The exorcism of memory: nominal phantasmagoria and heritage in Don Juan de Gonzalo Torrente Ballester

Authors

  • José Manuel Pereiro otero

DOI:

https://doi.org/10.55422/bbmp.432

Keywords:

Don Juan, Gonzalo Torrente Ballester, Don Juan Tenorio, Heir, Memory, Heritage, Jacques Derrida

Abstract

Gonzalo Torrente Ballester’s novel Don Juan (1963) updates the meaning of the burlador tradition while renewing the value of this traditional character. In this sense, don Juan, his story and even Torrente himself participate in the contradiction that Jacques Derrida has assigned to the trope of the heir and the concept of heritage: the injunction to receive passively and evaluate actively. This reaffirmation by choosing will affect the main character, who is forced to assume and confront not only his own legacy within the novel, but also the patrimonial inheritance he leaves behind. Considering that Don Juan is a character defined by his lack of memory, the narration will become an exorcism in which his name will act as remembrance of a life he cannot recall without the aid of the narrator or his servant, Leporello.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Basanta, Ángel. (2001a). «Gonzalo Torrente Ballester en su rama de abedul (historia de un largo olvido)». Gonzalo Torrente Ballester. Ed. José Paulino y Carmen Becerra. Madrid. Complutense. 7-26.

―――(2001b). «Historia, mito y literatura en las novelas de Gonzalo Torrente Ballester». Con Torrente en Ferrol: un poco después. Eds. José Ángel Fernández Roca y José Antonio Ponte Far. A Coruña. Universidade de A Coruña. 75-97. Baudelaire, Charles. (1961). Oeuvres complètes. París. Gallimard. Becerra, Carmen. (1982). Gonzalo Torrente Ballester. Madrid. Ministerio de Cultura.

―――(1997a). Mito y literatura (Estudio comparado de don Juan). Vigo. U de Vigo.

―――(1997b). «Introducción». Don Juan. Barcelona. Destino.

―――(1997c). «Contribución al estudio del significado de don Juan en la versión de Torrente Ballester». La creación literaria de Gonzalo Torrente Ballester. Eds. Ángel Abuín. Carmen Becerra y Ángel Candelas. Vigo. Tambre. 129-61.

―――(1998). «La versión mítica de Don Juan (1963) de Gonzalo Torrente Ballester». Don Juan Tenorio en la España del siglo XX: literatura y cine. Ed. Ana Sofía Pérez-Bustamante. Madrid. Cátedra. 487-99.

Blackwell, Frieda H. (1989). «Literature within Literature in the Novels of Gonzalo Torrente Ballester». Critical Studies on Gonzalo Torrente Ballester. Eds. Janet Pérez y Stephen Miller. Boulder. Society of Spanish and Spanish-American Studies. 113-26.

Camus, Albert. (2006). Le Mythe de Sisyphe. Oeuvres Complètes. Vol 1. París. Gallimard. 217-322.

Charchalis, Wojciech. (2005). El realismo mágico en la perspectiva europea: el caso de Gonzalo Torrente Ballester. Nueva York. Peter Lang.

Claramonte, Andrés de. (2008). Tan largo me lo fiáis. Madrid. Cátedra. Cotarelo y Mori, Emilio. (1893). Tirso de Molina: investigaciones bio- bibliográficas. Madrid. Imprenta de Enrique Rubiños.

Derrida, Jacques. (1994). Specters of Marx. Nueva York. Routledge.

―――(2004). For What Tomorrow... a Dialogue. Stanford. Stanford University Press.

―――(2005). Paper Machina. Stanford. Stanford University Press. Díaz-Plaja, Fernando. (2000). El don Juan español. Madrid. Encuentro.

Domingo, José. (1973). La novela española del siglo XX. Vol. 2: De la postguerra a nuestros días. Barcelona. Labor.

Feal, Carlos. (1984). En nombre de don Juan (Estructura de un mito literario). Ámsterdam. John Benjamins Publishing Company. DOI: https://doi.org/10.1075/pumrl.16

Felman, Shoshana. (2002). The Scandal of the Speaking Body: Don Juan with J. L. Austin, or Seduction in Two Languages. Stanford. Stanford University Press. DOI: https://doi.org/10.1515/9780804766890

Fuente Ballesteros, Ricardo de la. (1981). «Notas al Don Juan de Torrente Ballester». Castilla. 2-3. 41-55.

García-Viñó, Manuel. (1975). «El Don Juan de Torrente Ballester». Novela española actual (segunda edición aumentada). Madrid. Prensa Española. 10112.

Gil González, Antonio Jesús. (1998). «El teatro en el escenario de la novela». Theatralia. 2. 337-53.

―――(2001). «Imagino que cuento; cuento que imagino. Una lectura aurorreferencial de la narrativa de Gonzalo Torrente Ballester». Con Torrente en Ferrol: un poco después. Eds. José Ángel Fernández Roca y José Antonio Ponte Far. A Coruña. Universidade de A Coruña. 45-74. 412

Giménez, Alicia. (1981). Torrente Ballester. Barcelona. Barcanova.

