Emilia Pardo Bazán and Paris: fictional setting and capital of European culture

Authors

  • Marisa Sotelo Vázquez

DOI:

https://doi.org/10.55422/bbmp.548

Keywords:

Emilia Pardo Bazán, Paris, Travel literature

Abstract

This article aims to study the significance of Paris as a space for the narrative fiction of Un viaje de novios  and La Quimera, and the importance of the city's cultural environment in the chronicles and travel books of Emilia Pardo Bazán, a French-trained writer. and with a clear Europeanist vocation.

Downloads

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
0
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
0%
33%
Days to publication 
222
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
Sociedad Menéndez Pelayo
Publisher 
Sociedad Menéndez Pelayo

PFL

1 2 3 4 5
Not useful Very useful

Global Statistics ℹ️

Cumulative totals since publication
98
Views
280
Downloads
378
Total

References

CARRASCO, Noemí, «Emilia Pardo Bazán, periodista y viajera. Las crónicas de la Exposición Universal (1889), Emilia Pardo Bazán: el periodismo. Actas del III Simposio (ed. J.M. González Herrán et alii), A Coruña, RAG/Casa Museo Emilia Pardo Bazán, 2007, pp. 341-348

DORADO, Carlos, Emilia Pardo Bazán. Periodista de hoy, Madrid, Asociación de Prensa de Madrid, 2006.

FREIRE, Ana María, «Un cahier de voyage inédito de Emilia Pardo Bazán», La Tribuna, 4, 2006, pp. 129-144.

GÓMEZ CARRILLO, Enrique, «Madame Pardo Bazán à París. Lettres espagnoles», Mercure de France, marzo-abril de 1906, pp. 457-462.

GONZÁLEZ HERRÁN, J.M. «Andanzas e visións de dona Emilia. A literatura de viaxes de Emilia Pardo Bazán», Revista Galega de Ensino, 27, 2000, pp.37-62

_________«Emilia Pardo Bazán: «La primera vez que vi París…», Cuadernos Hispanoamericanos, nº 851, mayo- 2021, pp. 18-31

JIMÉNEZ MORALES, María Isabel, «Emilia Pardo Bazán, cronista en París», Revista de Literatura, 140, 2008, pp. 507-532. DOI: https://doi.org/10.3989/revliteratura.2008.v70.i140.68

OLLER, Narcís, Memòries literàries. Història dels meus libres, Barcelona, Aedos, 1962

PENAS, Ermitas, «Siempre nos quedará París: Emilia Pardo Bazán y Benito Pérez Galdós en la Exposición Universal de 1889», Cuadernos Hispanoamericanos, nº 851, mayo- 2021, pp. 32-48.

RODRÍGUEZ FISCHER, Ana, «Una apasionada esteta al pie del coloso de hierro: Emilia Pardo Bazán en París, 1889», La Tribuna, 5, 2007, pp. 241-263. DOI: https://doi.org/10.32766/tribuna.5.98

SOTELO VÁZQUEZ, Adolfo, «Emilia Pardo Bazán y París(1889) de Auguste Vitu» Cuadernos Hispanoamericanos, nº 851, mayo- 2021, pp. 49-66.

SOTELO VÁZQUEZ, Marisa. «El europeísmo de Emilia Pardo Bazán», Emilia Pardo Bazán, 100 anos despois, 2021

_____________ «La Quimera, novela de artista», Deslindes paranovelísticos, (Luis Beltrán et alii., eds.), Zaragoza, Institución Fernando el Católico, 2018, pp. 15-28.

______________ Un viaje de novios, Madrid, Alianza, 2021.

______________ La Quimera, Barcelona, PPU, 1992.

THION, Dolores. «Aquel París! Emilia Pardo Bazán traductora de Auguste Vitu», Cahiers Galiciens, 2005, pp.197-242.

Published

2021-12-10

How to Cite

Sotelo Vázquez, M. (2021). Emilia Pardo Bazán and Paris: fictional setting and capital of European culture. MENÉNDEZ PELAYO LIBRARY BULLETIN, 97(2), 327–352. https://doi.org/10.55422/bbmp.548