The eyes and speeches. Crosses between the poetics of Rubén Darío, Luis de Góngora and visual culture.

Authors

  • Sofía M. Carrizo Rueda

DOI:

https://doi.org/10.55422/bbmp.90

Keywords:

Rubén Darío, Luis de Góngora, Barroque, Modernism, Visual Culture

Abstract

The study of «visual culture» has remarkably developed in the first century of the twenty-first century. This is a promising fact that brings forward more organic conceptions of cultural history. Yet it is still a matter of debate whether the images produced by certain spheres of «power» are exclusively oriented to political propaganda. Some researchers claim that more attention should be paid to cultural groundings, scientific ideals, religious perspectives and the role of individual or collective identities. This paper is inscribed in this wide perspective and postulates the need to consider, in the context of reception processes, those literary texts consisting of comments to visual images. As a contribution to this proposal, we shall examine Darío and Góngora’s compositions whose poetic referents are structured around the visual arts. We shall analyze the intertextual links and other aspects regarding the reception of images in both poets’ contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALONSO, Dámaso (1935). La lengua poética de Góngora (Parte primera). Anejo XX de la Revista de Filología Española, Madrid.

ASTRANA Marín, Luis (ed.) (1946). Quevedo, Francisco de, Epistolario completo, Madrid, Instituto Editorial Reus.

ASÚN, Raquel (ed.) (1983). Sor Juana Inés de la Cruz, Lírica, Barcelona, Bruguera.

BURKE, Peter (2001). Visto y no visto. El uso de la imagen como documento histórico, Barcelona, Crítica (1ª. ed. inglesa, 2001). — (2008). «Cómo interrogar a los testimonios visuales», en Palos, Joan Lluis y Carrió-Invernizzi, Diana, directores, La historia imaginada. Construcciones visuales del pasado en la Edad Moderna, Madrid, Centro de Estudios Europa Hispánica, pp. 29-40.

CARRIZO RUEDA, Sofía M. (1998), «La mirada que no cesa: un retrato de Góngora y un soneto de Darío» en Jornadas de homenaje a Rubén Darío. Buenos Aires, Ediciones de la Universidad Católica Argentina, pp. 145-151.

CIPLIJAUSKAITÉ, Biruté (ed.). (2001). Góngora, Luis de, Sonetos completos, Madrid, Castalia.

DARÍO, Rubén (1967). Cantos de Vida y Esperanza, Los Cisnes. Otros poemas. Estudio preliminar y edición de Juan Carlos Ghiano, notas de Ana María Lorenzo, Buenos Aires, Centro Editor de América Latina. — (2000). Azul…, Cantos de vida y esperanza, introducción, edición y notas de Álvaro Salvador, Madrid, Espasa Calpe.

PALOS, Joan Lluis y Carrió-Invernizzi, Diana (dir.) (2008). La historia imaginada. Construcciones visuales del pasado en la Edad Moderna, Madrid, Centro de Estudios Europa Hispánica. — (2008) «El estatuto de la imagen en la Edad Moderna», Introducción a La historia imaginada…., ed. cit., pp. 7- 25.

PONCE CÁRDENAS, Jesús (ed.) (2010). Góngora, Luis de, Fábula de Polifemo y Galatea, Madrid, Cátedra.

RAMA, Ángel (1970). Rubén Darío y el modernismo (circunstancia sociológica de un arte americano), Caracas, Universidad Central de Venezuela.

RUBIÉS, Joan Pau (2008). «Imagen mental e imagen artística en la representación de los pueblos no europeos. Salvajes y civilizados (1500-1650)». En Palos, Joan Lluis y Carrió-Invernizzi, Diana, directores, La historia imaginada. Construcciones visuales del pasado en la Edad Moderna, Madrid, Centro de Estudios Europa Hispánica, pp. 327-358.

SÁINZ DE ROBLES, Federico (ed.) (1945). Rubén Darío, Obras completas, Madrid, Aguilar.

Published

2011-12-10

How to Cite

M. Carrizo Rueda, S. . (2011). The eyes and speeches. Crosses between the poetics of Rubén Darío, Luis de Góngora and visual culture. MENÉNDEZ PELAYO LIBRARY BULLETIN, 87(único), 187–196. https://doi.org/10.55422/bbmp.90