―――(1984). Torrente Ballester en su mundo literario. Salamanca. Universidad de Salamanca.

Knickerbocker, Dale F. (1994). «Metaficción, fantasía y mito en el Don Juan de Gonzalo Torrente Ballester». Letras Peninsulares. 7. 485-501.

Kristeva, Julia. (1987). «Don Juan, or Loving to Be Able to». Tales of Love. Nueva York. Columbia University Press. 191-208.

Iglesias Laguna, Antonio. (1969). Treinta años de novela española (1938- 1968). Vol. 1. Madrid. Prensa Española.

Lafora, Gonzalo R. (1975). Don Juan, Los milagros y otros ensayos. Madrid. Alianza.

Lavaud, Eliane. (1985). «Juan, Don Juan ou Anti-Don Juan chez G. Torrente Ballester». Les Mythologies hispaniques dans la seconde moitié du XXe siècle_: actes du colloque international, Dijon 22-23 novembre 1985. Dijon. Université de Dijon. 211-19.

―――(1997). «Torrente Ballester y la crítica genética». La creación literaria de Gonzalo Torrente Ballester. Eds. Ángel Abuín. Carmen Becerra y Ángel Candelas. Vigo. Tambre. 163-73.

―――(1998). «Avec Gonzalo Torrente Ballester: au carrefour de la creation et de la reception». Melanges offerts à Maurice Molho. París. Ed. Hispaniques. 131-41.

―――(2001). «El Don Juan de Torrente o la originalidad de un texto plural». Con Torrente en Ferrol: un poco después. Eds. José Ángel Fernández Roca y José Antonio Ponte Far. A Coruña. Universidade de A Coruña. 237-54.

López Alonso, Codavonga. (2001). «El espacio representado en el Don Juan». Gonzalo Torrente Ballester. Ed. José Paulino y Carmen Becerra. Madrid. Complutense. 51-68.

Mandrell, James. (1992). Don Juan and the Point of Honor: Seduction, Patriarchal Society, and Literary Tradition. University Park, Pa. Pennsylvania State University. Marañón, Gregorio. (1940). Don Juan: ensayos sobre el origen de su leyenda. Madrid. Espasa-Calpe.

―――(1967). Obras completas. Vol. 3. Madrid. Espasa-Calpe. Marra-López, José R. (1963). «Torrente Ballester, Gonzalo: Don Juan. Barcelona, Editorial Destino, 1963». Ínsula. 203. 9.

Martínez Lage, Miguel. (1986). «En torno a don Juan». Cuadernos Hispanoamericanos. 428. 11-21.

Medrano Chivite, Javier. (1981). «Notas para un análisis de Don Juan de Gonzalo Torrente Ballester». Homenaje a Gonzalo Torrente Ballester. Salamanca. Biblioteca de la Caja de Ahorros. 163-80.

Menéndez y Pelayo, Marcelino. (1900). Antología de poetas líricos castellanos. Vol. 10. Madrid. Librería de Hernando.

―――(1912). Estudios de crítica literaria. 2ª serie. 2ª edición. Madrid. Tipografía de la ‘Revista de Archivos’.

―――(1951). Edición nacional de las obras completas de Menéndez y Pelayo. Vol. 8. Estudios y discursos de crítica histórica y literaria. Vol. 3. Santander. Consejo Superior de Investigaciones Científicas-Aldus S. A. de Artes Gráficas.

―――(1955). Edición nacional de las obras completas de Menéndez y Pelayo. Vol. 25. Antología de poetas líricos castellanos. Vol. 9. Santander. Consejo Superior de Investigaciones Científicas-Aldus S. A. de Artes Gráficas.

Miller, Stephen. (1981). «Don Juan y la novelística posterior de Torrente Ballester». Ínsula. 412. 3, 5.

―――(1982). «Don Juan’s New Trick: Plot, Verisimilitude, Epistemology and Role-Playing in Torrente’s Don Juan». Revista de Estudios Hispánicos 16.2 (1982): 163-80.

Molina, Tirso de (atribuida a). (2007). El burlador de Sevilla. 15ª edición. Madrid. Cátedra.

Moreno Hernández, Carlos. (1994). «Don Juan y El Quijote como juego: Torrente Ballester y la tradición romántica». Boletín de la Biblioteca Menéndez y Pelayo. 70. 315-26.

Nieva, Francisco. (2004). «Don Juan a la parrilla. Divagación sobre un mito y un tópico». Tres mitos españoles: La Celestina, Don Quijote, Don Juan. Madrid. Sociedad Estatal de Conmemoraciones Culturales-Junta de CastillaLa Mancha. 69-77.

Ortega y Gasset, José. (2006a). Obras completas. Vol. 5. Madrid. Taurus-Fundación José Ortega y Gasset.

―――(2006b). Obras completas. Vol. 6. Madrid. Taurus-Fundación José Ortega y Gasset. Pereiro Otero, José Manuel. (2007). «El espectro de don Juan y los fantasmas de Zorrilla: la herencia de Valle-Inclán». Hecho teatral. 7. 91-125.

