Female Catholic narratives in the first decades of the 20th century: Models of being a woman

Authors

  • Sofía Rodríguez Serrador

DOI:

https://doi.org/10.55422/bbmp.818

Keywords:

Concha Espina, Pilar Millán Astray, Modern woman

Abstract

The shift in mindset that took place during the opening decades of the 20th century broadened women’s field of action in Spanish society with the conquest of new rights. In this new cultural framework in which women achieved increasing visibility, female intellectual activity was not without an element of protest. The emergence of the avant-gardes opened the world of art to a new generation of modern women par excellence who shared a number of feminist ideals. Catholic women also participated in this process of social achievements and cultural relevance by creating a strong network of women’s/feminist movements, such as Acción Católica de la Mujer (Women’s Catholic Action), and by entering the University and the world of politics, thus influencing the development of new gender identities through a Catholic lens. In this paper, we will analyse literary production intended for women and, especially, that written by female Catholic authors, such as novelist Concha Espina, playwright Pilar Millán Astray, or propagandists such as Blanca de los Ríos, as well as feminist periodicals, such as La Voz de la Mujer (The Voice of Women) and their view of Catholicism. Through this analysis, we will study the model of womanhood they projected, as well as the links between religious sentiment, literary creation, modern society, and women’s identities, pinpointing those elements that endured, changed or were opposed in the culture and mindset of the time

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARCE PINEDO, Rebeca. (2016). La construcción social de la mujer por el catolicismo y las derechas españolas en la época contemporánea. Tesis Doctoral. Universidad de Cantabria.

ARESTI, Nerea. (2010). Masculinidades en tela de juicio. Hombres y género en el primer tercio del siglo XX. Madrid. Catarata.

BARRERA LÓPEZ, Begoña. (2014). «Personificación e iconografía de la «mujer moderna». Sus protagonistas de principios del siglo XX en España». Trocadero: Revista de historia moderna y contemporánea. 26. 221-240. DOI: https://doi.org/10.25267/Trocadero.2014.i26.09

BENÍTEZ PALMA, Enrique. (2021). «La llegada de la mujer a la Carrera de San Jerónimo: un balance de las intervenciones de las integrantes de la Asamblea Nacional de Primo de Rivera (1927-1929)». Feminismo/s. 37. 161-186. DOI: https://doi.org/10.14198/fem.2021.37.07

BENÍTEZ-ALONSO, Elena M. (2015). «La lucha pacifista en las mujeres andaluzas de principios del siglo XX, pioneras en el periodismo femenino español: de Carmen de Burgos a Blanca de los Ríos». Derechos humanos emergentes y periodismo. José Manuel Gómez y Méndez, Sandra Méndez Muros, Noelia García-Estévez, Manuel J. Cartes-Barroso (coords.). Sevilla. Universidad de Sevilla. 176-195.

BLASCO, Inmaculada. (2002). «Tenemos las armas de nuestra fe y de nuestro amor y patriotismo; pero nos falta algo. La Acción Católica de la Mujer y la participación política en la España del primer tercio del siglo XX». Historia Social. 44. 3-20.

BUSSY GENEVOIS, Danièle. (2017). La democracia en femenino: feminismos, ciudadanía y género en la España Contemporánea. Zaragoza. Prensas de la Universidad de Zaragoza.

CANSINOS ASSÉNS, Rafael. (1924). Literaturas del Norte: La obra de Concha Espina. Madrid. G. Hernández y Galo Sáez (Colección Crisol).

CASTRO, Cristóbal de. (1940?) Mujeres extraordinarias. Madrid. Ediciones Nuestra Raza.

EIROA SAN FRANCISCO, Matilde. (2014). «Una visión de España en la obra de Isabel Oyarzábal de Palencia». Bulletin hispanique. 116. 1. 363-380. DOI: https://doi.org/10.4000/bulletinhispanique.3252

ESPINA, Concha. (1955). Obras completas de Concha Espina. Madrid. Fax.

FAGOAGA, Concha. (1985). La voz y el voto de las mujeres, 1877-1931. Barcelona. Icaria.

FAGOAGA, Concha, SAAVEDRA Paloma. (2006). Clara Campoamor. La sufragista española. Madrid. Instituto de la Mujer.

DEL MORAL VARGAS, Marta. (2009). «Persiguiendo el reconocimiento de la igualdad: La petición de la Cruzada de Mujeres Españolas a las Cortes». Arenal. 16. 379-397.

DÍAZ DOMÍNGUEZ, Mari Paz. (2012). «Tras los pasos de Concha Espina.Escritoras y periodistas en la sombra: el caso de Félix de Bulnes». I Congreso Internacional de Comunicación y Género. Libro de Actas. Juan-Carlos Suárez-Villegas, Irene Liberia Vayá, Belén Zurbano-Berenguer (coord.). Sevilla. Universidad de Sevilla. 120-139.

ENA BORDONADA, Ángela. (2021). «La invención de la mujer moderna en la Edad de Plata». Feminismo/s. 37. 25-52. DOI: https://doi.org/10.14198/fem.2021.37.02

GONZÁLEZ-ALLENDE, Iker. (2022). «Dulce oveja y brava leona: las mujeres de la clase trabajadora en el teatro de Pilar Millán Astray». Lectora. 28. 75-91. DOI: https://doi.org/10.1344/Lectora2022.28.4

GÓMEZ BLESA, Mercedes. (2009) Modernas y vanguardistas. Mujer y democracia en la II República, Madrid. Laberinto.

