«I am fond of reading famous causes, for my tastes as a novelist». The articles on violent crimes by Emilia Pardo Bazán in La Ilustración Artística

Authors

  • Lieve Behiels

DOI:

https://doi.org/10.55422/bbmp.538

Keywords:

Emilia Pardo Bazán, La Ilustración Artística, Crime, Stereotypes, Journalism

Abstract

From the broad corpus of Emilia Pardo Bazán's contributions to La Ilustración Artística, we have selected those devoted partially or totally to criminal cases. After briefly reviewing the ideological vision on crime and punishment set out in La piedra angular and continued in the chronicles, we concentrate on different literary motifs (the recourse to literature to depict the decadence of the criminal and the rejection of the stereotyped presentation of crime) to finally consider the reasons for her fascination with violent crime.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BURDIEL, Isabel. (2019). Emilia Pardo Bazán. Madrid. Taurus.

CLARKE, Anthony H. (1973). «Doña Emilia Pardo Bazán y novela policíaca». Boletín de la Biblioteca de Menéndez Pelayo. 49. 375-391.

COLMEIRO, José F. (1989). «Relectura de la novela policíaca: “La gota de sangre” de E. Pardo Bazán». Hispanic Journal. 10. 2. 33-48.

LEERSSEN, Joep. (s.f.) «A summary of imagological theory». https://imagologica.eu/theoreticalsummary

MAYORAL, Marina. (2006). «Pardo Bazán: de la noticia a la ficción». Emilia Pardo Bazán: los cuentos: II Simposio. A Coruña, 27, 28, 29 e 30 de setembro de 2005. José Manuel González Herrán, Cristina Patiño Eirín, Ermitas Penas Varela (eds.). A Coruña. Real Academia Galega. 225-250.

PARDO BAZÁN, Emilia. (1891a). La piedra angular. Madrid.Imprenta de A. Pérez Dubrull.

PARDO BAZÁN, Emilia. (1891b). «Un tratadista de derecho penal». Nuevo teatro crítico. I. 4. 89-94.

RODRÍGUEZ SÁNCHEZ, María de los Ángeles. (2017). «El crimen de la calle Fuencarral en la literatura y en el cine». La globalización del crimen: literatura, cine y nuevos medios. Javier Sánchez Zapatero, Alex Martín Escribà (eds.). S.l. Andavira. 175-182.

RUIZ-OCANA DUEÑAS, Eduardo. (2004a). La obra periodística de Emilia Pardo Bazán en La Ilustración Artística de Barcelona (1895-1916). Madrid. Fundación Universitaria Española.

RUIZ-OCAÑA DUEÑAS, Eduardo. (2004b). «Emilia Pardo Bazán y los asesinatos de mujeres». Didáctica (Lengua y Literatura). 16. 177-188.

RUIZ-OCAÑA DUEÑAS, Eduardo. (2007). «El canon periodístico de Emilia Pardo Bazán». Emilia Pardo Bazán: el periodismo. III Simposio. A Coruña 3, 4, 5, 6 e 7 de outubro de 2006. José Manuel González Herrán, Cristina Patiño Eirín, Ermitas Penas Varela (eds.). A Coruña. Real Academia Galega. 91-129.

THION SORIANO-MOLLÁ, Dolores. (2018). «La ciencia enLa piedra angular de Emilia Pardo Bazán: en busca de almas y conciencias». Deslindes paranovelísticos. Luis Beltrán Almería, Dolores Thion Soriano-Mollá, María Antonia Martín Zorraquino (eds.). Zaragoza. Institución Fernando el Católico. https://ifc.dpz.es/publicaciones/ver/id/3739

Lista de las contribuciones de Emilia Pardo Bazán a La IlustraciónArtística dedicadas en parte o totalmente al crimen

(1897a). «La vida contemporánea. Tribulaciones». 787 (25-I-1897). 66.

(1897b). «La vida contemporánea». 811 (12-VII-1897). 450.

(1897c). «La vida contemporánea. El silencio». 819 (6-IX-1897). 578.

(1897d). «La vida contemporánea. Reyes forasteros y costumbres nacionales». 827 (1-XI-1897). 706.

(1897e). «La vida contemporánea. Recuerdos de un destripador». 831 (29-XI-1897). 770

(1899). «La vida contemporánea». 891 (23-I-1899). 58.

(1900a). «La vida contemporánea. Temis». 958 (7-V-1900). 298.

(1900b). «La vida contemporánea. Un crimen». 983 (29-X-1900). 698.

(1900c). «La vida contemporánea». 988 (3-XII-1900). 778.

(1901a). «La vida contemporánea. Crímenes. Fecundidad singular. Los dramas del Océano». 995 (21-I-1901). 58.

(1901b). «La vida contemporánea. Divorcios. Crímenes. Los cocheros. La educación nacional». 1003 (18-III-1901). 186.

(1901c). «La vida contemporánea. Criminales». 1013 (27-V-1901). 346.

(1901d). «La vida contemporánea. Ensaladilla». 1017 (24-VI-1901). 410.

