Travels and displacements in "Los Pazos de Ulloa": narrative technique and meaning
DOI:
https://doi.org/10.55422/bbmp.544Keywords:
Trip, Displacement, Space, Road, Arrival, Exit, CharactersAbstract
The trips and displacements that take place in the Emilia Pardo Bazán novel are analyzed. Starting from their physical or topographic dimension, they are studied as a narrative space and its construction through small descriptions. Its interpretation is also attended to, which functions as a metaphor, metonymy or symbol in relation to the characters that move from one side to another.
Downloads
References
BAJTÍN. Mijail. (2019). La novela como género literario. Zaragoza. Universidad Nacional de Costa Rica-Real Sociedad Menéndez Pelayo-Universidad de Zaragoza.
BOBES NAVES. M.ª del Carmen. (1985). Teoría general de la novela. Semiología de «La Regenta ». Madrid. Gredos.
BOLLNOW. O. Friedich. (1969). Hombre y espacio. Barcelona. Labor.
CLARKE, Anthony. (1997). «Viaje y llegada de Julián a los Pazos y otros viajes y llegadas afines». Estudios sobre Emilia Pardo Bazán. In Memoriam Maurice Hemingway. José Manuel González Herrán (ed.). Santiago de Compostela. Universidade de Santiago de Compostela-Consorcio de Santiago. 67-83.
COLAHAN, Clark y Alfred Rodríguez. (1986). «Lo «gótico» como fórmula creativa de Los Pazos de Ulloa, de Emilia pardo Bazán». Modern Philology. 83. 398-404. DOI: https://doi.org/10.1086/391496
GENETTE. Gerard. (1969). Figures II. Paris. Seuil.
GULLÓN. Ricardo. (1984). Espacio y novela. Barcelona. Antoni Bosch.
GREIMAS. Algirdas Julius. (1976). Sémiotique et Sciencies Sociales. Paris. Seuil.
HAMON. Philipe. (1981). Introduction à l’ analyse du descriptif. Paris. Hachette.
KAISER, Wolfgang. (1992). Interpretación y análisis de la obraliteraria. Madrid. Gredos.
LOTMAN. Yuri. (1978). La estructura del texto artístico. Madrid. Itsmo.
MAYORAL. Marina (1986). «Introducción biográfica y crítica» a Emilia Pardo Bazán. Los Pazos de Ulloa. Madrid. Castalia. 7-104.
NAUDIN DE HARTIG, Ana (1981). «Una nueva visión del colorido en Los Pazos de Ulloa de Emilia Pardo Bazán». Romance Notes. 22. 42-47.
PARDO BAZÁN. Emilia. (1888). De mi tierra. La Coruña.Casa de la Misericordia.
_____________________. (2014). La Madre Naturaleza. Edición, introducción y notas de Ermitas Penas. Barcelona. Castalia-Edhasa.
_____________________. (2017). Los Pazos de Ulloa. Edición, estudio y notas de Ermitas Penas. Madrid. Real Academia Española.
PATIÑO EIRÍN, Cristina (1998). «Signos de anticipación y retrolectura en Los Pazos de Ulloa». Salina. 12. 105-113.
PENAS, Ermitas. (2011). «El espacio natural orensano en la narrativa de Emilia Pardo Bazán». La Naturaleza en la Literatura Española. Dolores Thion Soriano-Mollá (ed.). Vigo. Editorial Academia del Hispanismo. 135-162.
PÉREZ, Janet. (1995). «Naturalism and Gothic: Pardo Bazán’s Transmogrifications of the Genre in Los Pazos de Ulloa». Studies in Honor of Donald W. Bleznick. Delia V. Galván et alii (eds.). Newark (New Jersey). Juan de la Cuesta. 143-155.
VILLANUEVA, Darío. (1984). «Los Pazos de Ulloa, el naturalismo y Henry James». Hispanic Review. 52.2. 121-139. Recogido (1991) El polen de ideas. Barcelona. PPU. 273-294 DOI: https://doi.org/10.2307/473370
ZOLA, Émile. (1972). El naturalismo. Selección, introducción y notas de Laureano Bonet. Barcelona. Península.
ZUBIAURRE. M.ª Teresa. (2000). El espacio en la novela realista. México, D. F. Fondo de Cultura Económica.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Ermitas Penas Varela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.