To defend the aesthetics of Juan Valera

Authors

  • Thomas R. Franz

DOI:

https://doi.org/10.55422/bbmp.987

Keywords:

Juan Valera, Idealism, Illustration of an invisible world, Intimacy, Order, Communicability of a synthetic vision

Abstract

From the crowning period of Realism-Naturalism to the activism of today the Idealism of Juan Valera has been subjected to harsh criticism. Nevertheless, his intimate portraits and creation of orderly beauty are based not only on solid philosophical principles but also on a profound undergirding vision that his age often obliges him to obscure.

Downloads

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
0
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
0%
33%
Days to publication 
35
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
Sociedad Menéndez Pelayo
Publisher 
Sociedad Menéndez Pelayo

PFL

1 2 3 4 5
Not useful Very useful

Global Statistics ℹ️

Cumulative totals since publication
65
Views
54
Downloads
119
Total

References

ALTENBERND JOHNSON, Patricia. (2000). On Heidegger. Belmont, California. Wadsworth.

AMORÓS, Andrés. (2005). La obra literaria de Juan Valera: La “música de la vida”. Madrid. Castalia.

AZORÍN. (1959). De Valera a Miró. Madrid. Afrodisio Aguado.

BETTELHEIM, Bruno. (1977). The Uses of Enchantment: The Meaning and Importance of Fairy Tales. Nueva York. Knopf. DOI: https://doi.org/10.3817/0677032215

BIANCHINI, Andreina. (1990). «Pepita Jiménez, Ideology and Realism». Hispanófila. 33. 2. 33-51.

CIALLELLA, Louise. (2007). Quixotic Modernists: Reading Gender in Tristana, Trigo, and Martínez Sierra. Lewisburg. Bucknell University Press.

COLLINS, Christopher. (1991). Reading the Written Image: Verbal Play, Interpretation, and The Roots of Iconophobia. University Park. Pennsylvania State University Press. DOI: https://doi.org/10.1515/9780271071534

DECOSTER, Cyrus. C. (1974). Juan Valera. Nueva York. Twayne.

FERNÁNDEZ, Pura. (2008). Mujer pública y vida privada: del arte eunuco a la novela lupanaria. Londres. Támesis, 2008. DOI: https://doi.org/10.1017/9781846156649

FRANZ, Thomas R. (2006) «Preface», A Translation of Don Juan Valera’s Morsamor, por Robert G. Trimble, Lewiston, Edwin Mellen. 1-4.

FRANZ, Thomas R. (2000). Valera in Dialogue / In Dialogue with Valera: A Novelist’s Work in Conversation with that of His Contempraries and Successors. Berna. Peter Lang.

FREELAND, Cynthia. (2001). But Is It Art? Oxford. Oxford University Press.

FROMM, Erich. (1951). The Forgotten Language: An Introduction to the Understanding of Dreams, Fairy Tales and Myths. Nueva York. Grove.

HEIDEGGER, Martin. (1997). The Origin of the Work of Art. En Basic Writings. Edición aumentada. Editada por David Farrell Krell. Londres. Harper. 139-212.

KAMINSKY, Jack. (1962). Hegel on Art: An Interpretation of Hegel’s Aesthetics. Nueva York.State University of New York. DOI: https://doi.org/10.2307/jj.18252132

KANT, Immanuel (1940). Critique of Judgment. En Kant. Edición de Julien Benda. Londres. Longmans, Green. 170-188.

KNOWLTON, John. (1969). «The Hippolytus Myth in Pepita Jiménez». Romance Notes. 11. 73-75

LÓPEZ, Ignacio Javier. (2011). «Detalle del manuscrito». Gloria, por Benito Pérez Galdós. Madrid. Cátedra. 153-154.

MONTESINOS, José F. (1957). Valera o la ficción libre. Madrid. Gredos.

PAOLINI, Gilberto. (1983). «Interacción del mundo artístico y psicológico en Doña Luz de Juan Valera». Anales de la Literatura Española. 2. 409-417. DOI: https://doi.org/10.14198/ALEUA.1983.2.18

PÉREZ GALDÓS, Benito (1990). Ensayos de crítica literaria. Edición de Laureano Bonet. Barcelona. Ediciones Península.

POWER, Arthur. (1974). Conversations with James Joyce. Millington. Londres.

RODRÍGUEZ, Rodney T. (1985). «Icarus Reborn: Mythical Patterns in Pepita Jiménez». Revista de Estudios Hispánicos. 19. 3. 75-85.

RUPE, Carole J. (1986). La dialéctica del amor en la narrativa de Juan Valera. Madrid. Pliegos.

RUSSELL, Bertrand. (1959). The Problems of Philosophy. Oxford University Press.

SÁNCHEZ GARCÍA, Remedios. (2013). «Nosce Te Ipsum: Principios filosóficos en la construcción novelística de Las ilusiones del doctor Faustino y El Comendador Mendoza de Juan Valera». Hispania. 96. 3. 493-504. DOI: https://doi.org/10.1353/hpn.2013.0079

SIMÓN, Ana Iris. (2021). Feria. Madrid. Círculo de Tiza

SOBEJANO, Gonzalo. (1968). «Valle-Inclán frente al realismo». Ramón del Valle-Inclán: An Appraisal of His Life and Works. Nueva York. Las Américas. 159-171.

SOTELO VÁZQUEZ, Adolfo. (2005). «Ramón Pérez de Ayala frente a JuanValera». Cuadernos Hispanoamericanos. 665. 7-16.

THURSTON-GRISWOLD, Henry. (1990). El idealismo sintético de Juan Valera. Potomac, Maryland. Scripta Humanistica.

TRIMBLE, Robert G. (2007). «Introducción» a A Translation of Don Juan Valera’s Morsamor, traducido por Robert G. Trimble. Edwin Mellen. xi-xv.

VALERA, Juan. (1961). Obras Completas. Editadas por Luis Araujo Costa. 3.a ed. Madrid. Aguilar.

VARELA IGLESIAS, M. Fernando. (1986-1987). «El escepticismo filosófico de don Juan Valera». Anales de la Literatura Española. 5. 27. 533-556. DOI: https://doi.org/10.14198/ALEUA.1986-1987.5.27

Published

2024-12-15

How to Cite

Franz, T. R. (2024). To defend the aesthetics of Juan Valera. MENÉNDEZ PELAYO LIBRARY BULLETIN, 100(2), 333–359. https://doi.org/10.55422/bbmp.987