Nature, Gender, and Identity in the Cantares of Gloria de la Prada
DOI:
https://doi.org/10.55422/bbmp.1017Keywords:
Popular poetry, feminist hermeneutics, ecocriticism, nature, Silver AgeAbstract
This article analyzes how Noches sevillanas (1912) and La copla andaluza (1930) by Gloria de la Prada represent the intersections between nature, gender, and culture, utilizing the tools of ecocriticism and feminist literary criticism. It argues that Gloria de la Prada’s cantares reinforce a traditional view of the relationship between women and nature but also contain elements that can be interpreted as a critical resignification of these roles from a feminist perspective. Framed within the Andalusian popular tradition of the Silver Age, the writer uses images such as the moon, the sun, flowers, vegetation, and natural landscapes to reflect on the female condition and power dynamics. The study seeks to identify how the author links elements of nature with female experiences and identity. The findings highlight the ambivalence of these symbols, revealing both their rootedness in the conventions of her time and certain critical elements that transcend the limits of popular tradition, turning her cantares into a space of resistance and resignification.Downloads
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
- Academic society
- Sociedad Menéndez Pelayo
- Publisher
- Sociedad Menéndez Pelayo
Global Statistics ℹ️
|
67
Views
|
25
Downloads
|
|
92
Total
|
|
References
CIRESE, Alberto Mario. (2008). «Concesione del mondo, filosofía spontanea e istinto di clase nelle “osservazioni sul folclore” di Antonio Gramsci (1969-70)». Lares. 74 (2). 467–498.
CORREA RAMÓN, Amelia (2001). Poestas andaluces en la órbita del Modernismo. Diccionario. Sevilla. Ediciones Alfar.
Diario de África, 4 de noviembre de 1951, p. 4. “Noticias”.
El Liberal (Madrid), 3 de abril de 1915, p. 3. “Noticias”.
ENA BORDONADA, Ángela (1990). Novelas breves de escritoras españolas 1900-1936. Madrid: Castalia.
GARCÍA DE LA CONCHA, Víctor. (ed.) (2000). Poetas del 27. La generación y su entorno. Antología comentada. Madrid. Espasa Calpe.
GASAL, Enrique. (1911). «Libros e ideas». La Mañana (Madrid), 6 de enero de 1911, p. 1.
GUTIÉRREZ CARBAJO, Francisco. (1990). La copla flamenca y la lírica de tipo popular. Madrid. Cinterco.
LUNA, Lola. (1996). Leyendo como una mujer la imagen de la mujer. Barcelona. Anthropos Editorial.
MACANNUCO, Ana. (2023). «Reivindicar desde la tradición: las estrategias de escritura de Amantina Cobos en su obra Mujeres célebres sevillanas (1917)». La misoginia en la cultura y la sociedad: Manifestaciones y voces críticas del pasado y del presente. Mercedes González de Sande, Estela González de Sande y Antonio Javier Marqués Delgado (eds.). Valencia. Tirant Humanidades. 379-393.
MÉNDEZ, Félix. (1911). «Letras femeninas: “Sombras”, “Mis cantares”, “La tontería de un gato”». Nuevo Mundo (Madrid), 23 de febrero de 1911, p. 5.
MORENO-LAGO, Eva, & DURACCIO, Caterina. (2023). «Mujeres y hombres en el Cancionero de mi tierra de Casilda Antón de Olmet». Ambigua: Revista De Investigaciones Sobre Género Y Estudios Culturales. 10. 87–100. https://doi.org/10.46661/ambigua.8482 DOI: https://doi.org/10.46661/ambigua.8482
MORRIS, Cyril Brian. (1988). Una generación de poetas españoles (1920-1936). Madrid. Gredos.
Ondas (Madrid), 8 de septiembre de 1934, p. 34. “Radio fémina”.
OPPERMANN, Serpil. (2013). «Ecocrítica feminista: el nuevo asentamiento ecofeminista». Feminismo/s. (22). 65–88. https://doi.org/10.14198/fem.2013.22.06 DOI: https://doi.org/10.14198/fem.2013.22.06
PALMER, Catherine. (1998). «From Theory to Practice. Experiencing the nation in everyday life». Journal of Material Culture. 3 (2). 175-199. DOI: https://doi.org/10.1177/135918359800300203
PLAZA-AGUDO, Inmaculada. (2023). «Imágenes femeninas en la poesía de raigambre popular de las escritoras españolas de la Edad de Plata (1900-1936)». Anales de Literatura Española. 39. 243-266. https://doi.org/10.14198/ALEUA.24890 DOI: https://doi.org/10.14198/ALEUA.24890
PRADA, Gloria de la (1911). Mis cantares. Madrid. Librería de Fernando Fé.
PRADA, Gloria de la (1912). Noches sevillanas. Cantares. Madrid. Imprenta de Alrededor del Mundo.
PRADA, Gloria de la (1913). Las cuerdas de mi guitarra. Cantares. Madrid. Imprenta de Alrededor del Mundo.
PRADA, Gloria de la (1917). El Barrio de la Macarena. Cantares. Madrid. Renacimiento.
PRADA, Gloria de la (1930). La copla andaluza. Madrid. Renacimiento.
RIVERA GARRETAS, María-Milagros. (1994). Nombrar el mundo en femenino. Pensamiento de las mujeres y teoría feminista. Barcelona. Icaria.
SWYNGEDOUW, Erik y KAIKA, Maria (2014). Urban Political Ecology. Great Promises, Deadlock… and New Beginnings?. Documents d’anàlisi geogràfica. 60 (3). 459-481. http://dx.doi.org/10.5565/rev/dag.155 DOI: https://doi.org/10.5565/rev/dag.155
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Eva María Moreno Lago

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

