"Dormida o despierta a mí me brotan los arroyos”: Paisaje andaluz y memoria en la obra de Concha Lagos (1907-2007)

Authors

  • Sandra G. Rodríguez Universidad de Sevilla

DOI:

https://doi.org/10.55422/bbmp.1016

Keywords:

Concha Lagos, Córdoba, Andalusian landscape, Nature, ´Childhood

Abstract

This article explores de connection between Concha Lagos (1907-2007) and the Andalusian landscape, a recurring element in her prose often intertwined with memories of her childhood in Córdoba. In her memoirs, written at the age of seventy, the author continues to identify herself through the traits that characterized her as a child, suggesting that the constant evocation of her childhood and the Andalusian environment is part of an identity-building process. This is closely tied to one of the most prominent themes in her prose and journalistic writings: her critique of modern urbanization, the destruction of nature, and, more specifically, the transformation of Córdoba´s environment, which clashes with her identity construction. These literary constants are analyzed through the lens of feminist literary criticism, with an emphasis on her Andalusian activism expressed through her artistic and editorial work.

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
4%
33%
Days to publication 
300
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
Sociedad Menéndez Pelayo
Publisher 
Sociedad Menéndez Pelayo

Global Statistics ℹ️

Cumulative totals since publication
65
Views
27
Downloads
92
Total

References

AA.VV. «Álbum de recortes relacionados con su producción en prosa». Archivo Concha Lagos de la Biblioteca Nacional de España [Arch.Clagos/12].

ÁLAVA CARRASCAL, María Eugenia (2021). «“Tiempo de ceniza” (1961) de Carlos Murciano: entre el compromiso y la renovación del lenguaje en un poeta de Arcos de la Frontera». Enclaves. Revista de Literatura, Música y Artes Escénicas, 1, 173-195. https://dx.doi.org/10.12795/enclaves.2021.i01.12 DOI: https://doi.org/10.12795/enclaves.2021.i01.12

CAPDEVILA-ARGÜELLES, Nuria (2018). El regreso de las modernas. Valencia: La Caja Books.

FERNÁNDEZ PRIETO, Celia (2018). «Figuras de la infancia en la autobiografía (siglo XX)». Indagaciones alrededor de las literaturas del yo. Miradas colectivas, caminos personales. Blanca Estela Treviño García y Horacio Molano Nucamendi (coords.). Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México.

GÓMEZ ARTAL, María Luisa (2014). Los motivos literarios en la obra de Concha Lagos [Tesis doctoral, Universidad de Zaragoza].

GÓMEZ GIL, Alfonso (1981). Concha Lagos bajo el dominio de la literatura comparada. Alicante: Instituto de estudios alicantinos.

GUZMAN SIMÓN, Fernando (2008). «La poesía andaluza de la transición (1966-1982). Revistas y antologías» [Tesis doctoral, Universidad de Sevilla].

KIRKPATRICK, Susan (2003). Mujer, modernismo y vanguardia en España. Madrid: Cátedra.

LAGOS, Concha (1955). Al sur del recuerdo. Madrid: Ágora.

LAGOS, Concha (1958). Arroyo Claro. Madrid: Ágora

LAGOS, Concha (1962). Canciones desde la barca. Madrid: Editora Nacional

LAGOS, Concha (1969). La vida y otros sueños. Madrid: Editora Nacional.

LAGOS, Concha (1971). El cerco. Madrid: Alfaguara.

LAGOS, Concha (1976). Antología 1954-1976. Barcelona: Plaza-Janés.

LAGOS, Concha (1988). Prolongada en el tiempo. Archivo Concha Lagos de la Biblioteca Nacional de España [Con signatura Mss/21487/3].

LAGOS, Concha (1995). Los pájaros de cada día. Archivo Concha Lagos de la Biblioteca Nacional de España [Con signatura Arch.CLagos/6/2].

LAGOS, Concha (1997). Atados a la tierra. Córdoba, Diputación Provincial.

LAGOS, Concha (1997). El muro. Archivo Concha Lagos de la Biblioteca Nacional de España [Con signatura Arch.Clagos /6/1].

LAGOS, Concha (2021). La madeja. Memorias. Madrid: Torremozas.

LAGOS, Concha (2023). Atados a la tierra y otros relatos. Madrid: Dykinson. DOI: https://doi.org/10.2307/jj.8500806.4

LAGOS, Concha (2023). Teoría de la Inseguridad. Madrid: Torremozas.

LAGOS, Concha (2024). El pantano. Madrid: Guillermo Escolar.

LEÓN, Lucas (11/11/1995). «Córdoba ha dejado de ser una ciudad vegetal». La información, 25. En AA.VV. Recortes de prensa en entrevistas a Concha Lagos y reportajes sobre Concha Lagos. Archivo Concha Lagos de la Biblioteca Nacional de España [Arch.Clagos/8/5].

LUQUE, Rosa (8/06/1995). «La magia de Concha Lagos». Cuadernos del sur, 402. En AA.VV. Recortes de prensa en entrevistas a Concha Lagos y reportajes sobre Concha Lagos. Archivo Concha Lagos de la Biblioteca Nacional de España [Arch.Clagos/8/5].

MANTERO, Manuel (1961). «Una nueva poesía andaluza». Cuadernos de Ágora, 53-56, 3-4.

MARTÍN GAITE, Carmen (1987a). Desde la ventana. Enfoque femenino de la literatura española. Madrid: Espasa Calpe.

MARTÍN GAITE, Carmen (2023 [1987]). Usos amorosos de la postguerra española. Barcelona: Anagrama.

MORENO-LAGO, Eva (2021). Hijas de España. Madrid: Dykinson.

SANABRIA CAÑETE, Pilar (2011). «Concha Lagos en sus espacios». Concha Lagos en el panorama literario de su tiempo. Blas Sánchez Dueñas y Mª José Porro Herrera (ed). Córdoba: Diputación Provincial, 213-218.

SÁNCHEZ DUEÑAS, Blas (2013). «Aportaciones andaluzas al canon del grupo poético del 50: paradojas de una marginación». Ámbitos, Revista de estudios de ciencias sociales y humanidades, 41(29), 41-52. http://hdl.handle.net/10396/11780

SOLER ARTEAGA, María Jesús. (2005). «El sur, espacio del recuerdo, en la obra de Concha Lagos». Revista Internacional De Culturas Y Literaturas, (1), 96–104. https://doi.org/10.12795/RICL.2005.i01.10 DOI: https://doi.org/10.12795/RICL.2005.i01.10

Published

2025-10-28

How to Cite

Rodríguez, S. G. (2025). "Dormida o despierta a mí me brotan los arroyos”: Paisaje andaluz y memoria en la obra de Concha Lagos (1907-2007). MENÉNDEZ PELAYO LIBRARY BULLETIN, 101(2), 197–227. https://doi.org/10.55422/bbmp.1016