Realistic Arcadia. Mythology and Irony in the novels of Benito Pérez Galdós
DOI:
https://doi.org/10.55422/bbmp.478Keywords:
Galdós, Realist novel, Idealism, Mythology, Irony, ArcadiaAbstract
In Galdós' novels, the presence of the mythical Arcadian and pastoral imagery, associated with idealistic values, is constant and striking. It is usually treated with a parodic and ironic attitude that, in the end, refers to the Cervantine use, the main Galdosian model. If in Galdos' Madrid there are unsuspected nymphs and loving shepherds, in La desheredada (1881), the first of his Novelas Españolas Contemporáneas, he uses the myths of bucolic poetry until he turns one of his main characters into a realistic version of Polyphemus. Particularly, the myth of the Golden Age runs through Galdosian novelism, receiving in different periods a treatment that evolves from parody to applause.
Downloads
References
AGAMBEN, Giogio. (2011) Desnudez. Barcelona. Anagrama.
ANDREU, Alicia. (1982) Galdós y la literatura popular. Madrid. Sociedad General española de Librería.
BAJTIN, Mijail. (1989) «Épica y novela. Acerca de la metodología del análisis novelístico». Teoría y estética de la novela. Madrid. Taurus. 449-485.
BEHIELS, Lieve. (1997) «El universo campesino como espacio alternativo en la obra tardía de Benito Pérez Galdós». Historia, espacio e imaginario. Edición de Jacqueline Covo y Pilar Lille. Presses Universitaires du Septentrion. 145-154.
BEHIELS, Lieve. (2001) La cuarta serie de los Episodios Nacionales de Benito Pérez Galdós: una aproximación temática y narratológica. Madrid-Frankfurt. Iberoamericana-Vervuert. DOI: https://doi.org/10.31819/9783964564979
BENÍTEZ, Rubén. (1990) Cervantes en Galdós. Murcia. Universidad.
BLANCO AGUINAGA, Carlos. (1978) La historia y el texto literario: tres novelas de Galdós. Madrid. Nuestra Cultura.
CHAMBERLIN, Vernon A. (1988) «"Vamos a ver las fieras": Animal Imagery and the Protagonist in La desheredada and Lo prohibido». Anales galdosianos. XXIII. 27-33. [http://www.cervantesvirtual.com/obra/vamos-a-ver-las-fierasanimal-imagery-and-the-protagonist-in-la-desheredada-and-loprohibido/]
COMELLAS, Mercedes. (2010) «Entre historias fingidas y verdaderas: (el) Tormento de Galdós». Literatura y comunicación. Edición de Miguel Nieto Nuño. Madrid. Castalia. 131-182.
COMELLAS, Mercedes. (2014) «La novela interesante o la verdad de las novelas entre Romanticismo y Realismo». Boletín de la Biblioteca de Menéndez Pelayo. LXL. 90-142.
CORREA, Gustavo. (1963) «Presencia de la naturaleza en las novelas de Pérez Galdós». Thesaurus. XVIII. 3. 646-665. DOI: https://doi.org/10.3406/hispa.1963.3777
COUSINS, A. D. (2011) «Andrew Marvell's Mower Poems and the Pastoral Tradition». International Journal of the Classical Tradition. vol. 18. no. 4. 523–546. DOI: https://doi.org/10.1007/s12138-011-0277-9
DE LA NUEZ, Sebastián. (1993) El último gran amor de Galdós. Cartas a Teodosia Gandarias desde Santander (1907-1915). Santander. Concejalía de Cultura.
DELGADO, Luisa Elena. (2000) La imagen elusiva: lenguaje y representación en la narrativa de Galdós. Amsterdam-Atlanta. Rodopi.
DORCA, Toni. (2004) Volverás a la región: El cronotopo idílico en la novela española del siglo XIX. Frankfurt am Main. Vervuert Verlagsgesellschaft. DOI: https://doi.org/10.31819/9783954879007
DUCH, Lluís. (2002) Mito, interpretación y cultura: aproximación a la logomítica. Barcelona. Herder.
DURAND, Gilbert. (1993) De la mitocrítica al mitoanálisis. Figuras míticas y aspectos de la obra. Barcelona. Anthropos.
CHALMERS, Herman J. (1955) Don Quijote and the Novels of Pérez Galdós. Ada, Ok. East Central Oklahoma State College.
FERNÁNDEZ CORDERO, Carolina. (2007) «El caballero encantado: una (re)visión del Quijote». Verba hispánica. 15. 143-150. DOI: https://doi.org/10.4312/vh.15.1.143-150
GOLDMAN, Peter B. (1971) «Galdós and Cervantes. Two articles and a fragment». Anales galdosianos. 6. 99-106.
