The literary work of the neo-Catholic Ramón Nocedal y Romea (1842-1907): analysis and reception of the theatrical dramas El juez de su causa and La carmañola

Authors

  • José Luis Agudín Menéndez Universidad de Oviedo

DOI:

https://doi.org/10.55422/bbmp.816

Keywords:

Ramón Nocedal, Neocatholicismo, Theater, Democratic six-year term

Abstract

This article aims to analyze the content of two plays by the neo-Catholic politician and propagandist Ramón Nocedal y Romea. Known fundamentally for his parliamentary oratory and the journalistic campaigns he led during the Restoration, this text deals with a barely known facet of the offspring of Cándido Nocedal. Inscribed in the heat of the triumph of September and taking advantage of the Catholic-monarchist propagandistic development, El Juez de su causa and La Carmañola provoked a mixed reception and the intervention of the authorities prone to the new regime.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGUDÍN MENÉNDEZ. José Luis. (2021). El Siglo Futuro (1914-1936): Órgano del Integrismo y de la Comunión Tradicionalista. Tesis Doctoral. Universidad de Oviedo.

BLANC. Luis. (1870). La verdadera Carmañola. Drama en tres actos y en prosa. Madrid. Imprenta de José Rodríguez.

BLANCO GARCÍA. Padre Francisco. (1891). La literatura española en el siglo XIX. Madrid. Sáenz de Jubera Hermanos, Editores.

Boletín de la Librería. Año quinto (junio 1877-junio 1878). (1878). Madrid. Librería de M. Murillo.

BOTTI. Alfonso. (1992). Cielo y dinero. El nacionalcatolicismo en España (1881-1975). Madrid. Alianza.

CAIRE, Marie-Pierre. (2006). «Teatro y política durante el Sexenio Democrático (1868-1874)». Moenia. 12. 265-272.

CAMINO RODRÍGUEZ, Alejandro. (2021). «Crítica religiosa y género en la obra literaria de la carlista Dolores de Gortázar (1895-1925)». Espacio, Tiempo y Forma. Serie V. Historia Contemporánea. 33. 167-186. DOI: https://doi.org/10.5944/etfv.33.2021.27912

CANAL, Jordi. (1991). «La masonería en el discurso integrista español a finales del siglo XIX. Ramón Nocedal y Romea». Masonería, revolución y reacción. José Antonio Ferrer Benimeli (coord.). Vol. II. Alicante. Diputación Provincial de Alicante. 771-791.

CANAL, Jordi. (2000). El carlismo. Dos siglos de contrarrevolución en España. Madrid. Alianza.

CANAL, Jordi. (2006). Banderas blancas, boinas rojas. Una historia política del carlismo, 1876-1939. Madrid. Marcial Pons.

CARANTOÑA DUBERT. Francisco. (1955). El Siglo Futuro. Diario de Madrid. Madrid. Imprenta de Prensa Castellana.

CASPISTEGUI, Francisco Javier. (2002). «Esa ciudad maldita, cuna del centralismo, la burocracia y el liberalismo: la ciudad como enemigo en el tradicionalismo español». Arquitectura, ciudad e ideología antiurbana. Pamplona. T6 Ediciones. 71-86.

CASPISTEGUI, Francisco Javier. (2021). Los espacios de la propaganda carlista. Pamplona. Gobierno de Navarra.

COMESAÑA PAZ. Alfredo. (2021). Tinta, Tierra y Tradición. Ramón María del Valle Inclán y el Carlismo. Madrid. Reino de Cordelia.

DUPONT, Alexandre. (2017). «Una politización paradójica: carlismo, democracia e implicación popular durante el Sexenio Democrático». Investigaciones Históricas: Época Moderna y Contemporánea. 37. 40-68. DOI: https://doi.org/10.24197/ihemc.37.2017.40-68

ESPERANZA. Vizconde de la. [Pseudónimo de NOMBELA. Julio.] (1871). La Bandera Carlista en 1871. Madrid. Imprenta de El Pensamiento Español.

ESTEVE MARTÍ. Javier. (2017). La política antiliberal en España bajo el signo del nacionalismo: el padre Corbató y Polo y Peyrolón. Tesis Doctoral. Universitat de València.

FERRER. Melchor. (1958). Historia del Tradicionalismo Español. T. XXIII-I. Sevilla. Editorial Católica.

FLORES GARCÍA. Francisco. (1909). Memorias íntimas del Teatro. Valencia. F. Sempere y Compañía, Editores.

--------------. (1913). Recuerdos de la Revolución (memorias íntimas). Madrid. Librería Gutenberg de José Ruiz.

FUENTE MONGE, Gregorio de la. (2008). «El teatro republicano de la Gloriosa». Ayer. 72. 83-119.

--------------. (2013). «Los estudios sobre el teatro político de la España del siglo XIX». Historia y Política. 29. 13-43.

GÓMEZ GARCÍA. Manuel. (2007). Diccionario Akal de Teatro. Madrid. Akal.

