Prison Hell in Sara Mesa's cuatro por cuatro

Authors

  • Loreto Busquets

DOI:

https://doi.org/10.55422/bbmp.820

Keywords:

Literary and Cinematographic Postmodernism, Social Antropology, Foucault, Sartre, Canetti, Contemporary Spain, Sara Mesa, Cuatro por cuatro

Abstract

This paper analyses Sara Mesa's novel Cuatro por cuatro (2012) in the light of the postmodernist worldview and aesthetics, observing how the universal literary tradition and the most recent cinematographic tradition, as well as the social and anthropological thought of Foucault, Sartre and Canetti, converge and amalgamate in it. In its aesthetic minimalism and its singularity despite its borrowings and references, the novel explores the human condition through a microcosm set in the social and political reality of contemporary Spain. Artistic and philosophical allusions and allusions that are not always explicit radiate from the centre of the story in multiple directions, involving the reader in the construction of a novel worthy of unprecedented interpretations and developments.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AVILÉS DIZ, Jorge. (2020) “Espacio diegético y subjetividad”. Narrar lo invisible. Aproximaciones al mundo literario de Sara Mesa, César Ferreira y Jorge Avilés Diz (Eds.). Valencia. Albatros Ediciones. 177-197.

AYETE GIL, María. (2020) “La propuesta estética de Sara Mesa” Narrar lo invisible…. Aproximaciones al mundo literario de Sara Mesa, César Ferreira y Jorge Avilés Diz (Eds.). Valencia. Albatros Ediciones. 75-105.

AZANCOT, Nuria. (2018) “Sara Mesa, La esencia de la literatura es el conflicto, no la perfección ni la belleza”. El Cultural. 21 de septiembre de 2018, s.p.

BUSQUETS, Loreto. (2018) “El romanticismo pictórico de los Romances históricos de Rivas”. Ensayos de literatura comparada. Córdoba. UCOPress. 191-231.

BUSQUETS, Loreto. (2020) “Ciencia y Arte en el pensamiento estético español (1875-1900)”. Studi ispanici. 45. 107-147.

CANETTI, Elias. (1981) Massa e potere. Milán. Adelphi Edizioni. 1960 Masse und Macht (1960), trad. italiana

CROUCH, Colin (2000) “Coping with Post-democracy”, Fabian Ideas. 598. Londres. The Fabian Society https://www.fabians.org.uk/wp-content/uploads/2012/07/Post-Democracy.pdf. s.p., 39 pp.

DELEUZE, Gilles y GUATTARI, Félix. (1980) Mille plateaux, “1. Introduction : Rhizome”. París. Les Éditions de Minuit. 9-37.

ELIOT, T.S. (1920) “Tradition and the individual talent”. The sacred wood. Londres. Methuen & Co. 42-53.

ELIOT, T.S. (1945) What is a classic? Londres. Faber & Faber Limited.

“Entrevista a Sara Mesa”. (2020) Narrar lo invisible. Aproximaciones al mundo literario de Sara Mesa. César Ferreira y Jorge Avilés Diz (Eds.). Valencia. Albatros Ediciones. 223-233.

HONETH, Axel. (1997) La lucha por el reconocimiento. Barcelona. Crítica, Grijalbo Mondadori.

ILLICH, Ivan. (1978) Némesis Médica. México DF. Editorial Joaquín Mortiz. http://comunizar.com.ar/wp-content/uploads/Ivan-Illich-N%C3%A9mesis-M%C3%A9dica.pdf, 226 pp.

KUNDERA, Milan. (2011) “L’héritage décrié de Cervantès”. L’art du roman. Oeuvre, 2 vols. París. Gallimard, nrf. II. 639-651.

LOYOLA, Ignacio de. (1958) Ejercicios espirituales. Ejercicios espirituales y Directorio de S. Ignacio de Loyola. Barcelona. Editorial Balmes.

MESA, Sara. (2012) Cuatro por cuatro. Barcelona. Editorial Anagrama.

“Postmodernismo, estilo y subversión, 1970-1990. Victoria & Albert Museum. 23 septiembre de 2011 al 15 de enero de 2012”. 23 de septiembre de 2011 http://cgaleno.blogspot.com/2011/09/posmodernismo-estilo-y-subversion-1970.html

Narrar lo invisible. Aproximaciones al mundo literario de Sara Mesa. (2020) César Ferreira y Jorge Avilés Diz (Eds.). Valencia. Albatros Ediciones.

TUBELLA, Patricia y RODRÍGUEZ MARCOS, Javier. (2011) “El posmodernismo se convierte en historia moderna”. El País. 22 de septiembre de 2011 https://elpais.com/diario/2011/09/22/cultura/1316642404_850215.html, s.p.

SÁNCHEZ-COUTO, Esther. (2020) “La crisis del silencio en Cuatro por cuatro”. Narrar lo invisible…, 123-140.

SARTRE, Jean-Paul. (1942) Huis-clos, suivi de Les Mouches. París. Éditions Gallimard. 8-94.

SARTRE, Jean-Paul. (1943) L’être et le néant. París. Librairie Gallimard, nrf. 8ª ed.

Published

2022-12-30

How to Cite

Busquets, L. (2022). Prison Hell in Sara Mesa’s cuatro por cuatro. MENÉNDEZ PELAYO LIBRARY BULLETIN, 98(2), 365–396. https://doi.org/10.55422/bbmp.820