The five novels of Carmen Laforet
DOI:
https://doi.org/10.55422/bbmp.943Keywords:
Nadal price, Carmen Laforet, 20th century Spanish novels, Narrative technique.Abstract
Nada, the novel writes by a young Carmen Laforet won the first Nadal Prize; it is a splendid work that has become a classic. Laforet writes four other novels, but none of them obtains such a success. The objective of this essay is to analyse shortly the Laforet’s fictional trajectory: from the «nothing» where Andrea is sinking in Nada, the lost of innocence of the teenager protagonist of La isla y los demonios, La mujer nueva’thesis and its chiaroscuro, the daring and beauty of other splendid novel: La insolación, and by the last Al volver la esquina’ loose ends.
Downloads
References
ALCOTT, Louisa May. (2019) Mujercitas. Traducción de Gloria Méndez Seijido. Barcelona. Planeta (colección Austral).
CABALLÉ, Anna / Israel ROLÓN, Israel. (2010) Carmen Laforet. Una mujer en fuga. Barcelona. RBA.
CEREZALES, Agustín. (2021a) «Nota a esta edición». Siete novelas cortas. Palencia. Menoscuarto Ediciones.
––––––––. (2021b) El libro de Carmen Laforet. Vista por sí misma. Barcelona. Destino.
CERULLO, Luca. (2022) «Excéntricos. Los personajes secundarios en La isla y los demonios». Del Mastro, Mark P. / Wells, Caragh (eds.), Carmen Laforet: después de Nada, mucho. 177-195.
CONGDON, Renee. (2022) «Olores y sonidos de la posguerra española: Un análisis sensorial de Nada de Carmen Laforet». Del Mastro, Mark P. / Wells, Caragh (eds.). Carmen Laforet: después de Nada, mucho.135-159.
DEL MASTRO, Mark P. (2004) «Identity Achievement and Lost Innocence in Carmen Laforet’s La Insolación». Ojáncano: Revista de Literatura Española. 25. 43-60.
DEL MASTRO, Mark P. / WELLS, Caragh (editores). (2022) Carmen Laforet: Después de Nada, mucho. Nuevas perspectivas al conmemorar el centenario de su nacimiento (1921-2021). Valencia. Albatros Ediciones.
JOHNSON, Roberta. (2006) «La novela feminista de Carmen Laforet y el género negro». Arbor. 182. 517-525.
––––––––. (2020) «Prólogo a La mujer nueva». Barcelona. Destino (colección Austral). 7-14.
––––––––. (2022) «Carmen Laforet’s La mujer nueva: A Feminist Response to Gabriel Miró’s Nuestro Padre San Daniel and El obispo leproso?». Del Mastro, Mark P. / Wells, Caragh (eds.). Carmen Laforet: después de Nada, mucho. 245-259.
LAFORET, Carmen. (1945) Nada. Barcelona. Destino.
––––––. (1955) La mujer nueva. Barcelona. Destino.
––––––. (1955) «Cómo nació La mujer nueva». Boletín de la Dirección General de Archivos y Bibliotecas. 33 (octubre).10-14.
––––––. (1963) Tres pasos fuera del tiempo. La insolación, novela. Barcelona. Planeta.
––––––. (1992) La insolación. Ed. de José María Martínez Cachero. Madrid. Castalia, Instituto de la Mujer.
––––––. (2004) Al volver la esquina. Edición a cargo de Cristina Cerezales, Agustín Cerezales e Israel Rolón Barada. Barcelona. Destino.
––––––. (2007) Carta a don Juan. Cuentos completos. Prólogo de Carme Riera. Edición de Agustín Cerezales. Palencia. Menoscuarto Ediciones.
––––––. (2019) Nada. Edición de Rosa Navarro Durán. Barcelona. Planeta (colección Austral educación).
––––––. (2020) La mujer nueva. Prólogo de Roberta Johnson. Revisión del texto de Rosa Navarro Durán. Barcelona. Destino (colección Austral).
