La arrepentida of José Pallés y Llordés: Models of women in the Spanish regency

Authors

  • Jorge Avilés Diz University of North Texas

DOI:

https://doi.org/10.55422/bbmp.813

Keywords:

Catholicism, Catholic Novel, La arrepentida, Magdalen Mary, José Pallés y Llordés

Abstract

In the midst of that anticlerical and secularizing atmosphere that Spain experienced throughout the 19th century, Catholic writers found in the narrative –and especially in the historical novel–, the ideal genre from which, with a mixture of didacticism and entertainment, transmit principles, values and the fundamental teachings of a Catholicism increasingly relegated in all areas of society by the arrival of modernity. In addition to this, the Constitution of 1876 that established and defended freedom of worship in Spain, forced the Church to soften many of its attitudes and seek more conciliatory positions. This article proposes an approach to the figure and work of the Catalan writer and journalist José Pallés y Llordés (1846-1905), probably one of the least studied within the framework of Catholic writers. We will focus on his main novel La arrepentida (1905), paying attention both to the author’s own characteristics within the framework established by the genre, and to its evolution from mid-nineteenth century ti the beginning of the twentieth century.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALTADILL, Antonio. (1867). María Magdalena: novela bíblica original. Madrid. Imprenta de don Carlos Frontaura.

ÁLVAREZ JUNCO, José. (2001). Mater dolorosa. La idea de España en el siglo XIX. Madrid. Taurus.

AVILÉS DIZ, Jorge. (2022). La tragedia del Tasso. Obra inédita de Manuel Fernández y González. Valladolid. EUC.

BAIGENT, Michael, Richard LEIGH y Henry LINCOLN. (1982). Holy Blood, Holy Grail. New York. Delacorte, 1982.

BALMES, Jaime. (1846). El criterio. Barcelona. Imprenta de Antonio Brusi.

BROCK, Anne Graham. (2003). Mary Magdalene, the First Apostle. The Struggle for Authority. Boston: Harvard Theological Studies.

CARLÉ, Celestino de. (1824). Las noches de Santa María Magdalena. Barcelona. Imprenta y Litografía de la Viuda e Hijos de Antonio Brusi.

CASTILLO, Rafael del. (1893). María Magdalena. Drama sacro en cinco actos divididos en 11 quadros. Barcelona: Establecimiento tipográfico de G. Parreño, 1893.

DAVIS, Garth. (2018). Mary Magdalene. Walter Productions. DVD.

El Siglo Futuro 10.04.1935.

EHRMAN, B.D. (2006). Peter, Paul and Mary Magdalene: The Followers of Jesus in History and Legend. New York. Oxford University Press.

FERNÁNDEZ, Pura. (2008). Mujer pública y vida privada. Del arte eunuco a la novela lupanaria. Woodbridge. Tamesis. 2008. DOI: https://doi.org/10.1017/9781846156649

FERNÁNDEZ, Pura. «Introducción». La prostituta (Novela médico-social 1884). Sevilla. Ed. Renacimiento. 2005. 1-10.

FERRER CODINA, Antonio. (1891). Magdalena. Drama sacro en 6 bactes y un epílech (11 quadros). Barcelona. Imprenta D’Amay, Martínez y Compañía.

FERRER, Isabel. «Las caras de María Magdalena: de la mujer caída a icono feminista». El País. 24 de Junio 2021. Web.

FORSTING, Richard Mayer. (2018). Rasing Heirs to the Throne on Nineteenth Century Spain. The Education of the Constitutional Monarch. Cham. Palgrave. 2018. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-75490-1

GONZÁLEZ BLANCO, Edmundo. (1902) «Psicología religiosa del pueblo español». La España Moderna. 78-115.

HIBBS-LISSORGUES, Solange. (1996). «Novela histórica y escritores católicos en el siglo XIX: las marcas de un género». Principe de Viana. Congreso Internacional de novela histórica. Ignacio Arellano y Carlos Mata Indurain (eds). Pamplona. Siglo XXI. 167-186.

La Dinastía 18.03.1892

La Dinastía 19.03.1892

LA PARRA LÓPEZ, Emilio. (1998). «Anticlericalismo y secularización en España (1808-1850)». Pensamiento y literatura en la España del siglo XIX. Idealismo, positivismo, espiritualismo. Yvan Lissorgues y Gonzalo Sobejano (eds). Toulouse. Presses Universitaires du Mirail. 59-70.

