Locus amoenus, locus agrestis and Eros in Pepita Jiménez

Authors

  • José Manuel Goñi Pérez

DOI:

https://doi.org/10.55422/bbmp.984

Keywords:

Locus amoenus, Locus agrestis, Locus eroticus, God, Woman, Tradition, Pepita Jiménez

Abstract

Nature has a tripartite function in Pepita Jiménez: Firstly, as image of the edenic garden, locus amoenus; secondly, as image of the inner fear of the seminarian provoked by the wordly, mundane, locus agrestis; and thirdly, the image of the lovers’ passion during San John’s night, locus eroticus. These functions, developed in accordance with the adaptation of Luis de Vargas to mundane life after his years in the Catholic Seminar, trigger the dilemma between the eternal for the temporal, the uncreated and supersensible for the sensible and created. A dilemma of conscience that will invade him even in that idyllic life described at the end of the novel. Nature acts as a critical adjuvant in the psychological analysis of the passions and affections of the novel.

Downloads

References

ARBOLEDA, Joseph R. (1976). «Valera y el krausismo». Revista de Estudios Hispánicos. 10.1. 138-148.

ARISTÓTELES. (1948). El arte poética. Traducción del griego, prólogo y notas de José Goya y Muniain. Buenos Aires.

AZAÑA, Manuel. (1963) [1927]. Pepita Jiménez. Introducción y edición. Madrid. Espasa Calpe.

AZAÑA, Manuel. (1934). «Valera». La invención del «Quijote» y otros ensayos. Madrid. Espasa-Calpe. 141-244.

AZAÑA, Manuel. (1971). «La novela de Pepita Jiménez» Ensayos sobre Valera. Madrid. Alianza.

BENEDETTI, Mario. (1993). Inventario uno. Poesía completa (1950-1985). Buenos Aires. Editorial Sudamericana, s.f.

BERMEJO MARCOS, Manuel. (1968). «Los géneros literarios». Don Juan Valera, crítico literario. Madrid. Gredos. 72-116.

CEJADOR Y FRAUCA, Julio. (1918). Historia de la lengua y literatura castellana. (Primer periodo de la época realista). Tomo VIII. Madrid. Tipografía de la revista de Archivos, bibliotecas y museos.

COLL Y VEHI, José. (1867). Compendio de Retórica y poética o nociones elementales de Literatura. Barcelona. Diario de Barcelona.

DEMETRIO. (1902). De elocutione. [cito por la edición de Rhys Roberts Demetrius on Style. The Greek text of Demetrius De elocutione edited after the Paris manuscript with introduction, translation, facsimiles, etc. Cambridge. University Press].

DÍAZ GONZÁLEZ, Joaquín. (1981). «La mañana de San Juan en el Romancero». Revista de Folklore. 6. 11-13.

DÍAZ PETERSON, Rosendo. (1975). «Pepita Jiménez, o la vuelta al mudo de los sentidos», Arbor, XC. 39-51.

ENTRAMBASAGUAS, Joaquín de. (1957). «Juan Valera, estudio preliminar». Juanita la Larga. Las mejores novelas contemporáneas. Tomo I. Barcelona. Planeta. 437-529.

FERNÁNDEZ LUJÁN, J. (1889). Pardo Bazán, Valera y Pereda (estudios críticos). Barcelona. Luis Tasso.

GONZÁLEZ BLANCO, Andrés. (1909). «Desviaciones de la novela idealista». Historia de la novela en España desde el romanticismo a nuestros días. Madrid. Sáenz de Jubera. 320-345.

GOÑI PÉREZ, José Manuel. (2010). Análisis estilístico de «Cartas de mi sobrino» en Pepita Jiménez (1874) de Juan Valera. Valladolid. Universitas Castellae.

GOÑI PÉREZ, José Manuel. (2022). «Del estilo y el lenguaje: Juan Valera y sus críticos». Estudios de Lingüística y Literatura: Estilo, Crítica y Traducción en el siglo XIX. Benvenuto, M. (ed.). Valladolid, Universitas Castellae. 51-71.

