Emilia Pardo Bazán and life on the street (or how a descriptive paradigm is born and made)

Authors

  • Javier López Quintáns

DOI:

https://doi.org/10.55422/bbmp.542

Keywords:

Style, Description, Technique, Figures

Abstract

In the construction of the Pardo Bazán’s journalistic and essay discourse, the author follows a scale of descriptive procedures and figurative techniques. We will advance through different examples in which the methods of discourse construction in the presentation of human groups are valued, with a specific framework that limits the thematic base, the festive environments in circumstances of social concentration or protest public with the background of the street as constant.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADAM, Jean-Michel. (1992). Les textes: types et prototypes. París.Nathan.

BORDA CRESPO, María Isabel. (1995). La última manera espiritual de Emilia Pardo Bazán. Málaga. Universidad de Málaga-Servicio de publicaciones e intercambio científico.

CARBONERO CANO, Pedro (1988). «Modelos de organización sémica de la lengua en textos descriptivos». Cauce: Revista Internacional de Filología, Comunicación y sus Didácticas. 11. 9-22. Recuperado de: https://cvc.cervantes.es/Literatura/cauce/pdf/cauce11/cauce_11_002.pdf.

GONZÁLEZ HERRÁN, José Manuel. (1988). «La Tribuna, de Emilia Pardo Bazán, entre romanticismo y naturalismo». En Y. Lissorgues, Realismo y naturalismo en España en la segunda mitad del siglo XIX. Barcelona. Anthropos. 497-507.

GRIMAL, Pierre. (1989). Diccionario de mitología griega y romana.Barcelona. Paidós.

JONGH-ROSSEL, Mª E. De. (1994). «Pintura y literatura: el impresionismo pictórico en La sirena negra y La barraca». Letras Peninsulares. Spring. 29-42.

LATORRE, Yolanda. (1993). «El retablo del Cordero Místico de Van Eyck, símbolo espacio vital en La Quimera, de Emilia Pardo Bazán». Cuadernos de Estudios Gallegos. XLI. 106. 503-510. DOI: https://doi.org/10.3989/ceg.1994.v41.i106.291

_____. (1997). «Emilia Pardo Bazán hacia el siglo XX: la estetización pictórica». En J. M. González Herrán (ed.). Estudios sobre Emilia Pardo Bazán. In memoriam Maurice Hemingway. Santiago de Compostela. Universidade de Santiago-Consorcio de Santiago. 197-210.

_____ . (1998). «Arte y artistas en la obra de Pardo Bazán: cuentos y últimas novelas». Filología y Lingüística. XXIV. 1. 33-45.

_____ . (2002). Musas trágicas (Pardo Bazán y las artes). Lleida.Pagès editors. Universitat de Lleida.

MILÀ I FONTANALS, Manuel. (1848). Manual de retórica y poética. Barcelona. Imprenta y fundición de Pons y C.

PARDO BAZÁN, Emilia. (1883). La cuestión palpitante. Madrid. Imprenta Central de V. Saiz.

______.(1888). Mi romería. Madrid. Imprenta y Fundición de M.Tello.

______ (1888). De mi tierra. La Coruña. Tipografía de La Casa de Misericordia).

______.(1889). Al pie de la torre Eiffel. Madrid. La España Editorial.

______.(1890). Por Francia y por Alemania (Crónicas de la Exposición). Madrid. La España editorial.

______. (1895). Por la España pintoresca. Barcelona. López Editor.

______.(1901). Cuarenta días en la exposición. Madrid. Prieto y Compañía Editores.

_______ .(1902). Por la Europa católica. En Obras completas. XXVI. Madrid. Administración.

_______ .(1911a). La literatura francesa moderna. El Romanticismo. Obras completas. XXVII. Madrid. V. Prieto y Cía.

_______. (1911b). La literatura francesa moderna. La Transición, enObras completas. XXXIX. Madrid. V. Prieto y Cía.

_______. (1911c). La literatura francesa moderna. El Naturalismo. Obras completas. XLI. Madrid. Renacimiento.

______. (1999). Emilia Pardo Bazán. La obra periodística completa en La Nación de Buenos Aires (1879-1921). Edición de J. Sinovas Maté.

Salamanca. Diputación Provincial de A Coruña.

________. (1999). «Estudio preliminar». Los hermanos Zemganno Edmundo de Goncourt. Alicante. Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. Edición digital basada en la edición de Buenos Aires; México, Espasa Calpe, 1948. Recuperado de: http://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/los-hermanos-zemganno--0/html/ff00b878-82b1-11df-acc7-002185ce6064_2.html#I_1_

______ .(2005). La vida contemporánea. Edición facsimilar de C. Dorado. Madrid. Hemeroteca Municipal de Madrid.

_______. (2014). Apuntes de un viaje. De España a Ginebra. Edición de José Manuel González Herrán. Santiago de Compostela. RAG-USC.

REIS, Carlos. (1985). Fundamentos y técnicas del análisis literario. Madrid. Gredos.

SOTELO VÁZQUEZ, Marisa. (1998). «Emilia Pardo Bazán:entre el Romanticismo y el Realismo». Del romanticismo al realismo: actas del I Coloquio de la Sociedad de Literatura Española del Siglo XIX. Coord. por Luis Felipe Díaz Larios,Enrique Miralles. 429-442

STANTON, Edward (1970). «Los Pazos de Ulloa y la pintura». Papeles de Son Armadans. 58. 179-287.

TARANILLA, Raquel. (2020). «Procedimientos lingüísticos en la representación del territorio: rasgos para la caracterización de textos descriptivos». Hesperia. Anuario de filología hispánica. XXIII-2. 73 – 93. DOI: https://doi.org/10.35869/hafh.v23i2.2775

Published

2021-12-10

How to Cite

López Quintáns, J. (2021). Emilia Pardo Bazán and life on the street (or how a descriptive paradigm is born and made). MENÉNDEZ PELAYO LIBRARY BULLETIN, 97(2), 173–209. https://doi.org/10.55422/bbmp.542