La Vanguardia 08.10.1905.

LIFTON, Amy. (2009). «Ben-Hur: The Book that Shock the World». Humanities. 30.6. Web.

LUNA, Rafael. (1880). María Magdalena: estudio social. Madrid. Imprenta de la Viuda e Hijos de J.A. García.

MAISCH, Ingrid. (1998). Mary Magdalene. The Image of a Woman through the Centuries. Minessotta. The Liturgical Press.

MONTERO, Feliciano y Javier TUSSELL. (Eds). (1997). Historia de España. La Restauración. Madrid. Espasa Calpe.

MORENO SECO, Mónica. (2009). «Discreta Regente, la Austríaca o doña Virtudes. Las imágenes de María Cristina de Habsburgo». Historia y política. 22. 159-184.

MORENO SECO, Mónica. (2011) «María Cristina de Habsburgo, la (in)discreta regente». La imagen del poder. Reyes y regentes en la España del siglo XIX. Emilio La Parra López. (ed.). Madrid. Síntesis. 389-430.

Mulieres Dignitatem. Carta apostólica del sumo pontífice Juan Pablo II sobre la dignidad y la vocación de la mujer con ocasión del año mariano. (web)

PALLÉS Y LLORDÉS-BERTRÁN, José. (1869). Carlos VII el Restaurador y la cuestión española. Opúsculo político. Madrid. Imprenta del Pensamiento español.

PALLÉS Y LLORDÉS-BERTRÁN, José. (1869). ¡¡¡Dios!!! Refutación católica y razonada del folleto que con igual título publicó Sunyer y Capdevila. Barcelona. Imprenta de Magriñá y Subiraña.

PALLÉS Y LLORDÉS-BERTRÁN, José. (1905a). La arrepentida. Novela de los tiempos de Jesucristo. Barcelona. Pablo Riera y Sans.

PALLÉS Y LLORDÉS-BERTRÁN, José.(1905b). El Divino Maestro. Historia y doctrina de nuestro señor Jesucristo tomadas al pie de la letra de los cuatro santos evangelios concordados. Barcelona. Pablo Riera y Sans.

PÉREZ ESCRICH, Enrique. (1866). El mártir del Gólgota. Tradiciones de Oriente. Tomo I. Madrid. Gullón y López.

PICKNETT, Lynn. (2004). Mary Magdalene. New York. Carroll & Graf Publishers.

PIÑERO, Antonio. (2014). «María Magdalena, la compañera de Cristo». Historia National Geographic. 120. 46-55.

PULIDO Y ESPINOSA, José. (1867). «Prólogo». María Magdalena: novela bíblica original. Madrid. Imprenta de don Carlos Frontaura. i-iv.

RODRÍGUEZ SÁNCHEZ, María de los Ángeles. (2001). «Proyección de la figura de Celestina en el tiempo: una Celestina salmantina del siglo XIX». La Celestina. V Centenario (1499-1999). Actas del Congreso Internacional. Salamanca, Talavera de la Reina. Toledo, La Puebla de Montalbán. (Eds. Felipe B. Pedraza Jiménez, Rafael González Cañal, Gema Gómez Rubio). Cuenca. Universidad de Castilla-La Mancha. 499-509.

RODRÍGUEZ SÁNCHEZ, María de los Ángeles. (2011). «Rafael Luna y Edmond Goncourt: un tema, dos novelas, dos miradas». La literatura española del siglo XIX y las literaturas europeas. Sociedad de Literatura Española del Siglo XIX. V Coloquio. Barcelona. PPU. 447-458.

Santa Biblia. Versión Reina Valera 1960. (1991). Michigan. Editorial Portavoz.

SANTOS OTERO, Aurelio de. (1991). Los evangelios apócrifos. Madrid. BAC.

VIGUERA RUIZ, Rebeca. (2010). «Prensa católica e ideología. Algunos ejemplos de la segunda mitad del siglo XIX». Brocar. 34.115-138. DOI: https://doi.org/10.18172/brocar.1648

Published

2022-12-30

How to Cite

Avilés Diz, J. (2022). La arrepentida of José Pallés y Llordés: Models of women in the Spanish regency. MENÉNDEZ PELAYO LIBRARY BULLETIN, 98(2), 129–158. https://doi.org/10.55422/bbmp.813