––––––.(2021a) Siete novelas cortas. Prólogo de Álvaro Pombo. Nota a la edición de Agustín Cerezales. Palencia. Menoscuarto Ediciones.
––––––. (2021b) Puntos de vista de una mujer. Edición de Ana Cabello y Blanca Ripoll. Prólogo de Inés Martín Rodrigo. Barcelona. Destino.
«Las 25 mejores novelas españolas escritas por mujeres (siglos XX-XXI)». El Cultural. 4-10 de marzo de 2022. 8-15.
MARTÍN GAITE, Carmen. (1993) «La chica rara». Desde la ventana. Madrid. Espasa-Calpe (colección Austral). 101-122.
MARTÍNEZ CACHERO, José María. (1992) «Introducción a La insolación». Madrid. editorial Castalia e Instituto de la Mujer. 7-40.
MIZRAHI, Irene. (2022) «Invisible y perversa discriminación racial hacia la mujer negroafricana en Al volver la esquina de Carmen Laforet». Del Mastro, Mark P. / Wells, Caragh (eds.). Carmen Laforet: después de Nada, mucho. 299-319.
NAVARRO DURÁN, Rosa. (2016) «Barcelona en Nada de Carmen Laforet: ¿telón de fondo o vivencia?». Sotelo Vázquez, Marisa (ed.). Barcelona, ciudad de novela. Barcelona. Edicions de la Universitat de Barcelona. 13-23.
–––––––. (2021a) «Oscuros lugares del deseo en novelas de Carmen Laforet». Clarín, 154 (julio-agosto). 17-20.
–––––––. (2021b) «Nada recrea la soledad de Andrea en la Barcelona de posguerra». El Ciervo. 789. 30-31.
–––––––. (2022) «Deslumbramientos de un adolescente en la España de la posguerra: La insolación de Carmen Laforet». Del Mastro, Mark P. / Wells, Caragh (eds.). Carmen Laforet: después de Nada, mucho. 261-282.
POMBO, Álvaro. (2021) «Prólogo». Siete novelas cortas. Palencia. Menoscuarto Ediciones. 9-15.
QUEVEDO GARCÍA, Francisco J. (2008) «La insolación, de Carmen Laforet: una novela de iniciación». El Guiniguada. 17. Las Palmas de Gran Canaria. 141-156.
RIPOLL SINTES, Blanca. (2016a) «La fiesta de la novela. El Premio Nadal y su función como antecedente del sistema español de certámenes literarios». Sotelo Vázquez, Marisa (ed.). Barcelona, ciudad de novela. Barcelona. Edicions de la Universitat de Barcelona. 77-93.
––––––. (2016b) «Carmen Laforet y el Premio Menorca. Geografía, novela y premio literario». Castilla. Estudios de Literatura. 7. 169-192.
––––––. (2022) «Elogio del vagabundeo en la obra de Carmen Laforet». Del Mastro, Mark P. / Wells, Caragh (eds.). Carmen Laforet: después de Nada, mucho. 33-48.
SOLDEVILA, Ignacio. (1980) La novela desde 1936. Madrid. Alhambra.
SOTELO VÁZQUEZ, Mª Luisa. (2022) «Los mecanismos de la memoria en Al volver la esquina. Tres pasos fuera del tiempo». Del Mastro, Mark P. / Wells, Caragh (eds.). Carmen Laforet: después de Nada, mucho. 283-297.
TERUEL, José. (2022) «El sacrificio de la creación artística en Carmen Laforet». Del Mastro, Mark P. / Wells, Caragh (eds.). Carmen Laforet: después de Nada, mucho. 341-356.
WELLS, Caragh. (2019) The Novels of Carmen Laforet. An Aesthetics of Relief. Cambridge. Legenda, Studies in Hispanic and Lusophone Cultures. 29. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv16kkztf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Rosa Navarro Duran
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.