Grappling with Emilio Prados' Mexican stage: Mystical poetry and philosophy

Authors

  • Gemma Suñé Minguella

DOI:

https://doi.org/10.55422/bbmp.455

Keywords:

Mystical Poetry, Poetry and Philosophy, Dialectic, Exile, Optical Sheme

Abstract

Since 1976, when the publishing house Aguilar published Emilio Prados' Complete Poetry, a compilation by Carlos Blanco Aguinaga and A. Carreira, Prados’ poetic work has made its way into the hearts of readers and scholars alike.

Scholars, however, still debate the interpretation (or «pertinent» reading) of part of his work, especially that of his years in exile in Mexico. This article aims to influence this debate by challenging the arguments of those who, due to the restriction of their own reading, still consider Prados’ poetry of those years as «dark and not very readable». Our reading is not based on a theory tailored to the verses of Prados, but rather it comes from the poet's own discourse in notes, drawings and reflections on his creation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

B ATAILLE, G. (1973). La experiencia interior. Madrid: Taurus. CANO, J. L. (1960). «La poesía de Emilio Prados». In J. L. Cano, Poesía española del siglo XX. De Unamuno a Blas de Otero (p. 400). Madrid: Guadarrama.

CARREIRA, A. (2015). «La etapa mexicana de Emilio Prados». In A vueltas con el exilio. De Juan José Domenchina a Gerardo Diego (pp. 183-195). México: Colegio de México.

CHICA, F. (1998). «Un cielo sin reposo. Emilio Prados y María Zambrano: correspondencia(s)». In Homenaje a María Zambrano. Estudios y correspondencia (p. 213). México: El Colegio de México. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv47w4rf.14

CHICA, F. (1999). El poeta lector. La biblioteca de Emilio Prados. Scotland: La Sirena.

DE LA COLINA, J. (1962, Junio). In memoriam-Emilio Prados. Revista de la Universidad de México, pp. 25-26.

DENNIS, N. (n.d.). «El escritor Emilio Prados en la editorial mexicana Séneca». Retrieved from REDER, Red de Estudios y Difusión del Exilio: clio.rediris.es/exilio/prados.htm

GAOS, J. (1945). Pensamiento de Lengua Española. México: Editorial Stylo.

GARCÍA BACCA, J. D. (2000). Autobiografía íntima y exterior. Barcelona: Anthropos y Universidad Central de Venezuela.

HERNÁNDEZ, P. (1988). Emilio Prados: La memoria del olvido. Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza.

PLOTINO. (1942). Presencia y Experiencia de Dios. México: Séneca.

PRADOS, E. (1990). Textos surrealistas. Málaga: Centro Cultural de la generación del 27.

SANCHÍS BANÚS, J., & Prados, E. (1995). Correspondencia (19571962). Valencia: Pre-Textos.

SANTOS SILVA, L. (1977). Emilio Prados: Aproximación al surrealismo. Brown University Press.

SCHELLING, F. (.-1. (1995). Selección de textos (Vol. III). (V. López Domínguez, Ed.) Madrid: Ed. del Horto.

SEGOVIA, T. (2000). «Muestrario poético de Emilio Prados. Modo de leerse». In T. Segovia, Resistencia. Ensayos y notas. 1997-2000 (pp. 48-49). México: Ediciones sin nombre, UNAM.

SUÑÉ Minguella, G. (2003). La cruz abierta. El presente infinito de Emilio Prados. Málaga: Centro Cultural de la generación del 27.

XIRAU, R. (1961, Marzo 7). «Carlos Blanco y la obra de Emilio Prados». Revista de la Universidad de México, p. 29.

XIRAU, R. (1962). «El madero ardiente». Revista de la Universidad de México, 8-11.

XIRAU, R. (1962). «El poema de Emilio Prados en "Formas de Presencia"». In R. Xirau, Poetas de México y España (pp. 97-102). Madrid: Ediciones José Porrúa Turanzas.

Published

2020-10-10

How to Cite

Suñé Minguella, G. (2020). Grappling with Emilio Prados’ Mexican stage: Mystical poetry and philosophy. MENÉNDEZ PELAYO LIBRARY BULLETIN, 96(1), 67–82. https://doi.org/10.55422/bbmp.455