Exemplary picaresque or the recasting of a genre
DOI:
https://doi.org/10.55422/bbmp.939Keywords:
Cervantes, Novelas ejemplares, Short novel, PicarescaAbstract
In the same founding act of the genre in Spain, Cervantes canonizes that this, the short novel, in addition to its undeniable Italian origins, must have tones, themes and resources from other no less successful and current genres, such as Byzantine, Lucianic and picaresque. There are at least three novels that deal more or less centrally with the picaresque genre: Rinconete y Cortadillo, La ilustre fregona and El coloquio de los perros, although some echoes have also been detected in others. This work will first attempt to redefine the generic proposal made by Cervantes in the Ejemplares and then analyze to what extent his example was followed by the numerous collections of short novels that were published in the wake of his successful collection.
Downloads
References
ALEMÁN, Mateo (2012). Guzmán de Alfarache. Ed. Luis Gómez Canseco. Madrid. Real Academia Española.
ANÓNIMO. (1987). Lazarillo de Tormes. Edición de Francisco Rico. Madrid. Cátedra.
ARMON, Shirfa. (1998). «The Paper Key: Money as Text in Cervantes's El celoso extremeño and José de Camerino's El pícaro amante». Bulletin of the Cervantes Society of America 18.1. 96-114. DOI: https://doi.org/10.3138/cervantes.18.1.096
BONILLA, Rafael. «Andrés de Prado», en Real Academia de la Historia. Diccionario Biográfico electrónico (en red. http://dbe.rah.es/)
BONILLA CEREZO, Rafael. (2010). Novelas cortas del siglo XVII. Madrid. Cátedra.
BONILLA CEREZO, Rafael y Paolo TANGANELLI. (2019). «Picaresco, a mi pesar: La muerte del avariento y Guzmán de Juan de Dios de Andrés Sanz del Castillo». eHumanista. 38. 587-626.
BRIOSO SANTOS, Héctor. (1996). «Vélez de Guevara y la sátira barroca: el tema de los encochados». Piedad Bolaños Donoso, Marina Martín Ojeda (ed.). Luis Vélez de Guevara y su época. Sevilla. Fundación El Monte. 227-236.
CAMERINO, José. (1623). Novelas amorosas. Madrid. Tomas Iunti, ejemplar de la Bibliothèque de la Ville de Lyon, Sign. B19-2089; «El pícaro amante», ff. 74-86.
CAMERINO, José. (1945). Novelas amorosas. Edición de Fernando Gutiérrez. Madrid. Selecciones Bibliófilas.
CAMERINO, José. (1990). Estudio y edición anotada de las «Novelas amorosas» de José Camerino. Edición de María Dolores López Díaz. tesis doctoral dirigida por Antonio Prieto. Madrid. Universidad Complutense de Madrid.
CARILLA, Emilio. (1960). «Cuatro notas sobre el Lazarillo». Revista de Filología Española. XLIII. 97-116. DOI: https://doi.org/10.3989/rfe.1960.v43.i1/2.1009
CARRILLO CERÓN, Ginés. (1635). Novelas de varios sucesos en ocho discursos morales. Granada. Blas Martínez. (Biblioteca privada).
CASTILLO SOLÓRZANO, Alonso de. (1992). Tardes entretenidas. Ed. Patrizia Campana. Barcelona. Montesinos. «El Proteo de Madrid». 131-184.
CASTELBLANCO, Simón de. (2021). Trabajos del vicio, afanes del amor vicioso. Edición crítica y estudio de Diego Medina Poveda. Tesis doctoral: Madrid. Universidad Autónoma – Université Rennes 2 (Directores: J. R. Trujillo y V. Dumanoir).
CAVILLAC, Michel. (1973), «El pícaro amante de José Camerino et L’aventurier Buscon de la Geneste: étude d’un cas de médiation littéraire», Revue de Littérature Comparée, 47. 3. 399-411,
CERVANTES, Miguel de (2013), Novelas ejemplares. Ed. Jorge García López. Madrid. Real Academia Española.
COPPOLA, Leonardo. (2018). «La ejemplaridad de las fuentes italianas en Matías de los Reyes», Artifara, 18. 47-68.
CORTÉS DE TOLOSA, Juan. (1617). Discursos morales, Zaragoza. Juan de Naja y Quartanet, ejemplar de la Biblioteca Nacional de Austria, sign. 71.Z.90
CROS, Edmond. (1967). Protée et le gueux. Recherches sur les origines et la nature du récit picaresque dans Guzmán de Alfarache. Paris. Didier.
GARCÍA LÓPEZ, Jorge. (1999), «Rinconete y Cortadillo y la novela picaresca», Cervantes: Bulletin of the Cervantes Society of America 19.2, 113-24. DOI: https://doi.org/10.3138/Cervantes.19.2.113
GENETTE, Gerard. (1962). Palimpsestos. La literatura en segundo grado, Madrid. Taurus. 1º edición en español. 1989.
GONZÁLEZ DE AMEZÚA, Agustín (1929). Formación y elementos de la novela cortesana, Madrid, Real Academia Española.
