The destruction of the idyll in the narrative of Emilia Pardo Bazán
DOI:
https://doi.org/10.55422/bbmp.537Keywords:
Pardo Bazán, Idyll, Los Pazos de Ulloa, Bucólica, GeórgicasAbstract
The present work aims to show how the destruction of the idyll is produced in the narrative of Pardo Bazán, taking into account Bajtin’s ideas regarding this matter. To do so three texts have been chosen belonging to each one of the narrative genre cultivated by the author: the novel, the short novel and the short story. In particular Los Pazos de Ulloa, Bucólica y Geórgicas have been analysed. The analysis of the aforementioned corpus, constituted by different types of works, demonstrates the richness in terms of literary register of the writer and shows, in turn, the similarities and differences in treatment of the topic which is the central axis of this study.
Downloads
References
AVALLE-ARCE, Juan Bautista (1959) La novela pastoril española. Madrid. Revista de Occidente.
AYALA, Mª de los Ángeles (1997) Introducción a su edición de Los Pazos de Ulloa. Madrid. Cátedra. 11-88.
BAJTIN, Mijaíl M. (2019) La novela como género literario. Traducción C. Giménez Orga. Ed. L. Beltrán Almería. Editorial Universidad Nacional, Costa Rica. Real Sociedad Menénez Pelayo. Prensas Universitarias de Zaragoza.
BAQUERO GOYANES, Mariano (1955) La novela naturalista española: Emilia Pardo Bazán. Publicaciones de la Universidad de Murcia.
BAQUERO GOYANES, Mariano (1971) Emilia Pardo Bazán. Madrid. Publicaciones Españolas.
BELTRÁN ALMERÍA, Luis (2015) Simbolismo y Modernidad. S. A. Manzanilla Sosa (Ed.). Yucatán. México.
BELTRÁN ALMERÍA, Luis (2017) Genus. Genealogía de la imaginación literaria. Barcelona. Calambur.
BELTRÁN ALMERÍA, Luis (2021) Estética de la novela. Madrid. Cátedra.
BIGGANE, Julia (2000) In a Liminal Space: the Novellas of Emilia Pardo Bazán. University of Durham. Durham Modern Languages.
CLARKE, Anthony H. (1997) «Viaje y llegada de Julián a los Pazos y otros viajes y llegadas afines». Estudios sobre Emilia Pardo Bazán. In Memoriam Maurice Hemingway. J.M. González Herrán (Ed.). Universidade de Santiago de Compostela. 67-83.
CLEMESSY, Nelly (1981) Emilia Pardo Bazán como novelista. Madrid. Fundación Universitaria Española. 2 vols. I.
CLEMESSY, Nelly (1985) «Le citadin aux champs ou le fausse idylle: Bucólica de E. Pardo Bazán». L’Homme et l’Espace dans la Littérature, les Arts et l’Histoire en Espagne et en Amérique Latine. Universite de Lille. III. 52-63.
CLEMESSY, Nelly (1987) Introducción a su edición de Los Pazos de Ulloa. Madrid. Espasa-Calpe. 5-126.
CLEMESSY, Nelly (1989) «De Los Pazos de Ulloa a La Madre Naturaleza: Don Julián y el tema del amor prohibido». Estudios sobre “Los Pazos de Ulloa”. M. Mayoral (Coord.) Madrid. Cátedra. 51-59.
CURTIUS, Ernst Robert (1955) Literatura europea y Edad Media latina. Madrid. Fondo de Cultura Económica. 2 vols. I.
DISCIPLINA CLERICALIS (1980) Mª J. Lacarra (Ed.). Zaragoza. Guara Editorial.
DORCA, Toni (2004) Volverás a la región. El cronotopo idílico en la novela española del siglo XIX. Madrid. Iberoamericana. DOI: https://doi.org/10.31819/9783954879007
EZAMA, Ángeles (2006) «El lugar de la novela corta en la narrativa de Emilia Pardo Bazán» Emilia Pardo Bazán: Los cuentos. J. M. González Herrán, C. Patiño Eirín. E. Penas Varela (Eds.). Fundación Caixa Galicia. Real Academia Galega. 197-223.
