The theatre of Bécquer

Authors

  • Mª Pilar Espín Templado

DOI:

https://doi.org/10.55422/bbmp.78

Keywords:

Bécquer, Adolfo García, La novia y el pantalón, Tal para cual, La venta encantada, Theatre

Abstract

This paper attempts in the first instance to place Gustavo Adolfo Bécquer’s work for the theatre in the context of its time, thereby exposing certain misunderstandings regarding the drama produced by the author of the Rimas which have until now been critical commonplaces. These misconceptions concern: collaboration, the use of pseudonyms, and the translation or adaptation of work for the theatre. The works for the theatre written in collaboration with García Luna and written under the pseudonym of Adolfo García are then analysed: three original works, the comedy La novia y el pantalón and two musical comedies Tal para cual and La venta encantada, and adaptations of two french works, a variety show, Las distracciones, and a melodrama, La cruz del valle. All this reveals a Bécquer who was passionate, both as critic and author, about the theatre, and whose work for the stage far from being devoid of lyric beauty and scenic skill can finally be seen in its true light without misplaced comparisons of undervalued dramatic qualities with lyrical excellence arising from a unbalanced picture of a «pure» poet removed from the real world and the practical concerns of the theatre.

Downloads

Download data is not yet available.

References

GAMALLO FIERROS, Dionisio (1947). «Bécquer y sus zarzuelas cervantinas, I-IV». La Comarca (Ribadeo). 10. 17. 31-VIII y 7-IX. — (1948). Gustavo Adolfo Bécquer Páginas abandonadas. Ensayo biocrítico, apéndices y notas por G. F. — (2006). Estudios sobre Bécquer, Zaragoza, Diputación Provincial de Zaragoza. Edición de Jesús Rubio Jiménez.

GIES, David. T (1982). «Imágenes y la imaginación románticas», Romanticismo I, Génova. 49-59. — (1984). «Juan de Grimaldi y la máscara romántica», Romanticismo II. Génova. 133-140. — (1990). «Notas sobre Grimaldi y el furor de refundir en Madrid (1820-1833)», Cuadernos de Te- atro Clásico. 5. 111-124. — (1996). El teatro en la España del siglo XIX. Cambridge. University Press.

GÓMEZ REA, Javier. (1974) «Las revistas teatrales madrileñas (1790-1930)». Cuadernos Bibliográficos. 31. 65-140.

GONZÁLEZ SUBÍAS, José Luis. (2004) Un dramaturgo romántico olvidado José María Díaz. Madrid. Fundación Universitaria Española.

GUARDIA, Alfredo de la. (1971) «Gustavo Adolfo Bécquer, autor teatral». Boletín de la Academia Ar- gentina de Letras. XXXVI. 277-292. H APDE, Jean-Baptiste-Augustin, (seud. Augustin) (1808). La tête de bronze ou Le déserteur hongrois, Mélodrame en trois actes et a grand spectacle. Représenté, pour la première fois, a Paris, sur le Théâtre de la Gaieté, le 1 Octobre 1808. Paris. Chez J. N. Barba, Libraire, Palais–Royal. 2èmme edition.

HARVEY, L. Jonhson (1953). «Bécquer´s Un drama». Hispanic Review. XXI. 150-154. — (1954). «Cinco dramas inspirados en las rimas de Bécquer». Nueva Revista de Filología Hispánica. VIII. 176-184. DOI: https://doi.org/10.24201/nrfh.v8i2.3332

IGLESIAS FIGUEROA, Fernando (s. a.) Páginas desconocidas de Gustavo Adolfo Bécquer. Madrid. I. 13- 27.

LECIÑENA LEIZU, Aránzaz. (2001). «Una controversia en torno a Bécquer. Notas sobre su faceta dramática». La ópera en España e Hispanoamérica. Madrid. ICCMU. Vol. II Col. Música Hispana. Textos. Estudios. Ed. Emilio Casares y Álvaro Torrente. 293-300. — (2004). «Dos romanzas de Gustavo Adolfo Bécquer en su primera zarzuela». Intermedialidad e hispanística, Angélica Rieger ed. Frankfurt/Mainz, Peter Lang.

