Emilia Pardo Bazán and life on the street (or how a descriptive paradigm is born and made)
DOI:
https://doi.org/10.55422/bbmp.542Keywords:
Style, Description, Technique, FiguresAbstract
In the construction of the Pardo Bazán’s journalistic and essay discourse, the author follows a scale of descriptive procedures and figurative techniques. We will advance through different examples in which the methods of discourse construction in the presentation of human groups are valued, with a specific framework that limits the thematic base, the festive environments in circumstances of social concentration or protest public with the background of the street as constant.
Downloads
References
ADAM, Jean-Michel. (1992). Les textes: types et prototypes. París.Nathan.
BORDA CRESPO, María Isabel. (1995). La última manera espiritual de Emilia Pardo Bazán. Málaga. Universidad de Málaga-Servicio de publicaciones e intercambio científico.
CARBONERO CANO, Pedro (1988). «Modelos de organización sémica de la lengua en textos descriptivos». Cauce: Revista Internacional de Filología, Comunicación y sus Didácticas. 11. 9-22. Recuperado de: https://cvc.cervantes.es/Literatura/cauce/pdf/cauce11/cauce_11_002.pdf.
GONZÁLEZ HERRÁN, José Manuel. (1988). «La Tribuna, de Emilia Pardo Bazán, entre romanticismo y naturalismo». En Y. Lissorgues, Realismo y naturalismo en España en la segunda mitad del siglo XIX. Barcelona. Anthropos. 497-507.
GRIMAL, Pierre. (1989). Diccionario de mitología griega y romana.Barcelona. Paidós.
JONGH-ROSSEL, Mª E. De. (1994). «Pintura y literatura: el impresionismo pictórico en La sirena negra y La barraca». Letras Peninsulares. Spring. 29-42.
LATORRE, Yolanda. (1993). «El retablo del Cordero Místico de Van Eyck, símbolo espacio vital en La Quimera, de Emilia Pardo Bazán». Cuadernos de Estudios Gallegos. XLI. 106. 503-510. DOI: https://doi.org/10.3989/ceg.1994.v41.i106.291
_____. (1997). «Emilia Pardo Bazán hacia el siglo XX: la estetización pictórica». En J. M. González Herrán (ed.). Estudios sobre Emilia Pardo Bazán. In memoriam Maurice Hemingway. Santiago de Compostela. Universidade de Santiago-Consorcio de Santiago. 197-210.
_____ . (1998). «Arte y artistas en la obra de Pardo Bazán: cuentos y últimas novelas». Filología y Lingüística. XXIV. 1. 33-45.
_____ . (2002). Musas trágicas (Pardo Bazán y las artes). Lleida.Pagès editors. Universitat de Lleida.
MILÀ I FONTANALS, Manuel. (1848). Manual de retórica y poética. Barcelona. Imprenta y fundición de Pons y C.
PARDO BAZÁN, Emilia. (1883). La cuestión palpitante. Madrid. Imprenta Central de V. Saiz.
______.(1888). Mi romería. Madrid. Imprenta y Fundición de M.Tello.
______ (1888). De mi tierra. La Coruña. Tipografía de La Casa de Misericordia).
______.(1889). Al pie de la torre Eiffel. Madrid. La España Editorial.
______.(1890). Por Francia y por Alemania (Crónicas de la Exposición). Madrid. La España editorial.
______. (1895). Por la España pintoresca. Barcelona. López Editor.
______.(1901). Cuarenta días en la exposición. Madrid. Prieto y Compañía Editores.
_______ .(1902). Por la Europa católica. En Obras completas. XXVI. Madrid. Administración.
_______ .(1911a). La literatura francesa moderna. El Romanticismo. Obras completas. XXVII. Madrid. V. Prieto y Cía.
_______. (1911b). La literatura francesa moderna. La Transición, enObras completas. XXXIX. Madrid. V. Prieto y Cía.
_______. (1911c). La literatura francesa moderna. El Naturalismo. Obras completas. XLI. Madrid. Renacimiento.
______. (1999). Emilia Pardo Bazán. La obra periodística completa en La Nación de Buenos Aires (1879-1921). Edición de J. Sinovas Maté.
Salamanca. Diputación Provincial de A Coruña.
________. (1999). «Estudio preliminar». Los hermanos Zemganno Edmundo de Goncourt. Alicante. Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. Edición digital basada en la edición de Buenos Aires; México, Espasa Calpe, 1948. Recuperado de: http://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/los-hermanos-zemganno--0/html/ff00b878-82b1-11df-acc7-002185ce6064_2.html#I_1_
______ .(2005). La vida contemporánea. Edición facsimilar de C. Dorado. Madrid. Hemeroteca Municipal de Madrid.
_______. (2014). Apuntes de un viaje. De España a Ginebra. Edición de José Manuel González Herrán. Santiago de Compostela. RAG-USC.
REIS, Carlos. (1985). Fundamentos y técnicas del análisis literario. Madrid. Gredos.
SOTELO VÁZQUEZ, Marisa. (1998). «Emilia Pardo Bazán:entre el Romanticismo y el Realismo». Del romanticismo al realismo: actas del I Coloquio de la Sociedad de Literatura Española del Siglo XIX. Coord. por Luis Felipe Díaz Larios,Enrique Miralles. 429-442
STANTON, Edward (1970). «Los Pazos de Ulloa y la pintura». Papeles de Son Armadans. 58. 179-287.
TARANILLA, Raquel. (2020). «Procedimientos lingüísticos en la representación del territorio: rasgos para la caracterización de textos descriptivos». Hesperia. Anuario de filología hispánica. XXIII-2. 73 – 93. DOI: https://doi.org/10.35869/hafh.v23i2.2775
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Javier López Quintáns
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.