GÓNGORA, Luis de. (1984) Fábula de Polifemo y Galatea. Edición, introducción y notas de Alexander A. Parker. Madrid. Cátedra.
GRACIA, Jordi. (2017) Miguel de Cervantes. La conquista de la ironía. Madrid. Taurus.
GULLÓN, Germán. (1991) «Galdós y la lectura posmoderna del texto literario: El amigo Manso como ejemplo». Anuario de Letras: revista de la Facultad de Filosofía y Letras. 29. 225-244. http://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmccn7f3
GULLÓN, Germán. (2004-2005) «La presencia de Cervantes en Galdós». Siglo diecinueve: literatura hispánica. 10-11. 33-41. DOI: https://doi.org/10.37677/sigloxix.vi10-11.237
GUTIÉRREZ GAMERO, Emilio. (1934) Galdós y su obra II. Las novelas. Madrid. Espasa-Calpe.
HEYWORTH, S. J. (1988) «Horace's Second Epode». American Journal of Philology. 109. 1. 71-85. DOI: https://doi.org/10.2307/294761
JAMESON, Fredric. (2013) The Antinomies of Realism. London- New York.
JOVER ZAMORA, José María. (1991) Realidad y mito de la primera república: del «Gran Miedo» meridional a la utopía de Galdós. Madrid. Espasa-Calpe.
KLUGE, Sofie. (2013) «Un epilio barroco: el Polifemo y su género». Los Géneros Poéticos Del Siglo de Oro: Centros y Periferias. Edición de Rodrigo Cacho Casal, Anne Holloway. London. Tamesis. 153-170.
KROW-LUCAL, Martha G. (1993) «La política revolucionaria como subliteratura: el caso de Juan Bou». Actas del Cuarto Congreso Internacional de Estudios Galdosianos. Las Palmas. Cabildo Insular de Gran Canaria. 187-199
LATORRE, Mariano. (1947) «Cervantes y Galdós (anotaciones para un ensayo)». Atenea. 88. 11-40.
LÓPEZ, Javier-Ignacio. (1986) «Génesis, texto y contexto del galán galdosiana: Joaquín Pez en La desheredada». Cuadernos Hispanoamericanos. 427. 111-121.
MATZAT, Wolfgang. (1996) «Naturalismo y ficción en la novela galdosiana: el caso de Lo prohibido», en Benito Pérez Galdós: aportaciones con ocasión de su 150 aniversario; Francisco Provedano, Eberhard Geisler (coords.), Madrid-Frankfurt, IberoamericanaVervuert. 81-94. DOI: https://doi.org/10.31819/9783964564504-007
MCDERMOTT, Patricia. (2011) «Galdós y el arte de la novela europea: la novela como archivo del canon de Occidente en la tetralogía de Torquemada». La literatura española del siglo XIX y las literaturas europeas: Sociedad de Literatura Española del Siglo XIX, V Coloquio. Barcelona. PPU. 321-331. http://www.cervantesvirtual.com /nd/ark:/59851/bmcrv2n9
MENÉNDEZ PELAYO, Marcelino. (1946) Orígenes de la novela I. Buenos Aires. Espasa-Calpe. MIRALLES, Enrique. (1983) «La ironía: una clave en las Novelas Contemporáneas de Galdós». Boletín de la Biblioteca Menéndez Pelayo. LIX. 227-258.
MONTERO-PAULSON, Daria J. (1990) «La mujer “Quijote” y la rebelde en la obra de Benito Pérez Galdós». Actas del Tercer Congreso Internacional de Estudios Galdosianos. 1. 273-302.
MONTES DONCEL, Rosa E. (2007) «Estructura y ficción quijotescas en Nazarín y Halma de Pérez Galdós». Analecta malacitana: Revista de la Sección de Filología de la Facultad de Filosofía y Letras. XXX. 1. 101-124.
MONTESINOS, Rafael. (1955) Introducción a una historia de la novela en España en el siglo XIX. Valencia. Castalia.
OBAID, Antonio H. (1958) «Galdós y Cervantes». Hispania. 41. 269-73. DOI: https://doi.org/10.2307/334806
OCHOA, Eugenio de. (1847) Tesoro de novelistas españoles. París. Baudry. vol. I.
PARDO BAZÁN, Emilia. (1919) Un viaje de novios. Madrid. Pueyo. [Ed. digital BVMC: http://www.cervantesvirtual.com /nd/ark:/59851/bmckk977]
PÉREZ GALDÓS, Benito. (1942) Obras completas VI. Novelas. Teatro. Miscelánea, Madrid. Aguilar.
PÉREZ GALDÓS, Benito. (1971) Episodios nacionales I. Edición de Federico Carlos Sáinz de Robles. Madrid. Aguilar.
