The literary configuration of a sonnet by Herrera: «Who dares to undress the beautiful forehead?»

Authors

  • Antonio Ramajo Caño

DOI:

https://doi.org/10.55422/bbmp.75

Keywords:

Classical tradition, Circumstantial poem , Hair, Deities

Abstract

Using an everyday unpretentious situation, his lady’s cutting her hair, the poet composes a sonnet, a poem of circumstances, in which he idealizes such a humble event thanks to the materials of classical tradition, in which mortals’ hair is consecrated to the pagan gods or to eminent deceased personages.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALONSO, D. (1967). Véase Góngora, Luis de.

COROMINAS, J., y PASCUAL, J.A. (1980-1991). Diccionario crítico etimológico castellano e hispánico, Madrid: Gredos, 6 vols.

COSTER, A. (1908). Fernando de Herrera (El Divino), 1534-1597, París: H. Champion.

CUEVAS (1985). Véase Herrera, Fernando de.

EURÍPIDES, Tragedias, trad. de A. Medina y J. A. López Férez, reimpr., Madrid: Gredos, 1983, 2 vols.

GARCÍA DE DIEGO, V. (1914): véase Herrera, Fernando de.

GÓNGORA, Luis de. Obras poéticas, ed. de R. Foulché-Delbosc. Nueva York: The Hispanic Sociey of America, 1921. 3 vols. — Góngora y el Polifemo, estudio y ed. de D. Alonso, 5ª. ed., Madrid: Gredos, 1967, 3 vols. — Sonetos completos, ed. de Biruté Ciplijauskaité (Clásicos Castalia, 1), 3ª. ed., Madrid: Castalia, 1978.

GUTIÉRREZ DÍAZ-BERNARDO, E. (1997). «Entre el cielo y el suelo: Fray Luis de León en el Renacimiento», en R. Lazcano (1997), Homenaje al profesor Jaime García Álvarez, vol. III: Fray Luis de León, Madrid: Revista Agustiniana, pp.1379-1418.

HERRERA, Fernando de. Poesías, ed. de V. García de Diego (Clásicos Castellanos, 26: Madrid: 1914), 6ª. ed., Madrid: 1970. — Poesía castellana original completa, ed. de C. Cuevas. Madrid: Cátedra, 1985.

LIDA DE MALKIEL, Mª. Rosa (1977). «La dama como obra maestra de Dios», en Estudios sobre la lite- ratura española del siglo XV, Madrid: Porrúa, pp. 179-290.

LÓPEZ BUENO, Begoña (1998), ed., Fernando de Herrera, Algunas obras, Sevilla: Diputación.

LÓPEZ DE ÚBEDA, Francisco, Vergel de flores divinas. Alcalá de Henares: Juan Ýñiguez de Lequerica, 1582. Biblioteca Universitaria de Salamanca, 1 / 33.349.

MANERO SOROLLA, Mª. Pilar (1992), «La configuración imaginística de la dama en la lírica española del Renacimiento: la tradición petrarquista», Boletín de la Biblioteca de Menéndez Pelayo 68: 5-71.

MARCOS CASQUERO, M. A., «Creencias religioso-supersticiosas del mundo antiguo relativas al cabello», en M. A. Marcos Casquero, Supersticiones, creencias y sortilegios en el mundo antiguo, Madrid: Signifer, 2000, pp. 15-79.

MELÉNDEZ VALDÉS, Juan. Poesías, ed. de E. Palacios. Madrid: Alhambra, 1979.

MONTEMAYOR, Jorge. Los siete libros de la Diana, ed. de E. Moreno Báez, Madrid: Real Academia Es- pañola, 1955.

MONTES CALA, José Guillermo (1999). «Del tópico grecolatino de la recusatio en la poesía de Fer- nando de Herrera». Criticón 75: 5-27.

QUEVEDO, Francisco de. Obras completas. I. Poesía original, ed. de José Manuel Blecua, 2ª. ed., Barcelona: Planeta, 1968.

RAMAJO CAÑO, A. (1993), «Huellas clásicas en la poesía funeral española (en latín y romance) en los Siglos de Oro». Revista de Filología Española 73: 313-328. — (1998). «La recusatio en la poesía de los Siglos de Oro», en Mª. Cruz García de Enterría y Alicia Cordón (1998), eds., Siglos de Oro. Actas del IV Congreso Internacional de AISO, Alcalá de Henares: Universidad, t. II, pp. 1285-1294. — (2000a). «Tópicos funerarios en el discurso de Melibea (acto XX) y en el planto de Pleberio (con una nota ciceroniana)». Voz y Letra 11: 21-36. — (2000b). «La codificación de la vida en la poesía áurea. La huella clásica», en C. Strosetzki, ed. (2000b), Aspectos históricos y culturales bajo Carlos V. Aspekte der Geschichte und Kultur unter Karl V, Frankfurt am Main: Vervuert-Iberoamericana, pp. 325-345. — (2001). «La renuntiatio amoris en un soneto de Herrera», en J. A. Bartol, S. Crespo, C. Fernández, C. Pensado, E. Prieto, y N. Sánchez, eds. (2001), Nuevas aportaciones al estudio de la Lengua Española, Salamanca: Luso-Española de Ediciones, pp. 445-453. — (2002). «‘... De mi dichoso mal la rica historia’: itinerario amoroso en el cancionero herreriano (1582)», Criticón 86: 5-19. — (2007). «Una Prolusio en un soneto del cancionero herreriano (1582)», Iberoromania, 64: 41-52.

RICHARDSON, N. J. (1993). The Iliad: A commentary. Vol VI: books 21-24, Cambridge, University Press.

RICO, F. (1988). El pequeño mundo del hombre. Varia fortuna de una idea en las letras españolas, 2ª. ed., reimpr., Madrid: Alianza. Savona, E. (1973). Repertorio tematico del Dolce Stil Nuovo, Bari: Adriatica Editrice. S ERÉS, G. (1996). La transformación de los amantes, Barcelona: Crítica.

TORRE, Francisco de la. Poesía completa. Ed. de Mª. Luisa Cerrón Puga. Madrid, Cátedra, 1984. Vega, Lope de. Comedias: El alcaide de Madrid. El Argel fingido. El blasón de los Chaves de Villalba. 86 Las pobrezas de Reinaldos. El soldado amante. La pastoral de Jacinto. La hermosa Alfreda. El padrino desposado. Los Benavides. Los embustes de Celauro. (Biblioteca Castro), Madrid: Turner, 1993, vol. VI

Published

2011-12-10

How to Cite

Ramajo Caño, A. . (2011). The literary configuration of a sonnet by Herrera: «Who dares to undress the beautiful forehead?». MENÉNDEZ PELAYO LIBRARY BULLETIN, 87(único), 79–86. https://doi.org/10.55422/bbmp.75