10.55422/bbmp.406Keywords:
Identity, Cuba, Vitier, Parody, SarduyAbstract
This article is focused on a Cuban Identity approach as the main topic in Lo cubano en la poesía, an essay written in 1958 by Cintio Vitier and De donde son los cantantes, a novel written in 1967 by Severo Sarduy. Sarduy uses the parody in order to desmitify this essay and includes interesting ideas by José Martí, Lezama Lima or María Zambrano. My reading deeps into essential and particular aspects in Cuban being because both authors, Sarduy and Vitier, study these topics in their texts.
Downloads
References
De Man, Paul, (1983) «Dialogue and Dialogism», Poetics Today, vol. 4, núm. 1. 99-107. DOI: https://doi.org/10.2307/1772155
____ (1990), La resistencia a la teoría, Madrid: Visor.
____ (1991), Contingencia, ironía y solidaridad, Barcelona: Paidós.
González Echevarría, Roberto, (1987) La ruta de Severo Sarduy, Hannover, New Hampshire: Ediciones del Norte.
Guerrero, Gustavo, (1987) La estrategia neobarroca, Barcelona: Ediciones del Mall.
Lezama Lima, José, [1958] (1993) La expresión americana, México: Fondo de Cultura Económica.
Martí, José, (1998) Diarios, prol. Guillermo Cabrera Infante, Madrid: Círculo de Lectores.
Sarduy, Severo, [1967] (1993) De donde son los cantantes, Madrid: Cátedra.
____ (1996) Cartas, Madrid: Verbum.
____ (1987) Ensayos generales sobre el Barroco, Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Vitier, Cintio, [1958] (1970) Lo cubano en la poesía, La Habana: Instituto Cubano del Libro.
____ (2002) Obras completas, ed. de Enrique Saínz, La Habana: Letras Cubanas.
Zambrano, María, [1948] (1996) La Cuba secreta y otros ensayos, Madrid: Endimión
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 María José Bruña Bragado
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.