MATAS, Julio (1963). «Bécquer en el teatro». Universidad de la Habana. 159.71-86. — (1979). «Bécquer entre la poesía y el teatro». La cuestión del género literario. Madrid. Gredos.125- 174.

MONNER SANS, José Mª (1947). Introducción y ed. de Las rimas y otras páginas de G. A. Bécquer. Buenos Aires. Clásicos Castellanos 8.

MORENO MENGÍBAR, Andrés (1994). La ópera en Sevilla (1731-1992). Sevilla. Servicio de Publica- ciones del Ayuntamiento (Colección Biblioteca de temas sevillanos). — (1997). «La formación operística de Gustavo Adolfo Bécquer los años sevillanos (1848-1854)», El Gnomo. 6. 59-89. — (1998). La ópera en Sevilla en el siglo XIX. Sevilla Universidad de Sevilla. Secretariado de Publicaciones.

MONTESINOS, Rafael (1977/2005). Bécquer. Biografía e imagen. Barcelona. Editorial R. M. 1977 y Se- villa. Fundación J. M. Lara 2005. — (1992). La semana pasada murió Bécquer. Madrid. El Museo Universal.

MUÑOZ, Matilde (1953). Historia del teatro dramático en España. Madrid Ed. Tesoro.

NOMBELA, Julio (1880). Bases de una escuela especial del arte teatral. Madrid. Imprenta del Hospicio — (1909-1911). Impresiones y recuerdos. Madrid 1909-11. 4 vols. [Reed. Madrid. Tebas. 1976 con Prólogo de Jorge Campos].

PAGEARD, Robert (1954). «Bécquer et La Iberia». Burdeos. Bulletin Hispanique. LVI. 408-414 — (1990). Bécquer. Leyenda y realidad. Madrid. Espasa-Calpe. DOI: https://doi.org/10.3406/hispa.1954.3411

PEÑA Y GOÑI, Antonio (1967). España desde la ópera a la zarzuela. Madrid. Alianza Editorial. Ed. y prólogo de E. Rincón.

PICOCHE, Jean Louis (1970). Edición de Los amantes de Teruel. Introduction, édition critique et synoptique precedées d’un étude sur le monde du théâtre à Madrid entre 1833 et 1850. Paris. Centre de Recherches Hispaniques. 2 vols. — (1995). «Dramaturgias románticas». Historia de la Literatura Española. El siglo XIX (Jean Canavaggio dir.). Barcelona. Ariel. vol. V .77-96.

REPARAZ, Gonzalo de (1936). «A mi buen amigo Gustavo Adolfo Bécquer. Recuerdo y homenaje a su memoria». El Sol, Madrid. 26 de febrero.

RIBAO PEREIRA, Monserrat (1999). Textos y representación del drama histórico en el Romanticismo Español. Pamplona. Universidad de Navarra.

RIBBANS, Geoffrey. W. (1952). «Una nota sobre el teatro de Bécquer». Revista de Filología Española. XXXVI. 122-126.

RODRÍGUEZ CORREA, Ramón (1871). Prólogo a las Obras completas de G. A. Bécquer. Madrid, Fernando Fe. (Novena edición).

RODRÍGUEZ SÁNCHEZ, Tomás (1994). Catálogo de dramaturgos españoles del siglo XIX. Madrid, Fundación Universitaria Española.

ROGERS, Paul Patrick (1939). «Bécquer Some pseudonyms and pseudonymous plays», Hispanic Review. VII. 62-68. DOI: https://doi.org/10.2307/469560

ROMÁN GUTIÉRREZ, Isabel (1985). «Introducción» a Dos obras teatrales de G. A. Bécquer. Sevilla. 7-49.

ROMERO TOBAR, Leonardo (1993). «En los orígenes de la bohemia Bécquer, Pedro Sánchez y la revolución de 1854», Bohemia y Literatura (De Bécquer al Modernismo). Universidad de Sevilla. Serie Filosofía y Letras. Núm. 146. — (1994). Panorama crítico del Romanticismo español. Madrid, Castalia. — (2000). Introducción, edición y notas a Rimas. Otros poemas. Obra en prosa. Madrid. Espasa Calpe. — (2001) «Amor y muerte El absoluto romántico», en Amor y muerte en el Romanticismo. Madrid. Ministerio de Educación. Cultura y Deporte. 111-124.

