Emilia and Emilio: Two names and one destiny
DOI:
https://doi.org/10.55422/bbmp.546Keywords:
Emilia Pardo Bazán, Emilio Castelar, La Ilustración Artística, Generational difference, Historical personalities, FriendshipAbstract
Emilia Pardo Bazán and Emilio Castelar, two of the great personalities of their time, maintained a fraternal friendship until his death. This work analyzes how they coincided professionally at the end of the 19th Century in the Barcelona weekly magazine La Ilustración Artística and how, as time went by, the generational difference between both favoured a different consideration of them, historically speaking.
Downloads
References
ACOSTA, Eva. (2007) Emilia Pardo Bazán. La luz en la batalla.Barcelona. Lumen.
ANÓNIMO. (1886). «Nuestro criterio», La Ilustración Artística.210. 2
BURDIEL, Isabel. (2019) Emilia Pardo Bazán. Barcelona. Taurus.
CASTELAR, Emilio. (1882). «Revista científica y artística», La Ilustración Artística. 1. 2-3.
− (1888) «Murmuraciones europeas», La Ilustración Artística. 344. 254-255.
− (1891a) «Murmuraciones europeas», La Ilustración Artística. 481. 162-163.
− (1891b) «Murmuraciones europeas», La Ilustración Artística. 487.258-260.
− (1892a) «Murmuraciones europeas», La Ilustración Artística. 536. 210-211.
− (1892b) «Murmuraciones europeas», La Ilustración Artística. 536.417-418.
− (1896a) «Murmuraciones europeas», La Ilustración Artística. 766.596-598.
− (1896b) «Crónica internacional», La España Moderna, 94. 157-186.
FAUS, Pilar. (2003) Emilia Pardo Bazán. Su época, su vida, su obra. A Coruña. Fundación Pedro Barrié de la Maza.
KASABAL. (1897). «Emilio Castelar», La Ilustración Artística. 789. 101-102.
OSSORIO Y BERNARD, Manuel. (1903) Ensayo de un Catálogo de Periodistas Españoles del S. XIX. Madrid. Imprenta y Litografía de J. Palacios.
PALENQUE, Marta. (1996) «Entre periodismo y literatura: indefinición genérica y modelos de escritura entre 1875 y 1900». Del Romanticismo al Realismo : Actas del I Coloquio de la Sociedad de Literatura Española del Siglo XIX (Barcelona, 24-26 de octubre de 1996) / edición a cargo de Luis F. Díaz Larios, Enrique Miralles | Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes (cervantesvirtual.com)
PARDO BAZÁN, Emilia. (1886) «Apuntes autobiográficos», enLos Pazos de Ulloa. Madrid. Daniel Cortezo. 5-92.
− (1891a) «La comedia de Echegaray Un crítico incipiente», La Ilustración Artística. 481. 164-165.
− (1891b) «La algarada de Pequeñeces», La Ilustración Artística. 488. 276-277.
− (1895a) «La vida contemporánea. San Sebastián». La Ilustración Artística. 718. 662.
− (1895b) «La vida contemporánea. Biarritz». La Ilustración Artística. 720. 694-695.
− (1896) «La vida contemporánea. Un hombre de este siglo». La Ilustración Artística. 762. 530.
− (1898) «La vida contemporánea. Mondáriz» (sic). La Ilustración Artística. 869. 538.
− (1899a) «La vida contemporánea. Asfixia». La Ilustración Artística. 903. 250.
− (1899b) «La vida contemporánea. Castelar». La Ilustración Artística. 910 (Suplemento. Sin n.º de página).
− (1912) «La vida contemporánea». La Ilustración Artística. 1614. 782.
RUIZ-OCAÑA, Eduardo. (2004) La obra periodística de Emilia Pardo Bazán en La Ilustración Artística de Barcelona (1895-1916). Madrid. Fundación Universitaria Española.
− (2006) «El canon periodístico de Emilia Pardo Bazán». Emilia Pardo Bazán: El periodismo. III Simposio. A Coruña. 91-130.
− (2016) «La Primera Guerra Mundial contada por Emilia Pardo Bazán en La Ilustración Artística». La Tribuna. Cadernos de Estudos da Casa-Museo Emilia Pardo Bazán. 10. 29-50.
SANZ MORALES, Manuel. (2004). «Emilio Castelar y los clásicos de Grecia y Roma». Cuadernos de Filología Clásica. Estudios Latinos.24. 1. 149-184.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Eduardo Ruiz-Ocaña Dueñas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.