GONZÁLEZ GÓMEZ, Sofía. (2020). «Cooperación literaria transatlántica al filo de los años 30. María Luz Morales y Gabriela Mistral en El Sol». Cauce: Revista Internacional de Filología, Comunicación y sus Didácticas. 43. 263-275.

GREDOS, Juan de, BARBÁCHANO, José María de. (1931). Hacia el divorcio en España. Madrid. Tipografía de Senén Martín Díaz.

KIRKPATRICK, Judith A. (1996). «Concha Espina: Giros ideológicos y la novela de la mujer». Hispanic Journal. 17. 1. 129-139.

LLONA GONZÁLEZ, Miren. (1998). «El feminismo católico en los años veinte y sus antecedentes ideológicos». Vasconia: Cuadernos de historia – geografía. 25. 283-299.

MANGINI, Shirley. (2000). Las modernas de Madrid: las grandes intelectuales españolas de la vanguardia. Barcelona. Península.

MARTELES MARTELES, Elvira. (2006). «Notas sobre la historia de las mujeres en la radio española». Arbor: Ciencia, pensamiento y cultura. 720. 455-467.

MARTÍNEZ SIERRA, Gregorio / LEJÁRRAGA María. (1920). La mujer moderna. Madrid. Editorial Saturnino Calleja.

MILLÁN ASTRAY, Pilar. (1932). La mercería de la dalia roja. Madrid. La Farsa.

MONTANER BUENO, Andrés. (2022). «Las voces literarias de la Guerra Civil: La narrativa republicana frente a la del bando sublevado». Anales de literatura española. 37. 107-122. DOI: https://doi.org/10.14198/ALEUA.2022.37.05

MORENO SECO, Mónica. (2005). «Mujeres, clericalismo y asociacionismo católico». Clericalismo y asociacionismo católico en España, de la Restauración a la Transición: un siglo entre el palio y el consiliario. Ángel Luis López Villaverde, Alfonso Botti, Julio de la Cueva Merino. Cuenca. Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha. 107-131.

NASH, Mary. (1995) «Género y ciudadanía». Ayer. 20. 241-258.

NIELFA, Gloria (Coord.). (2015). Mujeres en los gobiernos locales: alcaldesas y concejalas en la España contemporánea. Madrid. Biblioteca Nueva.

NIEVA DE LA PAZ, Pilar. (1992). «Tradición y vanguardia en las autoras teatrales de preguerra: Pilar Millán Astray y Halma Angélico». El teatro en España: entre la tradición y la vanguardia 1918-1939. Dru Dougherty, María Francisca Vilches de Frutos (coords.). Madrid. CSIC. 429-438.

NIEVA DE LA PAZ, Pilar. (1993). Autoras dramáticas españolas entre 1918 y 1936: texto y representación. Madrid. CSIC.

ORTEGA LÓPEZ, Teresa M. (2011). «¡Cosa de coser… y cantar! La derecha antiliberal y el adoctrinamiento político de la mujer de clase media en la Segunda República». Feminismos y antifeminismos. Culturas políticas e identidades de género en la España del siglo XX. Ana Aguado, Teresa M. Ortega (eds.). Valencia. Granada. Universidad de Valencia. Universidad de Granada. 173-206.

OROPESA, Salvador. (2009). «Pilar Millán Astray: El conservadurismo español en las guerras culturales de la dictadura de Primo de Rivera y la II República». Hispanic Journal. 30. 1/2. 165-178.

PAREDES MÉNDEZ, Francisca. (2007). «Las hijas de Don Juan de Blanca de los Ríos y otros textos: donjuanismo y flamenquismo vs. regeneración nacional». Espéculo: Revista de Estudios Literarios. 35.

PERRINAT, Adolfo, MARRADES, María Isabel. (1980). Mujer, prensa y sociedad en España. 1800-1939. Madrid. Centro de Investigaciones Sociológicas.

RAMÍREZ GÓMEZ, Carmen. (2000). Mujeres escritoras en la prensa andaluza del siglo XX (1900-1950). Sevilla. Universidad de Sevilla. Secretariado de publicaciones.

SANTOS SÁNCHEZ, Diego. (2013). «Dramaturgas y censura en el primer Franquismo: Pilar Millán Astray y Julia Maura». Revista Canadiense de Estudios Hispánicos. 37. 2. 319-338.

SCANLON, Geraldine M. (1986). La polémica feminista en la España contemporánea (1868-1974). Madrid. Akal.

SIMÓN PALMER, María Del Carmen. (2008). «Correspondencia de Antonio Maura con Emilia Pardo Bazán, Sofía Casanova y Concha Espina». Revista de literatura. 70. 140. 625-652. DOI: https://doi.org/10.3989/revliteratura.2008.v70.i140.73

TRINIDAD, Francisco. (2008). «Para el epistolario de Concha Espina. Cartas a Miguel de Unamuno». Boletín de la Biblioteca de Menéndez Pelayo. 84. 365-386. DOI: https://doi.org/10.55422/bbmp.423

Published

2022-12-30

How to Cite

Rodríguez Serrador, S. (2022). Female Catholic narratives in the first decades of the 20th century: Models of being a woman. MENÉNDEZ PELAYO LIBRARY BULLETIN, 98(2), 305–330. https://doi.org/10.55422/bbmp.818