The "Historia de la novela" by Andrés González Blanco and Emilia Pardo Bazán

Authors

  • Álex Alonso Nogueira
  • Susana Bardavío Estevan

DOI:

https://doi.org/10.55422/bbmp.536

Keywords:

Emilia Pardo Bazán, Andrés González Blanco, Fin-de-siècle criticism, History of the novel, Psychological novel, Silver fork novel

Abstract

Andrés González Blanco’s Historia de la novela (1908) put forward a new approach to the theory of the genre that involved also, a significative change in the way Literary Criticism had to be conducted. This article explores his theoretical propositions for the novel, that have been ignored, in order to interpret to what extent his Historia represented an alternate view to other critical discourses at the time, as for instance Emilia Pardo Bazán’s. The difference between his work and Goméz de Baquero’s writings, but the alignment of his work as well with other discourses in the field, that, nevertheless, have been silenced or forgotten. In fact, González Blanco challenged common sense ideas on literary history and on the concept of the novel, through an obscure and paradoxical Hegelian language. He also defended the psychological novel, whose main figures were Paul Bourget in France and Pardo Bazán in Spain. It was Pardo Bazán’s ability to appropriate the psychological subgenre what made her, according to González Blanco, the canonical author for the Modern Spanish novel.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALONSO NOGUEIRA, Álex. (2021) «Desfacer o xénero. A xenealoxía espuria de Gaspar de Montenegro». Grial. 59. 230. 26-35

ASÚN, Raquel. (1981) «A la inmensa mayoría: la crítica literaria de Eduardo Gómez de Baquero, Andrenio». Boletín de la Biblioteca de Menéndez Pelayo. LVII. 295-360.

BARDAVÍO ESTEVAN, Susana y Álex ALONSO NOGUEIRA. (2021) «Introducción». La sirena negra. Emilia Pardo Bazán. Barcelona: Castalia.

BLASCO PASCUAL, Javier. (1993) «De «Oráculos» y «Cenicientas»: La crítica ante el fin de siglo español». ¿Qué es el modernismo? Nueva encuesta, nuevas lecturas. Richard Cardwell y Bernard McGuirk (eds.). Boulder. Society of Spanish and Spanish-American Studies. 59-86.

DÍAZ LARIOS, Luis F., Jordi GRACIA, José M.ª MARTÍNEZ CACHERO, Enrique RUBIO CREMADES y Virginia TRUEBA MIRA (eds.). (2002) La elaboración del canon en la literatura española del siglo XIX. II Coloquio de la Sociedad de Literatura española del Siglo XIX. Barcelona. Promociones y Publicaciones Universitarias.

GÓMEZ BAQUERO, Eduardo. (1908) «Revista literaria. Historia de la novela española moderna». Los Lunes de El Imparcial, 21 de diciembre.

GONZÁLEZ BLANCO, Andrés. (1908a) «Emilia Pardo Bazán». La Lectura. VIII. I (enero). 20-29.

GONZÁLEZ BLANCO, Andrés. (1908b) «Emilia PardoBazán (II-III)». La Lectura. VIII. I (febrero). 155-166.

GONZÁLEZ BLANCO, Andrés. (1908c) «Emilia Pardo Bazán (IV)». La Lectura. VIII. I (abril). 414-421.

GONZÁLEZ BLANCO, Andrés. (1909) Historia de la novela en España dese el Romanticismo a nuestros días. Madrid. Sáenz de Jubera, hermanos editores.

GONZÁLEZ BLANCO, Andrés. (1911) Elogio de la crítica. Madrid. Sucesores de Hernando.

GONZÁLEZ BLANCO, Andrés. (1920). «Vicente Blasco Ibáñez. Juicio crítico de sus obras». La novela corta. V. 242.

GONZÁLEZ BLANCO, Andrés. (1921) «Juan Velera. Antología crítica de sus obras». La novela corta. VI. 272.

HEGEL, Georg Wilhelm Friedrich. (1989) Lecciones sobre la estética. Madrid. Akal.

MAINER, José-Carlos. (1986) «El Cuento Semanal (1907-1912): texto y contexto». Formas breves del relato. Yves-René Fonquerne y Aurora Egido (eds.). Zaragoza. Universidad de Zaragoza. 207-220.

MCDERMOTT, Patricia. (2002) «Nuevos horizontes: el canon decimonónico y la nueva crítica del 1900». La elaboración del canon en la literatura española del siglo XIX. Luis F. Díaz Larios et al. (eds.). Barcelona. Promociones y Publicaciones Universitarias. 267-278.

MARTÍNEZ CACHERO, José María. (1963) Andrés González Blanco: una vida para la literatura. Oviedo. Instituto de Estudios Asturianos.

ORTEGA Y GASSET, José. (1914) Meditaciones del Quijote. Madrid. Residencia de Estudiantes.

PARDO BAZÁN, Emilia. (1989) La cuestión palpitante. Edición de José Manuel González Herrán. Barcelona. Anthropos.

PARDO BAZÁN, Emilia. (2021). La sirena negra. Edición de Susana Bardavío Estevan y Álex Alonso Nogueira. Barcelona.Castalia.

PENAS VARELA, Ermitas. (2003) Clarín, crítico de Pardo Bazán. Santiago de Compostela. Servizo de Publicacións da USC.

PÉREZ CARRERA, José Manuel. (1991) "Andrenio". Gómez de Baquero y la crítica literaria de su época. Madrid. Turner-Ayuntamiento de Madrid.

SOTELO VÁZQUEZ, Adolfo. (1985) «Clarín, crítico de Valera». Cuadernos Hispanoamericanos. 415. 37-51.

SOTELO VÁZQUEZ, Adolfo. (1989) «La crisis de la conciencia liberal: el "hegelianismo a medias" de don Juan Valera». España Contemporánea: Revista de Literatura y Cultura. 2. 4. 81-100.

SOTELO VÁZQUEZ, Marisa. (2006) «Más noticias sobre el epistolario entre Emilia Pardo Bazán y Luis López Ballesteros, director de El Imparcial (1906-1915)». La Tribuna: cadernos de estudios da Casa Museo Emilia Pardo Bazán. 4. 203-213. DOI: https://doi.org/10.32766/tribuna.4.69

Published

2021-12-10

How to Cite

Alonso Nogueira, Álex, & Bardavío Estevan, S. (2021). The "Historia de la novela" by Andrés González Blanco and Emilia Pardo Bazán. MENÉNDEZ PELAYO LIBRARY BULLETIN, 97(2), 39–63. https://doi.org/10.55422/bbmp.536