Deconstructive anti-naturalism in Genio y Figura

Authors

  • Francisco Javier Higuero

DOI:

https://doi.org/10.55422/bbmp.985

Keywords:

Absences, Deconstruction, Diegesis, Grammatology, Omnisciencie, Perspective, Semantics, Unnatural narrator, Writing

Abstract

The story narrated in the novel Genio y figura by Juan Valera is characterized by the diegetic accumulation of a series of deconstructive absences, highlighted by various unnatural narrators who use the grammatological exercise of writing, in order to state, with certain frequency, omniscient traits. The semantic content of such absences is penetrated, in turn, by more or less ambiguous memories that are usually superimposed, without solution of continuity, while contributing, in fact, to enrich everything narrated from several focalizations or points of view. The final outcome of what is communicated by the different characters that appear throughout this story points to a somewhat inconclusive future, semantically related to what the title of the novel seems to mean.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMORÓS, Andrés. (2023). Filosofía vulgar. La verdad de los refranes. Madrid. Fórcola Ediciones.

ARTETA, Aurelio. (2002). La virtud en la mirada. Ensayo sobre la admiración moral. Valencia. Pre-Textos.

ARTETA, Aurelio. (2015). A pesar de los pesares. Cuaderno de la vejez, Barcelona. Editorial Ariel.

ÁVILA, Remedios. (1999). Identidad y tragedia. Nietzsche y la fragmentación del sujeto. Barcelona. Crítica.

BARRIOS CASARES, Manuel. (2002). Voluntad de lo trágico. El concepto nietzscheano de voluntad a partir de “El nacimiento de la tragedia”. Madrid. Editorial Biblioteca Nueva.

CONTZEN, Eva von y Maximilian Alders. (2015). «Collective Experience in Narrative: Conclusions and Proposals». Narrative. 23.2. 226-229. DOI: https://doi.org/10.1353/nar.2015.0012

CHABROL, Claude. (1973). «De quelques problèmes de grammaire narrative et textuelle». Sémiotique narrative et textuelle. Ed. Claude Chabrol. Paris. Larousse. 7-28.

CHATMAN, Seymour. (1983). Story and Discourse: Narrative Structure in Fiction and Film. Ithaca. Cornell University Press.

CHATMAN, Seymour. (1990). Coming to Terms. The Rhetoric of Narrative in Fiction and Film. Ithaca. Cornell University Press.

DELEUZE, Gilles y Félix Guattari. (1983). Rhizome: Introduction. Paris. Minuit.

DELEUZE, Gilles. (1988). Mil mesetas. Valencia. Pre-textos.

DELEUZE, Gilles. (1971). De la gramatología. Buenos Aires. Siglo Veintiuno.

DELEUZE, Gilles. (1973). Speech and Phenomena and Other Essays on Husserl's Theory of Signs. Evanston. Northwestern University Press.

DELEUZE, Gilles. (1975). La diseminación. Madrid. Fundamentos.

DELEUZE, Gilles. (1977). Posiciones. Valencia. Pre-textos.

DELEUZE, Gilles. (1981). Espolones. Los estilos de Nietzsche. Valencia. Pre-textos.

DELEUZE, Gilles. (1982). Margins of Philosophy. Chicago. University of Chicago Press.

DELEUZE, Gilles. (1989). La escritura y la diferencia. Barcelona. Anthropos.

ERDINAST-VULCAN, Daphna. (2008). «The I that Tells Itself: A Bakhtinian Perspective on Narrative Identity». Narrative. 16.1. 1-16. DOI: https://doi.org/10.1353/nar.2008.0005

FARNER, Geir. (2014). Literary Fiction The Ways we Read Narrative Literature. New York. Bloomsbury.

FERRERO CARRACEDO, Luis. (2000). Claves filosóficas para una teoría de la Historia en Gilles Deleuze. Madrid. Fundación Universitaria Española.

FOUCAULT, Michel. (1988). La arqueología del saber. México. Siglo XXI.

