Laughter and criticism in Galdós

Authors

  • Juan Varias García

DOI:

https://doi.org/10.55422/bbmp.490

Keywords:

Galdós, Social criticism, Cachexia, Aesthetics, Laughter, Grotesque, Menippea, Discursive genres

Abstract

Galdós' literature criticizes the corruption of Spanish society, its moral degradation, which he called cachexia. To carry out this criticism, he chose the serious-comic tradition that offered him the forms closest to his character and formation: the Cervantean tradition, especially that of the English writers. From them, and also directly, he absorbed the old methods of diatribe and parodied monologue, of Menippean dialogue and of the grotesque in general. He practiced almost all genres of laughter, but the most genuine of his aesthetics is the wide range of the social languages represented and how he discovers in them the variety of collective and individual evils that he satirizes. Humor allowed him an ethical didactism with a non-dogmatic attitude.

Downloads

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
0
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
0%
33%
Days to publication 
586
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
Sociedad Menéndez Pelayo
Publisher 
Sociedad Menéndez Pelayo

PFL

1 2 3 4 5
Not useful Very useful

Global Statistics ℹ️

Cumulative totals since publication
99
Views
162
Downloads
261
Total

References

BAJTÍN, Mijaíl. (1982) Estética de la creación verbal. México. Siglo XXI.

BAJTÍN, Mijaíl. (1987) La cultura popular en la Edad Media y en el Renacimiento. Madrid. Alianza Editorial.

BAJTÍN, Mijaíl. (2019) La novela como género literario. Edición e introducción de Luis Beltrán Almería. Traducción de Carlos Ginés Orta. Zaragoza. Editorial Universidad Nacional (Costa Rica) Prensas de la Universidad de Zaragoza. Real Sociedad Menéndez Pelayo.

BELTRÁN, Luis y VARIAS, Juan. (1991) «El discurso del personaje en la novela galdosiana». Revista de Literatura. LIII. 106. 513-533

BELTRÁN, Luis. (2002) La imaginación literaria. La seriedad y la risa en la literatura occidental. Barcelona. Montesinos.

BELTRÁN, Luis. (2011) Anatomía de la risa. Universidad de Sonora. Ediciones Sin Nombre y Conacyt.

BELTRÁN, Luis. (2016) Estética de la risa. Genealogía del humorismo literario. México. Ficticia.

BELTRÁN, Luis. (2018) «El grotesco, categoría estética». Cartografía literaria. En homenaje al profesor José Romera Castillo. G. Laín Corona y R. Santiago Nogales (eds) Madrid. Visor Libros. 11251139.

GILMAN, Stephen. (1985) Galdós y el arte de la novela europea, 1867-1887. Madrid. Taurus. K AYSER, Wolfgang. (2010) Lo grotesco. Su realización en literatura y pintura. Madrid. Antonio Machado Libros.

MONTESINOS, José F. (1968) Galdós. Valencia. Castalia. S TERNE, Laurence. (1996) Vida y opiniones del caballero Tristram Shandy. Madrid. Cátedra.

TIERNO GALVÁN, Enrique (1952) «Aparición y desarrollo de nuevas perspectivas de valoración social en el siglo XIX: lo cursi». Revista de Estudios Políticos. 42. 85-106.

Published

2020-12-10

How to Cite

Varias García, J. (2020). Laughter and criticism in Galdós. MENÉNDEZ PELAYO LIBRARY BULLETIN, 96(2), 483–511. https://doi.org/10.55422/bbmp.490