Pérez, Genaro J. (1988). «Metaficción en Don Juan y Fragmentos de Apocalipsis de Gonzalo Torrente Ballester». Revista Canadiense de Estudios Hispánicos. 12.3. 415-28.

―――(1989). La novela como burla/juego: siete experimentos novelescos de Gonzalo Torrente Ballester. Valencia. Albatros. 414

Pérez, Janet. (1984). Gonzalo Torrente Ballester. Boston. Twayne. Pérez de Ayala, Ramón. (1963). Obras completas. Vol. 3. Madrid. Aguilar.

Pérez Gutiérrez, Amparo. (1986). «Conversación con Torrente Ballester». Cuadernos Hispanoamericanos. 428. 5-9.

Piedra, Antonio. (2001). «Don Juan, ¿el fin de un mito?». Don Juan, genio y figura. Ed. Gonzalo Santonja. Madrid. España Nuevo Milenio. 89-101. Rank, Otto. (1975). The Don Juan Legend. Ed. David G. Winter. Princeton. Princeton University Press.

Reigosa, Carlos G. (2006). Conversas con Gonzalo Torrente Ballester. 2ª ed. Vigo. Testemuños.

Rof Carballo, Juan. (1963). «Don Juan por los siglos de los siglos». La Estafeta Literaria. 271. 19-20.

Ruiz Baños, Sagrario. (1992). Itinerarios de la ficción en Gonzalo Torrente Ballester. Murcia. Universidad de Murcia.

Said Armesto, Víctor. (1908). La leyenda de don Juan: orígenes poéticos de El burlador de Sevilla y convidado de piedra. Madrid. Librería de los Sucesores de Hernando.

Sauvage, Micheline. (1953). Le cas Don Juan. París. Éditions du Seuil. Shaw, George Bernard. (1903). Man and Superman: A Comedy and a Philosophy. Westminster. Archibald Constable.

Sobejano, Gonzalo. (1975). Novela española de nuestro tiempo (en busca del pueblo perdido). Madrid. Prensa Española.

―――(1995). «Don Juan en la literatura española del siglo XX (ensayo y novela)». Letras de la España contemporánea: homenaje a José Luis Varela. Ed. Nicasio Salvador. Alcalá de Henares. Centro de Estudios Cervantinos. 329-43.

Soldevilla Durante, Ignacio. (2001). Historia de la novela española (19362000). Vol. 1. Madrid. Cátedra.

Spires, Robert C. (1984). Beyond the Metafictional Mode: Directions in the Modern Spanish Novel. Lexington. The University Press of Kentucky.

Torrente Ballester, Gonzalo. (1963). «Don Juan, de G.T.B». La Estafeta Literaria. 270. 2.

―――(1965). Panorama de la literatura española contemporánea. 3ª edición. Madrid. Guadarrama.

―――(1968a). Teatro español contemporáneo. 2ª edición. Madrid. Guadarrama.

―――(1968b). «Zorrilla’s Don Juan Revisited». The Theatre Annual. 24. 47-57.

―――(1975). Cuadernos de La Romana. Barcelona. Destino.

―――(1977a). «Prólogo a la obra completa». Obra completa. Barcelona. Destino. 9-99.

―――(1977b). «Intervención de Gonzalo Torrente Ballester». Novela española actual. Ed. José M. Martínez Cachero. Madrid. Fundación Juan March-Cátedra. 93-113.

―――(1981). «Currículum, en cierto modo». Triunfo. 25.8. 40-47.

―――(1982a). Ensayos críticos. Barcelona. Destino.

―――(1982b). Teatro. Vol. 2. Barcelona. Destino.

―――(1984a). Los cuadernos de un vate vago. Barcelona. Destino.

―――(1984b). El Quijote como juego y otros trabajos críticos. Barcelona. Destino. ―――(1990). «Don Juan, un mito que se extingue». Cotufas en el Golfo. Barcelona. Destino. 17-23.

―――(1992). Torre del Aire. A Coruña. Excma. Diputación Provincial de A Coruña.

―――(1999). Don Juan. Barcelona. Destino.

Valle-Inclán, Ramón del. (1994). Entrevistas, conferencias y cartas. Eds. Joaquín y Javier del Valle-Inclán. Valencia. Pre-Textos.

Villar Dégano, Juan F. (2001). «El mito y sus proyecciones en la obra de Gonzalo Torrente Ballester». Gonzalo Torrente Ballester. Ed. José Paulino y Carmen Becerra. Madrid. Complutense. 35-50.

Wright, Sarah. (2007). Tales of Seduction: the Figure of Don Juan in Spanish Culture. Londres. Tauris Academic Studies. DOI: https://doi.org/10.5040/9780755696307

Zorrilla, José. (1880). Recuerdos del tiempo viejo. Vol. 1. Barcelona. Imprenta de los Sucesores de Ramírez.

Published

2008-12-10

How to Cite

Pereiro otero, J. M. . (2008). The exorcism of memory: nominal phantasmagoria and heritage in Don Juan de Gonzalo Torrente Ballester. MENÉNDEZ PELAYO LIBRARY BULLETIN, 84(único), 387–415. https://doi.org/10.55422/bbmp.432