GONZÁLEZ CUEVAS, Pedro Carlos. (2020). «Neocatolicismo, carlismo y democracia». Memoria y Civilización. 23. 229-257. DOI: https://doi.org/10.15581/001.23.007. DOI: https://doi.org/10.15581/001.23.007

GONZÁLEZ DE AMEZÚA, Agustín. (1909). «Advertencia preliminar». Obras de D. Ramón Nocedal. T. IV: Comedias. Ramón Nocedal. Madrid. Imprenta de Fortanet. V-XV.

HIBBS-LISSORGUES. Solange. (1995). Iglesia, prensa y sociedad en España (1868-1904). Alicante. Institución Juan Gil Albert.

HIBBS-LISSORGUES. Solange. (2021). «Sueños nocturnos y retropías en el tradicionalismo español». Pasado y Memoria. 23. 139-159. DOI: https://doi.org/10.14198/PASADO2021.23.06

HOCES ÍÑIGUEZ. Ignacio. (2022). De progresista a carlista. Cándido Nocedal (1821-1885), una biografía política. Madrid. Ediciones Doce Calles.

Imágenes. El carlismo en las artes. III Jornadas de Historia del Carlismo. (2010). Pamplona. Gobierno de Navarra.

INGENIO DE ESTA CORTE. Un. [Pseudónimo de NOCEDAL. Ramón.] (1869a). La carmañola. Comedia en tres actos y en prosa. Madrid. José Rodríguez.

INGENIO DE ESTA CORTE. Un (1869b) El juez de su causa, comedia en tres actos. Madrid. El Teatro. Galería Dramática.

NAVARRO CABANES. José. (1917) Apuntes bibliográficos de la Prensa Carlista. Valencia. Sanchis, Torres y Sanchis.

NOCEDAL. Ramón. (1909). Obras de D. Ramón Nocedal. T. IV: Comedias. Madrid. Imprenta del Fortanet.

NOMBELA. Julio. (1876). Detrás de las trincheras. Páginas intimas de la guerra y la paz. Desde 1868 hasta 1876. Madrid. Imprenta de Manuel G. Hernández.

OBIETA VILALLONGA. María. (1996). Los integristas guipuzcoanos. Desarrollo y organización del Partido Católico Nacional en Guipúzcoa (1888-1898). San Sebastián. Instituto de Derecho Histórico de Euskal Herría.

PARDO BAZÁN. Emilia. (1947). Obras Completa. T. III. Madrid. Aguilar.

RAMÓN SOLANS, Francisco Javier. (2012). «El catolicismo tiene masas. Nación, política y movilización en España, 1868-1931». Historia Contemporánea. 51. 427-454. DOI: https://doi.org/10.1387/hc.14716

RODEZNO. Conde de. (1929). Carlos VII. Duque de Madrid. Madrid. Espasa-Calpé.

ROMEO MATEO, María Cruz. (2016). «Catolicismo, mujer y modernidad: a propósito del teatro de Tamayo y Baus». Izquierdas y derechas ante el espejo. Culturas políticas en conflicto. Aurora Bosch e Ismael Saz Campos (Eds.). Valencia. Tirant Lo Blanc. 15-42.

RÚJULA. Pedro y Javier Ramón Solans. (Eds.) (2017). El desafío de la revolución. Reaccionarios, antiliberales y contrarrevolucionarios (siglos XVIII y XIX). Granada. Comares.

SALGUES. Marie. (2010). Teatro patriótico y nacionalismo en España: 1859-1900. Zaragoza. Prensas Universitarias de Zaragoza. DOI: https://doi.org/10.26754/uz.978-84-92774-92-0

SICARS Y SALVADÓ. Narciso. (1906). D. Manuel Tamayo y Baus. Estudio crítico-biográfico. Barcelona. Tipografía Católica.

SOLÉ I SABATÉ. Josep M. (Coord.) (1995). Literatura, Cultura i Carlisme. III Seminari sobre Carlisme organitzat per la Fundació Francesc Ribalta i celebrat a Solsona els dies 18 i 19 de març de 1993. Barcelona. Columna.

URCELAY ALONSO. Javier. (Ed.) (2013). Memorias políticas de M. Polo y Peyrolón (1870-1913). Crisis y reorganización del carlismo en la España de la Restauración. Madrid. Biblioteca Nueva.

URIGÜEN, Begoña. (1972). «Nocedal y Romea, Ramón», Diccionario de Historia Eclesiástica de España. T. III: MAN-RU. Quintín Aldea Vaquero, Tomás Marín Vázquez y José Vives Gatell (Dirs.). Madrid. Instituto Enrique Flórez. 1778-1780.

URIGÜEN, Begoña (1986). Orígenes y evolución de la derecha española: el neo-catolicismo. Madrid. CSIC.

VERRI. Carlo. (2021). Controrivoluzione in Spagna. I carlisti nell’assemblea costituente (1869-1871). Roma. Viella.

Published

2022-12-30

How to Cite

Agudín Menéndez, J. L. (2022). The literary work of the neo-Catholic Ramón Nocedal y Romea (1842-1907): analysis and reception of the theatrical dramas El juez de su causa and La carmañola. MENÉNDEZ PELAYO LIBRARY BULLETIN, 98(2), 253–283. https://doi.org/10.55422/bbmp.816