GUILLÉN, Claudio. (1992). «Paisaje y literatura, o los paisajes de la otredad». Actas del X Congreso de la Asociación internacional de Hispanistas. Tomo I. Barcelona. Publicaciones Universitarias. 77-98.

GULLÓN, Germán. (1990). La novela del XIX: estudio sobre su evolución formal. Amsterdam-Atlanta. Rodopi. DOI: https://doi.org/10.1163/9789004656574

HOFF, Ruth. J. 2001. «The trouble with truth, Gender, and desire in Pepita Jiménez». Revista de estudios hispanicos. XXXV. 1. 215-238.

JUDERÍAS, Julián. (1914). «La bondad, la tolerancia y el optimismo de las obras de Juan Valera». La Ilustración Española y Americana. XXXI. 111-113; 134-135; 141; 154 y 155.

LITVAK, Lily. (2001). «Del jardín andaluz al mito mediterráneo en las novelas de Juan Valera». Prosa y poesía: homenaje a Gonzalo Sobejano. Leonardo Romero Tobar, Christopher Maurer, Yvan Lissorgues y Jean Francois Botrel (Eds.). 199-210.

MAINER, José-Carlos. (2002). «Notas sobre el regionalismo literario en la Restauración: el marco político e intelectual de un dilema». Entre dos siglos: literatura y aragonesismo. José Carlos Mainer y José María Enguita Utrilla (Coords.). Institución «Fernando El Católico» (C.S.I.C.), Excma. Diputación de Zaragoza. 7-28.

MARTÍN GAITE, Carmen. (1977). «Introducción». Pepita Jiménez. Madrid. Taurus.

MIRALLES GARCÍA, Enrique. (1979). La novela española de la restauración (1975-1885): sus formas y enunciados narrativos. Barcelona, Puvill.

MIRANDA, Lidia Raquel, y RODRÍGUEZ, Gerardo Fabián. (2022). «Retórica e historia sensorial en la representación literaria del hortus conclusus». Cuadernos Filosóficos. 19. 1-27 DOI: https://doi.org/10.35305/cf2.vi19.168

MONTESINOS, José. F. (1957). Valera o la ficción libre: ensayo de interpretación de una anomalía literaria. Madrid. Gredos.

MORENO HURTADO, Antonio. (2002). «El elemento castizo en la obra de Valera». Don Juan Valera: hechos y circunstancias. Cabra (Córdoba). Delegación de cultura, Ayuntamiento de Cabra. 93-109.

Harper’s New Monthly Magazine. (1886). «Pepita Ximenez». Editor’s Study. Volumen LXXIII. New York. Harper & Brothers. 962-964.

PARDO BAZÁN, Emilia. (1908). «Don Juan Valera: la personalidad, el crítico, el novelista». Obras Completas III. Madrid: editorial Aguilar. 1973. 1410-1435.

PALACIO VALDÉS, Armando. (1947) [1878]. Semblanzas literarias. Obras Completas. Tomo 18. Madrid. Ediciones Fax.

PEERS, Allison. (1964). A History of the Romantic movement in Spain. Volume II. New York and London, Hafner Publishing company.

RESINA, Joan Ramón. (1995). «Pepita Jimenez: del idilio a la restauración». Bulletin of Hispanic Studies. LXXII. 175-193. DOI: https://doi.org/10.1080/1475382952000372175

REVILLA, Manuel de la. (1885). Criticas de Manuel de la Revilla. Segunda Serie. Burgos. Tip. de Arnaiz.

REVUELTA Y REVUELTA, Luisa. (1947). Valera, Estilista. Córdoba. Tipografía Artística.

RAMOS GARCÍA, Ana María. (2020). «A Perfect Work of Art. A propósito de las primeras traducciones al inglés de Pepita Jiménez». Hermēneus. 22. 337-362. DOI: https://doi.org/10.24197/her.22.2020.337-362

RODRÍGUEZ, Alfred y Boyer, Charles. (1991). «Some Feast and an Icon: the Triumph of the Pagan Spirit in Pepita Jimenez». Romance notes. 32. 179-184.

ROMERO TOBAR, Leonardo. (2001). «Introducción». Pepita Jiménez. Edición crítica: introducción y notas. Madrid. Cátedra. 9-14.

