Luis Cernuda and classical music: from Ocnos to a Toccata by Galuppi

Authors

  • Renata Londero Universitá di Udine

DOI:

https://doi.org/10.55422/bbmp.910

Abstract

The present essay deals with the passion for music, above all classical (Mozart, Bach, Beethoven), which Luis Cernuda felt and expressed in his lyrical and narrative works, especially during his exile in the United Kingdom, the USA and Mexico. In particular, some poems in prose from the collection Ocnos (written between 1940 and 1956), but also poems from Como quien espera el alba, Con las horas contadas and Desolación de la Quimera, and the tales En la costa de Santiniebla (1937) and El sarao (1942) are analyzed: in all of them hearing the notes of a piano or a guitar is compared both to poetical process and erotic experience. In the second and last part of the essay Cernuda’s devotion to music is studied as regards his important translator’s activity towards English-language literature. Through his effective version of Robert Browning’s «A Toccata of Galuppi’s» (1855), carried out in 1955 and revised in 1960, the Spanish poet demonstrates his adherence to the English writer’s love of music and «sensuous thought».

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALONSO, Silvia. (2001) Música, literatura y semiosis. Madrid. Biblioteca Nueva.

ARCHIBALD CLARKE, Helen. (1973) Browning’s Italy. A Study of Italian Life and Art in Browning. New York. Haskell House Publishers.

BONNEFOY, Yves. (2007) L’alliance de la poésie et de la musique. Paris. Éditions Galilée.

BROWNING, Robert. (1995) The Poetical Works of Robert Browning. Edición de Ian Jack, Rowena Fowler y Margaret Smith. Oxford. Clarendon Press. V. DOI: https://doi.org/10.1093/actrade/9780198127901.book.1

CANDELORO, Antonio. (2021) «Luis Cernuda: il silenzio tra realtà e desiderio». Il silenzio e le forme. Modelli e rappresentazione nelle letterature europee moderne. Vincenzo Arsillo, Laura Cannavacciuolo, Michele Costagliola d’Abele y Giuseppina Notaro (Eds.). Alessandria. Edizioni dell’Orso. 129-149.

CÁRDENAS, José. (2022) Y para siempre en la música vive. Luis Cernuda y sus poemas en música. Málaga. Centro de Ediciones de la Diputación de Málaga/editorial Atrapasueños.

CARMIGNANI, Ilide. (1990) «Apollo e Dafne». Luis Cernuda. Ocnos. Edición de Ilide Carmignani. Genova. Marietti. 103-113.

CERNUDA, Luis. (1993) Poesía completa. Obra completa. Edición, introducción y notas de Derek Harris y Luis Maristany. Madrid. Siruela.

CERNUDA, Luis. (1994a) Prosa I. Obra completa. Edición, introducción y notas de Derek Harris y Luis Maristany. Madrid. Siruela.

CERNUDA, Luis. (1994b) Prosa II. Obra completa. Edición, introducción y notas de Derek Harris y Luis Maristany. Madrid. Siruela.

CERNUDA, Luis. (2003) Epistolario 1924-1963. Edición de James Valender. Madrid. Publicaciones de la Residencia de Estudiantes.

DE VANE, William C. (1955) A Browning Handbook. New York. Appleton Century Crofts.

FUBINI, Enrico. (19873) L’estetica musicale dal Settecento a oggi. Torino. Einaudi.

GABINO, Juan Pedro. (2020) «Luis Cernuda, Mozart (1756-1956)». Excelentia: música & arte. 9-10. 174-179.

«Galuppi, Baldassare». (20012) The New Grove Dictionary of Music and Musicians. Stanley Sadie (Ed.). London. McMillan. IX. 483-489.

HOLLANDER, John. (1979) «The Music of Music». Robert Browning: A Collection of Critical Essays. Harold Bloom y Adrienne Munich (Eds.). Prentice Hall. Englewood Cliffs. 100-122.

JANKÉLÉVITCH, Vladimir. [1961] (20012) La musique et l’ineffable. Traducción italiana. La musica e l’ineffabile. Edición de Enrica Lisciani-Petrini. Milano. Bompiani.

KING, Roma A. (1966) «Browning: ‘Mage’ and ‘Maker’. A Study in Poetic Purpose and Method [1961]». Robert Browning: A Collection of Critical Essays. Philip Drew (Ed.). London. Methuen. 189-198.

LONDERO, Renata. (2002) «Cernuda e Robert Browning: “Una Toccata de Galuppi”». I mondi di Luis Cernuda. Renata Londero (Ed.). Udine. Forum. 135-150.

LONDERO, Renata. (2020) «Luis Cernuda habla con España, de camino al exilio: una lectura de Elegía española I y II (1937-1938)». Orillas. 9. 407-419.

MELCHIORI, Barbara. (1974) «Browning in Italy». Robert Browning. I. Armstrong (Ed.). London. G. Bell & Sons. 168-183.

MORLA LYNCH, Carlos. (2008) En España con Federico García Lorca [Páginas de un diario íntimo, 1928-1936], Prólogo de Sergio Macías Brevis. Sevilla. Renacimiento.

NATTIEZ, Jean Jacques. (1987) Il discorso musicale. Per una semiologia della musica. Edición de Rossana Dalmonte. Torino. Einaudi.

PARKINSON, David. (1986) «A Toccata of Galuppi’s: even the Title’s an Octave». Browning Society Notes. 16/1. 3-11.

PEROSA, Sergio. (Ed.) (1991) Browning e Venezia. Firenze. Olschki.

PLAMONDON, Marc R. (1999) «“What do you mean by mountainous fugues?”: A Musical Reading of “A Toccata of Galuppi’s” and “Master Hugues of Saxe-Gotha”». Victorian Poetry. 37/3. 309-331.

RIGHETTI, Angelo. (1981) Il ritratto, l’epitaffio, il clavicordo. Analisi di tre monologhi drammatici di R. Browning. Verona. Libreria Universitaria Editrice.

ROVIGHI, Luigi. (1986) «Prassi vocale e strumentale in Baldassarre Galuppi: la retorica degli affetti e lo stile galante». Galuppiana 1985. Studi e ricerche. Maria Teresa Muraro y Franco Rossi (Eds.). Firenze. Olschki. 191-201.

RUSSI, Roberto. (2005) Letteratura e musica. Roma. Carocci.

RUWET, Nicolas. (1972) Langage, musique, poésie. Paris. Seuil.

Published

2023-12-19

How to Cite

Londero, R. (2023). Luis Cernuda and classical music: from Ocnos to a Toccata by Galuppi. MENÉNDEZ PELAYO LIBRARY BULLETIN, 99(1), 119–136. https://doi.org/10.55422/bbmp.910

Issue

Section

Artículos