GREIMAS, A.J. (1971). «Narrative Grammar: Units and Levels». MLN. 86. 793-806. DOI: https://doi.org/10.2307/2907443

GREIMAS, A.J. (1983). Structural Semantics: An Attempt at a Method. Lincoln. University of Nebraska Press.

HUSSERL, Edmund. (1960). Cartesian Meditations. The Hague. Nijhoff. DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-017-4952-7

HUSSERL, Edmund. (1991). La crisis de las ciencias europeas y la fenomenología trascendental. Barcelona. Crítica.

JALÓN, Mauricio. (1994). El laboratorio de Foucault. Descifrar y ordenar. Barcelona. Anthropos.

LYNCH, Enrique. (1993). Dioniso dormido sobre un tigre. A través de Nietzsche y su teoría del lenguaje. Barcelona. Ediciones Destino.

MEDINA CEPERO, Juan Ramón. (2001). El pensamiento de Husserl en “La crisis de las ciencias europeas y la fenomenología trascendental”. Barcelona. Ediciones Apóstrofe.

NAVARRO CASABONA, Alberto. (2001). Introducción al pensamiento estético de Gilles Deleuze. Valencia. Tirant Lo Blanch.

ORTEGA Y GASSET, José. (1975). Meditaciones del Quijote. Madrid. Revista de Occidente.

ORTEGA Y GASSET, José. (1981). Historia como sistema. Madrid: Alianza.

ORTEGA Y GASSET, José. (1996). «Meditación del marco». El espectador III. Madrid. Espasa Calpe, 109-123.

ORTEGA Y GASSET, José. (2001). Ideas y creencias (y otros ensayos de filosofía). Madrid. Alianza.

POYATOS SUÁREZ, Francisco. (1998). Situaciones y hechos humanos: descripción y análisis. Madrid. Editorial Pliegos.

POZUELO YVANCOS, José María. (1989). Teoría del lenguaje literario. Madrid. Cátedra.

PRADO BIEZMA, Francisco Javier. (1984). Cómo se analiza una novela. Madrid: Alhambra.

PRINCE, Gerald. (1973). A Grammar of Stories: An Introduction. The Hague. Mouto. DOI: https://doi.org/10.1515/9783110815900

PRINCE, Gerald. (1982). Narratology. The Form and Functioning of Narrative. The Hague. Mouton. DOI: https://doi.org/10.1515/9783110838626

PRINCE, Gerald. (1987). Dictionary of Narratology. Lincoln. University of Nebraska Press.

PRINCE, Gerald. (1992). The Theme of Narrative: Studies in French Fiction. Lincoln. University of Nebraska Press.

RICHARDSON, Brian. (2006). Unnatural Voices: Extreme Narration in Modern and Contemporary Fiction. Columbus. Ohio State University Press.

RICHARDSON, Brian. (2015). «Representing Social Minds: ‘We’ and ‘They’ Narratives, Natural and Unnatural». Narrative. 23.2. 200-213. DOI: https://doi.org/10.1353/nar.2015.0008

RODRÍGUEZ GONZÁLEZ, Mariano. (2018). Más allá del rebaño. Nietzsche filósofo de la mente. Madrid. Avarigani Editores.

RUIZ DE SAMANIEGO, Alberto. (2004). La inflexión posmoderna: los márgenes de la modernidad. Madrid. Ediciones Akal.

SOLOMON, Robert Calhoun. (1987). From Hegel to Existentialism. New York. Oxford University Press, 1987.

STIVALE, Charles. (1998). The Two-Fold Thought of Deleuze and Guattari. New York. The Guildford Press.

VALERA, Juan. (1982). Pepita Jiménez. Madrid. Taurus.

VALERA, Juan. (1988). Juanita la Larga. Barcelona. Planeta.

VALERA, Juan. (1990). Doña Luz. Madrid. Espasa Calpe.

VALERA, Juan. (1995). Genio y figura. Barcelona. PML Ediciones.

Published

2024-12-15

How to Cite

Higuero, F. J. (2024). Deconstructive anti-naturalism in Genio y Figura. MENÉNDEZ PELAYO LIBRARY BULLETIN, 100(2), 271–300. https://doi.org/10.55422/bbmp.985