ROMERO TOBAR, Leonardo. (2004). «Pepita Jiménez, novela abierta». Historia y crítica de la literatura española. Romanticismo y Realismo. Primer suplemento. Dirigida por Iris M. Zavala. Barcelona. Crítica. 272-275.

ROMERO TOBAR, Leonardo. (2020). «Valera y Pardo Bazán». De Galicia a Madrid y el mundo por montera. Instituto de Estudios Madrileños. CSIC. 183-193.

SHAW, Donald. (1996). Historia de la literatura española 5: el siglo XIX. Barcelona. Ariel.

SUÁREZ-MURIAS, Marguerite. (1968). Antología estilística de la prosa literaria española. New York. Las Américas Publishing Company.

VALBUENA, Antonio de. (1893). «Pepita Jiménez». Agridulces (Políticos y Literarios). Tomo II. Madrid. J. Lerín. 149-161.

VALBUENA PRAT, Ángel. (1974). «La novela realista, Alarcón, Valera, Pereda». Historia de la literatura española. tomo III. Barcelona. Editorial Gustavo Gili. 265-296.

VALERA, Juan. (1874). Pepita Jiménez. Madrid. Imprenta de Noguera.

VALERA, Juan. (1880). «Introducción». Dafnis y Cloe o las Pastorales de Longo. Madrid. Librería Fernando Fe. V-XLII.

VALERA, Juan. (1884). «De la moralidad en el teatro». Estudios críticos sobre literatura, política y costumbres de nuestros días. Tomo II, segunda edición. Madrid. Francisco Álvarez. 287-308.

VALERA, Juan. (1886). «Prólogo». Pepita Jiménez. New York. Appleton and Company.

VALERA, Juan. (1946). Epistolario de Menéndez Pelayo y Juan Valera. Publicado con una introducción y notas de miguel Artigas Ferrando y Pedro Sainz y Rodríguez. Madrid: Espasa Calpe.

VALERA, Juan. (1949a) [1861]. «Qué ha sido, qué es y qué debe ser el arte en el siglo XIX». Obras completas. Tomo II. Segunda edición. Obras completas. Madrid. Aguilar. 219-223.

VALERA, Juan. (1949b) [1860]. «De la naturaleza y el carácter de la novela». Obras completas. Tomo II. Crítica Literaria. Segunda edicion. Madrid. Aguilar. 188-201.

VALERA, Juan. (1961) [1901]. «Cartas de mujeres (Primera serie), por Jacinto Benavente». Obras Completas. Tomo II. Madrid: Aguilar. 1084-1087.

VALERA, Juan. (1864). «De la doctrina del progreso con relación a la doctrina cristiana». Edición digital a partir de Estudios críticos sobre literatura, política y costumbres de nuestros días. Tomo I, Madrid, Librerías de A. Durán, 1864, pp. 63-118. Alicante: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, 2003.

VALERA, Juan. (1984). Ciento cincuenta y una cartas inéditas a Gumersindo Laverde. Transcripción y notas de María Brey de Rodríguez Moñino. Introducción de Rafael Pérez Delgado. Madrid. R. Díaz-Casariego.

WHISTON, James. (1977). Valera: Pepita Jiménez. Critical Guides to Spanish Texts. London. Grant & Cutler.

WHISTON, James. (1997). «Campo, huerta, jardín, estufa: el deseo y la domesticidad en Pepita Jiménez». Actas del I Congreso internacional sobre don Juan Valera. Córdoba. Exma. Diputación de Córdoba-Ayuntamiento de Cabra. 265-273.

VIDART, Luis. (1876). «Recuerdos de una polémica acerca de la novela de don Juan Valera, “Pepita Jiménez”». Revista de España. Tomo LIII. 210. 269-284.

Published

2024-12-15

How to Cite

Goñi Pérez, J. M. (2024). Locus amoenus, locus agrestis and Eros in Pepita Jiménez. MENÉNDEZ PELAYO LIBRARY BULLETIN, 100(2), 241–270. https://doi.org/10.55422/bbmp.984