The two faces of a court writer's craft: Lorenzo de las Llamosas, a Peruvian in Europe

Authors

  • Miguel Zugasti

DOI:

https://doi.org/10.55422/bbmp.64

Keywords:

Lorenzo de las Llamosas, Baroque, Peru, XVIIth century, Courtesan literature

Abstract

Study of the work of the Peruvian Lorenzo de las Llamosas, court writer who lived astride between the XVIIth and XVIIIth centuries, dedicating his pen to the occasional literary orders (panegyric poems, theatrical spectacles) that diverse protectors or patron were doing to him. His character, on the other hand, was not inclined to the panegyric, and he decides to corner the pen and to prove fortune as pedagogue and soldier. Ultimately it has to take again his literary activity to satisfy the wills of certain powerful.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARADO, Francisco (1890). Literatura militar española, Barcelona, La Academia.

BERMÚDEZ DE LA TORRE Y SOLIER, José (1998). Telémaco en la isla de Calipso, ed. C. A. Debarbieri, Lima, Pontificia Universidad Católica del Perú.

DE LA LLAVE Y GARCÍA, Joaquín (1878). Don Sebastián Fernández de Medrano como escritor de fortificación, Madrid, Memorial de Ingenieros.

FRADEJAS LEBRERO, José (2008). Más de mil y un cuentos del Siglo de Oro, Madrid, Iberoamericana-Vervuert. DOI: https://doi.org/10.31819/9783865279637

GREER, Margaret Rich y John E. Varey (1997). El teatro palaciego en Madrid: 1586-1707. Estudio y documentos, Londres, Támesis Books.

GUTIÉRREZ, Ramón y Cristina Esteras (1991).Territorio y fortificación. Vauban, Fernández de Medrano, Ignacio Sala y Félix Prósperi, Madrid, Tuero.

HOPKINS RODRÍGUEZ, Eduardo (1976). «Un problema de atribución en literatura colonial peruana: Demofonte y Filis o Telémaco en la isla de Calipso», Letras, 48, 84-85, pp. 121-134. DOI: https://doi.org/10.30920/letras.48.84-85.08

LLAMOSAS, Lorenzo de las (1692). Amor, industria y poder. Fiesta real, representada y cantada que se hizo al feliz cumplimiento de años del rey nuestro señor Carlos II, Madrid, [Francisco Sanz].

— (1698). Comedia Destinos vencen finezas. Fiesta real que se representó en celebración de los felices años de su majestad, Madrid, Francisco Sanz.

— (1699). Comedia Destinos vencen finezas. Fiesta que se representó y cantó el día seis de noviembre de 1698. Día de los felices años del rey nuestro señor, Madrid, Imprenta de Música.

— (1692). Epitalamio a las felices bodas del Excelentísimo señor D. Isidro Tomás Folch de Cardona … con la señora Doña Elvira de Navarra Rocafull, Madrid, [Francisco Sanz].

— (1692). Manifiesto apologético en que se tratan las principales materias del reino del Perú […] que hizo […] el Excelentísimo señor Don Melchor de Navarra y Rocafull, [Madrid, Francisco Sanz].

— (2000). Obra completa, ed. C. A. Debarbieri, Lima, edición del autor.

— (1950).Obras, ed. Rubén Vargas Ugarte, Lima, Clásicos Peruanos, núm. 3.

— (1695). Ofrenda política con que se pretende instruir una noble juventud, Madrid, Francisco Sanz. [Se conserva autógrafo en la Biblioteca del Palacio Real de Madrid: manuscrito II/1975, 7, fols. 60r-77v]

— (1705). Pequeño panegírico a la majestad cristianísima de Luis el Grande, París, Frédéric Leonard,

—Reflexiones políticas y morales sobre la historia de Asuero Artajerjes Longimano, rey de Persia. [Manuscrito autógrafo en Madrid, BNE: Ms. 9989].

—También se vengan los dioses, fiesta zarzuela con loa y sainete. [Manuscrito autógrafo en

Madrid, BNE: Ms. 14842].

LÓPEZ ALEMANY, Ignacio y John E. Varey (2006). El teatro palaciego en Madrid: 1707-1724. Estudio y documentos, Londres, Támesis Books.

