Visions of the Revolution of 1854: Frances Calderón de la Barca and Benito Pérez Galdós
DOI:
https://doi.org/10.55422/bbmp.476Keywords:
Frances Calderón de la Barca, The Attaché in Madrid, Benito Pérez Galdós, Episodios Nacionales, Spanish Revolution of 1854Abstract
In this article, we oppose two visions on the Revolution of 1854: the first by an eyewitness, Frances Calderón de la Barca, who was present at most of the events she described, the second by the novelist Benito Pérez Galdós, who wrote on the subject 50 years later, in the more global context of his Episodios nacionales. We will consider the narrative strategies put into place in both works, the social position of the protagonists, and in particular the linguistic characterisation of the popular classes (using such terms as “people”, “mob”, “populace”, “scum”).
Downloads
References
BAUER, Beth. (2011) «Crossing Over: Gender and Empire in Fanny Calderón de la Barca’s «The Attaché in Madrid»». Hispanic Review. 79. 1. 43-65.
BEHIELS, Lieve. (2001) La cuarta serie de los Episodos Nacinales de Benito Pérez Galdós. Una aproximación temática y narratológica. Madrid. Iberoamericana/Vervuert. DOI: https://doi.org/10.31819/9783964564979
CABALLERO, Soledad. (2004) «Gothic Routes, or the Thrills of Ethnography: Frances Calderon de la Barca's Life in Mexico». The Gothic Other: Racial and Social Constructions in the Literary Imagination. Ruth Bienstock Anolik, (ed. e introd.) y Howard, Douglas L. (ed.) Jefferson, NC. McFarland & Company Publishing. 143-162.
CALDERÓN DE LA BARCA, Frances. (1856)The Attaché in Madrid; or, Sketches of the Court of Isabella II. Translated from the German. Nueva York. D. Appleton and Company.
–––. (2018) Un diplomático en Madrid. Edición y estudio introductorio de Raquel Sánchez y David San Narciso. Zaragoza. Institución Fernando el Católico.
CARDONA, Rodolfo. (1968) «Apostillas a «Los Episodios Nacionales de B.P.G.», de Hans Hinterhäuser». Anales Galdosianos. 3. 119-142.
GERASSI-NAVARRO, Nancy. (2009) «Conflictos imperiales: la mirada de Frances Calderón de la Barca». Revista Iberoamericana .75. 228. 737-755. DOI: https://doi.org/10.5195/REVIBEROAMER.2009.6605
GÓMEZ de BAQUERO, Eduardo. (1904) «Madrid hace cincuenta años. Obra extranjera, anónima, que ahora se traduce al castellano, según verá más al por menor el que leyere». La Lectura. 4. 2. 372-375.
GONZÁLEZ HERRÁN, José Manuel. (1995) «La revolución de julio de 1854 en la novela: José María de Pereda, Pedro Sánchez (1883), Benito Pérez Galdós, La revolución de julio (1903)». Actas del Quinto Congreso Internacional de Estudios Galdosianos (1992) I. 383-392.
HIJO DEL PUEBLO (1855) Las jornadas de julio: Reseña de los heroicos hechos del pueblo de Madrid desde la noche del 17 de julio hasta la entrada en la capital del ilustre Duque de la Victoria, por un ––. Madrid: Imprenta de don Anselmo Santa Coloma.
MAINER, José-Carlos. (2004) «Introducción». Benito Pérez Galdós. Prosa crítica. Madrid. Espasa. xi-xciii.
NUEZ, Sebastián de la. (1990) Biblioteca y archivo de la Casa Museo Pérez Galdós. Las Palmas de Gran Canaria. Ediciones del Cabildo Insular de Gran Canaria.
PENAS, Ermitas. (2018) «Política y sociedad en La revolución de julio a través de la mirada de José Fajardo». La hora de Galdós. Yolanda Arencibia, Germán Gullón, Victoria Galván González et al. (eds.) Las Palmas de Gran Canaria. Cabildo de Gran Canaria, 235-251.
PÉREZ GALDÓS, Benito. (2007) Episodios nacionales. Cuarta serie. La era isabelina. Edición de Dolores Troncoso, introducción de Carmen Luna Sellés. Barcelona. Destino.
RIBOT Y FONTSERÉ, Antonio (1854) La Revolución de Julio en Madrid. Madrid: Gaspar y Roig.
SÁNCHEZ, Raquel y David SAN NARCISO. (2018) «Fiesta en Palacio, revolución en la calle: estudio introductorio a Un diplomático en Madrid (1853-1854)». Frances Calderón de la Barca. Un diplomático en Madrid. Zaragoza. Institución Fernando el Católico.
TOURY, Gideon. (1995) Descriptive Translation Studies. Amsterdam/Philadelphia. John Benjamins DOI: https://doi.org/10.1075/btl.4
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.