Humor and novel in La saga/fuga de J. B.

Authors

  • Juan Carlos Pueo

DOI:

https://doi.org/10.55422/bbmp.788

Keywords:

Humour, Novel, Gonzalo Torrente Ballester, La saga/fuga de J.B.

Abstract

The creation of the fictional world of La saga/fuga de J. B. responds to a metaphysics marked by the ironic and humorous temperament of its author-narrator-protagonist, José Bastida. Unlike realistic narratives, whose fictional worlds are constituted from axes of selection and combination limited by the conventions of realism, the ironic-humorous perspective offers the possibility of opening the fictional world to an infinity of varied possible combinations of elements, much of them absurd and comic, but consistent with this approach.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BALLART, Pere (1994). Eironeia. La figuración irónica en el discurso literario moderno. Barcelona. Quaderns Crema.

BECERRA, Carmen (1990). Guardo la voz, cedo la palabra. Conversaciones con Gonzalo Torrente Ballester. Barcelona. Anthropos.

BECERRA, Carmen (1993). «El humor en Torrente Ballester: notas sobre la parodia, la ironía y lo grotesco en La saga/fuga de J. B.». Hispanística XX. 11. 133-142.

BECERRA, Carmen (2001). «Real, fantástico o virtual en las hipóstasis de José Bastida (en torno a La saga/fuga de J. B.)», Hispanística XX. 19. 141-150.

BENÍTEZ, Margarita (1983). Sátira, ironía y parodia en las novelas de Gonzalo Torrente Ballester. Ann Arbor. University Microfilms International.

BLACKWELL, Frieda Hilda (1985). The Game of Literature. Demythification and Parody in Novels of Gonzalo Torrente Ballester. Valencia - Chapel Hill. Albatros - Hispanófila.

CUBA LÓPEZ, Sara y David PÉREZ ÁLVAREZ (2016). «Humor, mito y poesía en La saga/fuga de J. B.». La Tabla Redonda. 14. 21-50. DOI: https://doi.org/10.20420/PhilCan.2014.0035

DE MAN, Paul. (1999). «El concepto de ironía». La ideología estética. Barcelona. Altaya. 231-260.

GIL GONZÁLEZ, Antonio J. (2001). «La novela ensimismada (La saga/fuga de J. B.)». Gonzalo Torrente Ballester. José Paulino y Carmen Becerra (dirs.). Madrid, Complutense, 69-99.

GÓMEZ DE LA SERNA, Ramón (1975). «Humorismo». Ismos. Madrid. Guadarrama. 197-233.

KLIBANSKY, Raymond, Erwin PANOFSKY y Fritz SAXL (1991). Saturno y la melancolía. Estudios de historia de la filosofía de la naturaleza, la religión y el arte. Madrid, Alianza.

KOESTLER, Arthur (2002). «El acto de la creación (Libro primero: el bufón)». Cuadernos de Comunicación e Información. 7. 189-220.

LOUREIRO, Ángel G. (1989). «La realidad grotesca y la imaginación en libertad: claves para la teoría de la novela de Torrente Ballester». Critical Studies on Gonzalo Torrente Ballester. Janet Pérez y Stephen Miller (eds.). Boulder. Society of Spanish and Spanish-American Studies. 141-158.

NIETO PÉREZ, M.ª de los Reyes (1995). «La saga/fuga de J. B. Conversaciones con su autor». Philologica Canariensia. 1. 551-574.

PÉREZ, J. Bernardo (1998). «El (sin)sentido del humor de Torrente Ballester en La saga/fuga de J. B.». La Torre. 10. 803-813.

PÉREZ ÁLVAREZ, David (2016). Poetas y poesía en la obra de Gonzalo Torrente Ballester. http://hdl.handle.net/11093/623.

PIRANDELLO, Luigi (2007). El humorismo. Edición, traducción y notas de Elisa Martínez Garrido. San Lorenzo del Escorial, Langre (Colección Bilingües de Base).

PUEO, Juan Carlos (2016). «Historia de otra conversión: Gonzalo Torrente Ballester y la comedia de humor». La Tabla Redonda. 14. 1-20.

SARAMAGO, José (1997). «Perfiles cervantinos en la obra de Torrente». La creación literaria de Gonzalo Torrente Ballester. Ángel Abuín, Carmen Becerra y Ángel Candelas (coords.). Vigo. Tambre. 13-21.

SCHLEGEL, Friedrich (2012a). «Fragmentos críticos». El absoluto literario: Teoría de la literatura del romanticismo alemán. Philippe Lacoue-Labarthe y Jean-Luc Nancy (eds.). Buenos Aires. Eterna Cadencia. 112-131.

SCHLEGEL, Friedrich (2012b). «Fragmentos de Athenaeum». El absoluto literario: Teoría de la literatura del romanticismo alemán. Philippe Lacoue-Labarthe y Jean-Luc Nancy (eds.). Buenos Aires. Eterna Cadencia. 132-224.

TORRENTE BALLESTER, Gonzalo (1976). Nuevos cuadernos de La Romana. Barcelona, Destino.

TORRENTE BALLESTER, Gonzalo (1982a). Los cuadernos de un vate vago. Barcelona, Plaza & Janés.

TORRENTE BALLESTER, Gonzalo (1982b). «Los cuernos de Don Friolera y dilucidación del esperpento», Ensayos críticos. Barcelona. Destino. 194-243.

TORRENTE BALLESTER, Gonzalo (1984). «Sobre el humor, aquí». El Quijote como juego y otros trabajos críticos. Barcelona. Destino. 413-421.

TORRENTE BALLESTER, Gonzalo (1986a). «De la realidad suficiente». Cotufas en el golfo. Barcelona. Destino. 1986. 56-58.

TORRENTE BALLESTER, Gonzalo (1986b). «Hoy no trataremos de balandros». Cotufas en el golfo. Barcelona. Destino. 92-96.

TORRENTE BALLESTER, Gonzalo (1994). «Prólogo». Fragmentos de Apocalipsis. Barcelona. RBA. IX-XXIV.

TORRENTE BALLESTER, Gonzalo (2011). La saga/fuga de J. B. Edición de Carmen Becerra y Antonio J. Gil González. Madrid. Castalia (Colección Clásicos Castalia).

TORRENTE BALLESTER, Gonzalo (2017). Teoría de la novela. Edición de José Lázaro. Madrid. Deliberar (Colección Biblioteca Deliberar).

Published

2022-12-10

How to Cite

Pueo, J. C. (2022). Humor and novel in La saga/fuga de J. B. MENÉNDEZ PELAYO LIBRARY BULLETIN, 98(1), 97–124. https://doi.org/10.55422/bbmp.788