NAVARRO PASCUAL, José María (1970-1971). «Un poema narrativo de la colonia: Telémaco en la isla de Calipso», Humanidades. Revista de la Facultad de Letras de la Pontificia Universidad Católica del Perú, 4, pp. 213-239.

RABANAL YUS, Aurora (2002). «El concepto de ciudad en los tratados de arquitectura militar y fortificación del siglo XVIII en España», Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas, 24, 81, pp. 33-52. DOI: https://doi.org/10.22201/iie.18703062e.2002.81.2122

RODRÍGUEZ GARRIDO, José Antonio (2004). «Lorenzo de las Llamosas y el pensamiento criollo en el Perú a fines del siglo XVII», en La formación de la cultura virreinal, II: El siglo XVII, ed. K. Kohut y S. V. Rose, Frankfurt-Madrid, Vervuert-Iberoamericana, pp. 455-472. DOI: https://doi.org/10.31819/9783964563941-022

RODRÍGUEZ VILLA, Antonio (1892). Don Sebastián Fernández de Medrano, director de la Real Academia Militar de Bruselas (1646-1705), Madrid, Cuerpo de Artillería.

SALAS LÓPEZ, Fernando de y Fernando Nestares Guillén (1963). Literatura militar, Madrid, Pascual, 3ª edición.

SALGADO, Agustín (1995). Arabayona de Mógica y el priorato basiliano del santísimo Cristo de Hornillos, Salamanca, Cervantes.

SERRANO Y SANZ, Manuel (1903). Apuntes para una biblioteca de escritoras españolas desde el año 1401 al 1833, Madrid, Sucesores de Rivadeneira, 2 vols.

SHERGOLD, Norman D. y John E. Varey (1982). Representaciones palaciegas: 1603-1699. Estudio y documentos, Londres, Támesis Books.

STEIN, Luoise K. (1993). Songs of Mortals, Dialogues of the Gods. Music and Theatre in Seventeenth-Century Spain, Oxford, Clarendon Press.

SUÁREZ DE FIGUEROA, Cristóbal (2006). Plaza universal de todas ciencias y artes, ed. M. Jalón, Valladolid, Junta de Castilla y León, 2 vols.

TOMÁS Y VALIENTE, Francisco (1975). «Las ventas de oficios de regidores y la formación de oligarquías urbanas en Castilla (Siglos XVII y XVIII)», en Actas de las I Jornadas de Metodología Aplicada de las Ciencias Históricas, Santiago de Compostela, Secretariado de Publicaciones de la Universidad, vol. III, pp. 525-547. DOI: https://doi.org/10.12795/hid.1975.i02.08

VILLAR Y MACÍAS, Manuel (1887). Historia de Salamanca, Salamanca, Francisco Núñez Izquierdo, 3 vols.

ZUGASTI, Miguel (1997). «Un texto virreinal inédito: loa para la zarzuela También se vengan los dioses de Lorenzo de las Llamosas», en Unum et diversum. Estudios en honor de Ángel-Raimundo Fernández González, Pamplona, Eunsa, pp. 553-589.

— (1999). «Edición crítica del teatro cómico breve de Lorenzo de las Llamosas: El Astrólogo (sainete) y El bureo (baile)», en Edición y anotación de textos coloniales hispanoamericanos, ed. I. Arellano y J. A. Rodríguez Garrido, Madrid, Iberoamericana, pp. 399-439.

— (2000). «La literatura al servicio de la historia: el Manifiesto apologético (1692) de Lorenzo de las Llamosas al Duque de la Palata, virrey y mecenas», en Edición e interpretación de textos andinos, ed. I. Arellano y J. A. Mazzotti, Madrid, Iberoamericana pp. 65-86.

— (2008). «Lorenzo de las Llamosas, escritor de dos mundos y de dos siglos», Criticón,

-104, pp. 273-294. [Volumen monográfico sobre La literatura española en tiempos de los novatores (1675-1726)].

Published

2010-12-10

How to Cite

Zugasti, M. (2010). The two faces of a court writer’s craft: Lorenzo de las Llamosas, a Peruvian in Europe. MENÉNDEZ PELAYO LIBRARY BULLETIN, 86(Único), 179–198. https://doi.org/10.55422/bbmp.64