GONZÁLEZ HERRÁN, José Manuel (2016) «Érase un muchacho (de la aldea/de la corte) que viajó (a la corte/a la aldea)…». «Érase un muchacho…» y otros estudios peredianos. Santander. Sociedad Menéndez Pelayo. 19-55.
HEMINGWAY, Maurice, J. (1997) «Emilia Pardo Bazán, Los Pazos de Ulloa: punto de vista y psicología». Estudios sobre Emilia Pardo Bazán. In Memoriam Maurice Hemingway. J.M. González Herrán (Ed.). Universidade de Santiago de Compostela. 389-403.
MATEO DÍEZ, Luis (1989) «Una lectura de Los Pazos». Estudios sobre “Los Pazos de Ulloa”. M. Mayoral (Coord.) Madrid. Cátedra. 141-128.
MAYORAL, Marina (1989) «Cartas inéditas de Emilia Pardo Bazán a Narcís Oller». Homenaje al profesor Antonio Gallego Morell. Universidad de Granada. II. 389-410
PARDO BAZÁN, Emilia (1886) Apuntes autobiográficos. Los Pazos de Ulloa. Novela original precedida por unos Apuntes autobiográficos.
Barcelona. Daniel Cortezo y Cía. Editores, 2 vols.
PARDO BAZÁN, Emilia (1990) Cuentos completos. J. Paredes Núñez (Ed.). La Coruña. Fundación Pedro Barrie de la Maza Conde de Fenosa. 4 vols. I.
PARDO BAZÁN, Emilia (1997) Los Pazos de Ulloa. Mª Á. Ayala. Madrid. Cátedra.
PARDO BAZÁN, Emilia (2004) Obras completas VII La dama joven. Cuentos escogidos. Cuentos de Marineda. D. Villanueva. J. M. González Herrán (Eds.). Madrid. Biblioteca Castro.
PAREDES, Juan (1983) La realidad gallega en los cuentos de Emilia Pardo Bazán (1851-1921). A Coruña. Ediciós do Castro.
PENAS, Ermitas (2011) «El espacio natural orensano en la narrativa de Emilia Pardo Bazán». La Naturaleza en la Literatura Española. D. Thion Soriano-Mollá (Ed.). Vigo. Academia del Hispanismo. 135-162.
PENAS, Ermitas (2017) Emilia Pardo Bazán y «Los Pazos de Ulloa». Emilia Pardo Bazán Los Pazos de Ulloa. E. Penas (Ed.). Madrid. Real Academia Española. 291-332.
SHADE VENEGAS, Jessica (2013) «Gendered Spaces: Marriage and the Limits of Civilization in Emilia Pardo Bazán’ Los Pazos de Ulloa». Revista Hispánica Moderna. 66.1. 29-41. DOI: https://doi.org/10.1353/rhm.2013.0007
SENDEBAR (1989) Mª J. Lacarra (Ed.). Madrid. Cátedra.
SOTELO VÁZQUEZ, Marisa (2011) «La naturaleza en Emilia Pardo Bazán y Víctor Català: fatalidad y primitivismo». La Naturaleza en la Literatura Española. D. Thion Soriano-Mollá (Ed.). Vigo. Academia del Hispanismo. 163-182.
THOMPSON, Stith (1972) El cuento folklórico. Universidad Central de Venezuela.
VARELA JÁCOME, Benito (1989) «Técnicas de focalización en Los Pazos de Ulloa» Estudios sobre “Los Pazos de Ulloa”. M. Mayoral (Coord.) Madrid. Cátedra. 91-101.
VILLANUEVA, Darío (1989) «Los Pazos, novela en la encrucijada» Estudios sobre “Los Pazos de Ulloa”. M. Mayoral (Coord.) Madrid. Cátedra. 17-36.
VILLANUEVA, Darío (2017) Ensayo preliminar. Emilia Pardo Bazán Los Pazos de Ulloa. E. Penas (Ed.). Madrid. Real Academia Española. 273-290.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Ana L. Baquero Escudero
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.