GUILLÉN, Claudio. (1966). «Luis Sánchez, Ginés de Pasamonte y los inventores del género picaresco». Homenaje a Rodríguez Moñino, vol. I, Madrid, 1966, 221-231, ahora en El primer Siglo de Oro, Barcelona. Crítica.1988, 197-211.
JOHNSON, Carroll B. (1973). Matías de los Reyes and the Craft of Fiction. Berkeley. University of California,
LÁZARO CARRETER, Fernando. (1972). Lazarillo de Tormes en la picaresca., Barcelona. Ariel.
LÓPEZ DÍAZ, María Dolores. (1992). «Un novelista poco conocido: José Camerino y sus Novelas amorosas». Epos: Revista de filología. 8. 291-298. DOI: https://doi.org/10.5944/epos.8.1992.9770
LUGO Y DÁVILA, Francisco de. (1906). Teatro Popular. Edición de Emilio Cotarelo y Mori. Madrid, Librería de la Viuda de Rico (Colección selecta de antiguas novelas españolas, tomo I).
LUGO Y DÁVILA, Francisco de. (2009). Teatro Popular. Ed. María de los Ángeles Arcos Pardo (Tesis Doctoral dirigida por V. Infantes). Madrid. Universidad Complutense de Madrid.
MADROÑAL, Abraham. (2013). Segunda parte del Coloquio de los perros. Alcalá de Henares. Centro de Estudios Cervantinos.
MUÑOZ SÁNCHEZ, José Ramón. (2014). «La corte del mundo maravilla: la picaresca durante el reinado de Felipe IV». Nueva Revista de Filología Hispánica. LXII. 383-480. DOI: https://doi.org/10.24201/nrfh.v62i2.1148
MUÑOZ SÁNCHEZ, José Ramón. (2016), «Cervantes no fue el creador de la novela corta española», Anuario de Estudios Cervantinos, XII, 271-282.
PIÑERO RAMÍREZ, Pedro P. (2014). «La segunda parte del Lazarillo (1555). Suma de estímulos diversos o los comienzos «desconcertados» de un género nuevo». Criticón. 120-121. 171-199. DOI: https://doi.org/10.4000/criticon.886
PRADO, Andrés de. (1663), Meriendas del ingenio y entretenimientos del gusto en seis novelas. Zaragoza. Juan de Ybar, 1663; Biblioteca Nacional de Viena, sign. 156640-A.
RABELL, Carmen R. (2022). Cuerpo y cabeza en el Teatro popular de Francisco de Lugo y Dávila. Madrid. Sial (Prosa Barroca).
REYES, Matías de los. (1909). El Menandro. Ed. Emilio Cotarelo y Mori. Madrid. Librería de Bibliófilos Españoles (Colección selecta de antiguas novelas españolas, X).
–– (en prensa), El Menandro, edición de Leonardo Coppola. Madrid. Grupo Sial-Prosa Barroca.
ROCA FRANQUESA, José María. (1947). «Caracteres generales de la novela cortesana». Revista de la Universidad de Oviedo, VIII (45-46. 5-39.
RICO, Francisco. (1970). La novela picaresca y el punto de vista. Barcelona. Seix Barral.
RODRÍGUEZ, Evangelina (1979). Novela corta marginada del siglo XVII español. Formulación y sociología en José Camerino y Andrés de Prado. Valencia. Universidad de Valencia.
RODRÍGUEZ MANSILLA, Fernando (2011). «El pícaro amante de José Camerino, contrahechura de La ilustre fregona», en Compostella Aurea. Actas del VIII Congreso de la AISO. Santiago de Compostela. Universidad, t. II, 455-462.
RODRÍGUEZ MANSILLA, Fernando. (2019). «El Proteo de Madrid: la picaresca en ciernes de Castillo Solórzano», Criticón. 136. 59-72. DOI: https://doi.org/10.4000/criticon.6847
RUBIO ÁRQUEZ, Marcial (2013), «Los novellieri en las Novelas ejemplares de Cervantes: la ejemplaridad». Artifara, 13 bis. Extraordinario Monográfico: Las Novelas ejemplares en su IV centenario, 33-58.
RUBIO ÁRQUEZ, Marcial. (2014). «La contribución cervantina a la novela barroca: la ejemplaridad». Edad de Oro. XXXIII, 125-149. DOI: https://doi.org/10.15366/edadoro2014.33.008
RUBIO ÁRQUEZ, Marcial. (2016). «La novella en Cervantes: entre Alemán e Italia». Anuario de Estudios Cervantinos. 12. 297-309
SÁNCHEZ JIMÉNEZ, Antonio (2002). «Comedia y novela corta en El pícaro amante de José Camerino», Rilce. 18.1. 109-124. DOI: https://doi.org/10.15581/008.18.26746
VELASCO KINDELAN, Magdalena (1983). La novela cortesana y picaresca de Castillo Solórzano. Valladolid, Instituto de Cultura Simancas.
YUDIN, Florence L. (1969). «Theory and Practice of the Novela Comediesca». Romanische Forschungen. 81. 85-94.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Marcial Rubio Árquez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.