PÉREZ GALDÓS, Benito. (1972) Los Artículos de Galdós en «La Nación». 1865-1866. Edición y estudio de W. H. Shoemaker. Madrid, Ínsula.
PÉREZ GALDÓS, Benito. (1975) El doctor Centeno. Madrid. Casa Editorial Hernando.
PÉREZ GALDÓS, Benito. (1982) El caballero encantado. Edición e introducción de Julio Rodríguez Puértolas. Madrid. Cátedra.
PÉREZ GALDÓS, Benito. (1986) Ángel Guerra. Madrid, Alianza.
PÉREZ GALDÓS, Benito. (1990a) La de Bringas. Madrid. Casa Editorial Hernando.
PÉREZ GALDÓS, Benito. (1990b) «Observaciones sobre la novela contemporánea en España». Ensayos de crítica literaria. Edición de Laureano Bonet. Barcelona. Península.
PÉREZ GALDÓS, Benito. (1993a) Novelas I. La sombra. La Fontana de Oro. El audaz. Madrid. Turner.
PÉREZ GALDÓS, Benito. (1993b) Novelas II. Doña Perfecta. Gloria. Marianela. Madrid. Turner.
PÉREZ GALDÓS, Benito. (1998) Las novelas de Torquemada. Madrid. Alianza.
PÉREZ GALDÓS, Benito. (1999) Tristana. Edición de Ricardo Gullón. Madrid. Alianza.
PÉREZ GALDÓS, Benito. (2001) Lo prohibido. Edición e introducción de James Whiston. Madrid. Cátedra.
PÉREZ GALDÓS, Benito. (2002) Nazarín. Halma. Edición e introducción de Yolanda Arencibia. Madrid. Biblioteca NuevaSociedad Menéndez Pelayo.
PÉREZ GALDÓS, Benito. (2003) La familia de León Roch. Edición e introducción de Íñigo Sánchez Llama. Madrid. Cátedra.
PÉREZ GALDÓS, Benito. (2004) Memorias de un desmemoriado. Crónica de Madrid. Madrid. Comunidad de Madrid-Visor Libros.
PÉREZ GALDÓS, Benito. (2007) Tormento. Edición, introducción y notas de Teresa Barjau y Joaquim Parellada. Barcelona. Crítica.
PÉREZ GALDÓS, Benito. (2012) La desheredada. Edición e introducción de Germán Gullón. Madrid. Cátedra.
POLIZZI, Assunta. (2009) «El sentido de la recuperación cervantina en El caballero encantado». Galdós y el siglo XX. Actas del VIII Congreso Internacional Galdosiano. Las Palmas de Gran Canaria. Cabildo Insular de Gran Canaria. 260-267.
PONCE CÁRDENAS, Jesús. (2009) «Serio ludere: agudeza y humor en el Polifemo de Góngora». Cinco ensayos polifémicos. Málaga. Universidad de Málaga. 9-109.
PRILL, Ulrich. (1999) «Wer bist du- Alle Mythen Zerrinen». Benito Pérez Galdós als Mythoklast und Mythograph. Bern. Peter Lang. Traducción española: La evanescencia del mito, Benito Pérez Galdós como mitoclasta y mitógrafo. New York. Peter Lang. 2014.
RODRÍGUEZ, Alfred y L. Linde HIDALGO. (1985) «Las posibles resonancias cervantinas de un título galdosiano: La desheredada». Anales galdosianos. XX. 2. 19-22. http://www. cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmcc82z2
ROMERO TOBAR, Leonardo. (1976) La novela popular española del siglo XIX. Madrid. Fundación Juan March.
ROMERO TOBAR, Leonardo. (1998) «Introducción» a Juan Valera. Pepita Jiménez. Madrid. Cátedra. 11-114.
RUIZ PÉREZ, Ángel. (2009) «Visión bucólica y regeneracionismo de Galdós». Actas del VIII Congreso Internacional Galdosiano. Galdós y el siglo XX. Edición de Yolanda Arencibia et al. Las Palmas de Gran Canaria. Casa Museo Pérez Galdós. 123-138.
RUIZ PÉREZ, Ángel. (2010) «Lo bucólico en la literatura del cambio de siglo», La historia de la literatura grecolatina durante la edad de plata de la cultura española (1868-1936) Edición de Francisco García Jurado et al. Málaga. Universidad de Málaga. 335-362.
SMITH, Alan E. (2005) Galdós y la imaginación mitológica. Madrid. Cátedra.
WARSHAW, Jacob. (1933) «Galdós' Indebtedness to Cervantes». Hispania. 16. 127-142. DOI: https://doi.org/10.2307/332719
WRIGHT, Chad. (1971) «The Representational Qualities of lsidora Rufete's House and Her Son Riquín in Benito Pérez Galdós' Novel La desheredada». Romanische Forschungen. 83. 230-45.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.