RUBIO JIMÉNEZ, Jesús (1983). El teatro en el siglo XIX. Madrid. Playor. — (1984). «La censura teatral en la época moderada 1840-1868. Ensayo de aproximación». Segis- mundo. 39-40. 193-231. — (1990). Los Bécquer en Veruela, un viaje artístico. Zaragoza. Ibercaja. — (1992). (ed.) Actas del Congreso Los Bécquer y el Moncayo celebrado en Tarazona y Veruela, sept. 1990. Tarazona. Centro de Estudios Turiasonenses . Institución Fernando el Católico. — (1995). «Bécquer y Hamlet». El Gnomo. 4. 79-100. — (1997). «Gustavo Adolfo Bécquer y Julia Espín los álbumes de Julia». El Gnomo. 6. 133-271. — (2000). «Serenatas románticas. Una aproximación» en Romanticismo 7. Bologna. Il Capitello del Sole. 169-183.- (2003) «El arte escénico en el siglo xix». Historia del Teatro Español. Del siglo XVIII a la época actual (Javier Huerta Calvo dir.). Madrid. Editorial Gredos. Vol. II. 1804-1852. — (2008). «Estrenado con gran aplauso». Teatro español, 1844-1936. Marsha Swislocki y Miguel Valladares (eds). Madrid. Iberoamericana-Vervuert. 175-206.

Ruiz Albéniz, Víctor (Chispero) (1953). Teatro Apolo. Historial, anecdotario y estampas madrileñas de su tiempo (1873-1929). Editorial Prensa Castellana, S. A., Madrid.

SEBOLD, Russell P. (ed.) (1985). GUSTAVO ADOLFO BÉCQUER. Taurus Ediciones S. A. Serie El escritor y la crítica. Madrid.

SIMÓN DÍAZ, José (dir.) (1968-1975). Veinticuatro diarios (Madrid, 1830-1900). Artículos y noticias de escritores españoles del siglo XIX. Madrid. CSIC. 4 vols. Schneider, Franz. (2006). Vida y obra de Gustavo Adolfo Bécquer. Zaragoza. Diputación de Zaragoza. Traducción y edición de Robert Pageard.

TAMAYO, Juan Antonio. (1949). Edición, estudio preliminar, notas y apéndices de El Teatro de Gustavo Adolfo Bécquer. Madrid, CSIC. LXXXVIII. — (1951). «Una obra cervantina de Bécquer» en Anales Cervantinos. I. 295-324. U RBINA, Javier. (2002). «Tres artículos no conocidos de Bécquer en La Época (1)», Ínsula. 661-662. enero-febrero. 12-17. — (2003-2004) y RUBIO JIMÉNEZ, Jesús. «La correspondencia de Narciso Campillo en la Biblio- teca Nacional. Documentos relacionados con G. Adolfo Bécquer y su entorno». El Gnomo, 12-13. 11-92. — (2010). Bécquer y El Alférez. Zarzuela en un acto. Madrid. Edición personal. — (En prensa) y RUBIO JIMÉNEZ, Jesús. Luis García de Luna, Gustavo Adolfo Bécquer Dos vidas paralelas separadas por el genio literario.

VALLEJO, Irene y OJEDA Pedro (2002). El teatro en Madrid a mediados del siglo XIX. Cartelera teatral (1854-1864). Valladolid. Universidad de Valladolid.

YOUNG, Caroline (1965). «The cantables of Bécquer´s theatre». Romance Notes. VI. 126-130.

YXART, José. (1987, ed. facsímil de 1894-1896). El arte escénico en España. Barcelona. Alta Fulla.

Published

2011-12-10

How to Cite

Espín Templado, M. P. . (2011). The theatre of Bécquer. MENÉNDEZ PELAYO LIBRARY BULLETIN, 87(único), 125–159. https://doi.org/10.55422/bbmp.78