(1901e). «La vida contemporánea». 1021 (22-VII-1901). 474.

(1901f). «La vida contemporánea». 1025 (19-VIII-1901). 538.

(1901g). «La vida contemporánea. Como en las cavernas». 1029

(16-IX-1901). 602.

(1901h). «La vida contemporánea. Heine. Dos valentones». 1037

(11-XI-1901). 730.

(1902a). «La vida contemporánea. Notas». 1072 (14-VII-1902). 458.

(1902b). «La vida contemporánea. Síntoma». 1074 (28-VII-1902). 490.

(1902c). «La vida contemporánea. Reflexiones. Zola». 1086 (20-X-1902). 682.

(1902d). «La vida contemporánea. Fra Diavolo. Proyecto». 1088 (3-XI-1902). 714.

(1902e). «La vida contemporánea. Decíamos ayer…». 1092 (1-XII-1902). 778.

(1902f). «La vida contemporánea». 1095 (22-XII-1902). 826.

(1903a). «La vida contemporánea. Policía». 1098 (12-I-1903). 42.

(1903b). «La vida contemporánea. De aquí y de allá». 1104 (23-II-1903). 138.

(1903c). «La vida contemporánea. Menestra de cuaresma». 1106 (9-III-1903). 170.

(1903d). «La vida contemporánea. Solución. El duelo». 1121 (22-VI-1903). 410.

(1903e). «La vida contemporánea». 1133 (14-IX-1903). 602.

(1903f). «La vida contemporánea. De nuevo». 1141 (9-XI-1903). 730.

(1903g). «La vida contemporánea». 1143 (23-XI-1903). 761.

(1903h). «La vida contemporánea». 1147 (21-XII-1903). 826.

(1904a). «La vida contemporánea». 1160 (21-III-1904). 202.

(1904b). «La vida contemporánea». 1166 (2-V-1904). 298.

(1904c). «La vida contemporánea». 1168 (16-V-1904). 330.

(1904d). «La vida contemporánea». 1178 (25-VII-1904). 490.

(1904e). «La vida contemporánea». 1188 (3-X-1904). 650.

(1904f). «La vida contemporánea». 1192 (31-X-1904). 714.

(1904g). «La vida contemporánea». 1194 (14-XI-1904). 748.

(1905a). «La vida contemporánea». 1203 (16-I-1905). 42.

(1905b). «La vida contemporánea». 1243 (23-X-1905). 682.

(1905c). «La vida contemporánea». 1249 (4-XII-1905). 778.

(1906a). «La vida contemporánea». 1261 (26-II-1906). 138.

(1906b). «La vida contemporánea». 1273 (21-V-1906). 330.

(1906c). «La vida contemporánea». 1277 (18-VI-1906). 394.

(1906d). «La vida contemporánea». 1279 (2-VII-1906). 426.

(1906e). «La vida contemporánea». 1295 (22-X-1906). 682.

(1906f). «La vida contemporánea». 1299 (19-XI-1906). 746.

(1907a). «La vida contemporánea». 1313 (25-II-1907). 138.

(1907b). «La vida contemporánea». 1315 (11-III-1907). 170.

(1907c). «La vida contemporánea». 1329 (17-VI-1907). 394.

(1907d). «La vida contemporánea». 1335 (29-VII-1907). 490.

(1907e). «La vida contemporánea». 1343 (23-IX-1907). 618.

(1907f). «La vida contemporánea». 1345 (7-X-1907). 650.

(1907g). «La vida contemporánea». 1353 (2-XII-1907). 778.

(1908a). «La vida contemporánea». 1360 (20-I-1908). 58.

(1908b). «La vida contemporánea». 1404 (23-XI-1908). 762.

(1909a). «La vida contemporánea». 1454 (8-XI-1909). 730.

(1909b). «La vida contemporánea». 1456 (22-XI-1909). 762.

(1910a). «La vida contemporánea». 1487 (27-VI-1910). 410.

(1910b). «La vida contemporánea». 1497 (5-IX-1910). 570.

(1912). «La vida contemporánea». 1614 (2-XII-1912). 782.

(1913). «La vida contemporánea». 1641 (9-VI-1913). 378.

(1915a). «La vida contemporánea». 1727 (1-II-1915). 94.

(1915b). «La vida contemporánea». 1739 (26-IV-1915). 286.

(1915c). «La vida contemporánea». 1740 (3-V-1915). 302.

(1916a). «La vida contemporánea». 1788 (3-IV-1916). 218.

(1916b). «La vida contemporánea». 1808 (21-VIII-1916). 538.

(1916c). «La vida contemporánea». 1811 (11-IX-1916). 586.

(1916d). «La vida contemporánea». 1812 (18-IX-1916). 602.

Published

2021-12-10

How to Cite

Behiels, L. (2021). «I am fond of reading famous causes, for my tastes as a novelist». The articles on violent crimes by Emilia Pardo Bazán in La Ilustración Artística . MENÉNDEZ PELAYO LIBRARY BULLETIN, 97(2), 91–109. https://doi.org/10.55422/bbmp.538