Nature, Gender, and Identity in the Cantares of Gloria de la Prada

Authors

  • Eva María Moreno Lago Universidad de Sevilla

DOI:

https://doi.org/10.55422/bbmp.1017

Keywords:

Popular poetry, feminist hermeneutics, ecocriticism, nature, Silver Age

Abstract

This article analyzes how Noches sevillanas (1912) and La copla andaluza (1930) by Gloria de la Prada represent the intersections between nature, gender, and culture, utilizing the tools of ecocriticism and feminist literary criticism. It argues that Gloria de la Prada’s cantares reinforce a traditional view of the relationship between women and nature but also contain elements that can be interpreted as a critical resignification of these roles from a feminist perspective. Framed within the Andalusian popular tradition of the Silver Age, the writer uses images such as the moon, the sun, flowers, vegetation, and natural landscapes to reflect on the female condition and power dynamics. The study seeks to identify how the author links elements of nature with female experiences and identity. The findings highlight the ambivalence of these symbols, revealing both their rootedness in the conventions of her time and certain critical elements that transcend the limits of popular tradition, turning her cantares into a space of resistance and resignification.

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
4%
33%
Days to publication 
298
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
Sociedad Menéndez Pelayo
Publisher 
Sociedad Menéndez Pelayo

Global Statistics ℹ️

Cumulative totals since publication
67
Views
25
Downloads
92
Total

References

CIRESE, Alberto Mario. (2008). «Concesione del mondo, filosofía spontanea e istinto di clase nelle “osservazioni sul folclore” di Antonio Gramsci (1969-70)». Lares. 74 (2). 467–498.

CORREA RAMÓN, Amelia (2001). Poestas andaluces en la órbita del Modernismo. Diccionario. Sevilla. Ediciones Alfar.

Diario de África, 4 de noviembre de 1951, p. 4. “Noticias”.

El Liberal (Madrid), 3 de abril de 1915, p. 3. “Noticias”.

ENA BORDONADA, Ángela (1990). Novelas breves de escritoras españolas 1900-1936. Madrid: Castalia.

GARCÍA DE LA CONCHA, Víctor. (ed.) (2000). Poetas del 27. La generación y su entorno. Antología comentada. Madrid. Espasa Calpe.

GASAL, Enrique. (1911). «Libros e ideas». La Mañana (Madrid), 6 de enero de 1911, p. 1.

GUTIÉRREZ CARBAJO, Francisco. (1990). La copla flamenca y la lírica de tipo popular. Madrid. Cinterco.

LUNA, Lola. (1996). Leyendo como una mujer la imagen de la mujer. Barcelona. Anthropos Editorial.

MACANNUCO, Ana. (2023). «Reivindicar desde la tradición: las estrategias de escritura de Amantina Cobos en su obra Mujeres célebres sevillanas (1917)». La misoginia en la cultura y la sociedad: Manifestaciones y voces críticas del pasado y del presente. Mercedes González de Sande, Estela González de Sande y Antonio Javier Marqués Delgado (eds.). Valencia. Tirant Humanidades. 379-393.

MÉNDEZ, Félix. (1911). «Letras femeninas: “Sombras”, “Mis cantares”, “La tontería de un gato”». Nuevo Mundo (Madrid), 23 de febrero de 1911, p. 5.

MORENO-LAGO, Eva, & DURACCIO, Caterina. (2023). «Mujeres y hombres en el Cancionero de mi tierra de Casilda Antón de Olmet». Ambigua: Revista De Investigaciones Sobre Género Y Estudios Culturales. 10. 87–100. https://doi.org/10.46661/ambigua.8482 DOI: https://doi.org/10.46661/ambigua.8482

MORRIS, Cyril Brian. (1988). Una generación de poetas españoles (1920-1936). Madrid. Gredos.

Ondas (Madrid), 8 de septiembre de 1934, p. 34. “Radio fémina”.

OPPERMANN, Serpil. (2013). «Ecocrítica feminista: el nuevo asentamiento ecofeminista». Feminismo/s. (22). 65–88. https://doi.org/10.14198/fem.2013.22.06 DOI: https://doi.org/10.14198/fem.2013.22.06

PALMER, Catherine. (1998). «From Theory to Practice. Experiencing the nation in everyday life». Journal of Material Culture. 3 (2). 175-199. DOI: https://doi.org/10.1177/135918359800300203

PLAZA-AGUDO, Inmaculada. (2023). «Imágenes femeninas en la poesía de raigambre popular de las escritoras españolas de la Edad de Plata (1900-1936)». Anales de Literatura Española. 39. 243-266. https://doi.org/10.14198/ALEUA.24890 DOI: https://doi.org/10.14198/ALEUA.24890

PRADA, Gloria de la (1911). Mis cantares. Madrid. Librería de Fernando Fé.

PRADA, Gloria de la (1912). Noches sevillanas. Cantares. Madrid. Imprenta de Alrededor del Mundo.

PRADA, Gloria de la (1913). Las cuerdas de mi guitarra. Cantares. Madrid. Imprenta de Alrededor del Mundo.

PRADA, Gloria de la (1917). El Barrio de la Macarena. Cantares. Madrid. Renacimiento.

PRADA, Gloria de la (1930). La copla andaluza. Madrid. Renacimiento.

RIVERA GARRETAS, María-Milagros. (1994). Nombrar el mundo en femenino. Pensamiento de las mujeres y teoría feminista. Barcelona. Icaria.

SWYNGEDOUW, Erik y KAIKA, Maria (2014). Urban Political Ecology. Great Promises, Deadlock… and New Beginnings?. Documents d’anàlisi geogràfica. 60 (3). 459-481. http://dx.doi.org/10.5565/rev/dag.155 DOI: https://doi.org/10.5565/rev/dag.155

Published

2025-10-28

How to Cite

Moreno Lago, E. M. (2025). Nature, Gender, and Identity in the Cantares of Gloria de la Prada. MENÉNDEZ PELAYO LIBRARY BULLETIN, 101(2), 93–116. https://doi.org/10.55422/bbmp.1017