The Cubanness in Cintio Vitier and Severo Sarduy ("Lo cubano en la poesía" and "De donde son los cantantes")

Authors

  • María José Bruña Bragado

DOI:

https://doi.org/10.55422/bbmp.406

Keywords:

Identity, Cuba, Vitier, Parody, Sarduy

Abstract

This article is focused on a Cuban Identity approach as the main topic in Lo cubano en la poesía, an essay written in 1958 by Cintio Vitier and De donde son los cantantes, a novel written in 1967 by Severo Sarduy. Sarduy uses the parody in order to desmitify this essay and includes interesting ideas by José Martí, Lezama Lima or María Zambrano. My reading deeps into essential and particular aspects in Cuban being because both authors, Sarduy and Vitier, study these topics in their texts.

Downloads

Download data is not yet available.

References

De Man, Paul, (1983) «Dialogue and Dialogism», Poetics Today, vol. 4, núm. 1. 99-107. DOI: https://doi.org/10.2307/1772155

____ (1990), La resistencia a la teoría, Madrid: Visor.

____ (1991), Contingencia, ironía y solidaridad, Barcelona: Paidós.

González Echevarría, Roberto, (1987) La ruta de Severo Sarduy, Hannover, New Hampshire: Ediciones del Norte.

Guerrero, Gustavo, (1987) La estrategia neobarroca, Barcelona: Ediciones del Mall.

Lezama Lima, José, [1958] (1993) La expresión americana, México: Fondo de Cultura Económica.

Martí, José, (1998) Diarios, prol. Guillermo Cabrera Infante, Madrid: Círculo de Lectores.

Sarduy, Severo, [1967] (1993) De donde son los cantantes, Madrid: Cátedra.

____ (1996) Cartas, Madrid: Verbum.

____ (1987) Ensayos generales sobre el Barroco, Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Vitier, Cintio, [1958] (1970) Lo cubano en la poesía, La Habana: Instituto Cubano del Libro.

____ (2002) Obras completas, ed. de Enrique Saínz, La Habana: Letras Cubanas.

Zambrano, María, [1948] (1996) La Cuba secreta y otros ensayos, Madrid: Endimión

Published

2007-12-10

How to Cite

Bruña Bragado, M. J. (2007). The Cubanness in Cintio Vitier and Severo Sarduy ("Lo cubano en la poesía" and "De donde son los cantantes"). MENÉNDEZ PELAYO LIBRARY BULLETIN, 83(Único), 455–464. https://doi.org/10.55422/bbmp.406