Elements of the active analysis of Stanislavski applied to a Tatar version of La vida es sueño

Authors

  • Alejandro González Puche

DOI:

https://doi.org/10.55422/bbmp.275

Keywords:

Life is a dream, Calderón, Active analysis

Abstract

The work focuses on analysing the staging of Life is a Dream, which I undertook with the Tartar State Academic Theatre company, “Galiasgar Kamal”, in Kazan, Russia, in 2008, (called Tagdir) presented in various theatres of the Russian Federation and the Ibero-American Theatre Festival of Bogotá. The exercise practiced with these actors from the Russian school consists of analysing the works based on the action, on what happens, without being confused by what the characters say. This methodology called Active Analysis was developed by  Konstantín Stanislavski and María Ósipovna Knébel and uses simple concepts such as events and given circumstances in the scenes and the super-objectives of the characters. This analysis is generally used for psychological dramas, but it can be an interesting model for dealing with the Spanish Golden Age comedies.

Downloads

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
0
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
0%
33%
Days to publication 
269
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
Sociedad Menéndez Pelayo
Publisher 
Sociedad Menéndez Pelayo

PFL

1 2 3 4 5
Not useful Very useful

Global Statistics ℹ️

Cumulative totals since publication
422
Views
185
Downloads
607
Total

References

CALDERÓN DE LA BARCA, Pedro. (1960). Obras Completas, Tomo II. Edición de Ángel Valbuena Prat. Madrid. Aguilar.

-----. (1981). El gran teatro del mundo. Edición de Domingo Ynduráin. Madrid. Alhambra.

-----. (1998). La vida es sueño. Edición de Evangelina Rodríguez Cuadros. Madrid. Espasa.

CHÉJOV, Mijaíl y María KNÉBEL. (2018). 16 lecciones de actuación y otros materiales. Compilación y Traducción de Alejandro González Puche, Ma Zhenghong. Ciudad de México. Paso de Gato.

GONZÁLEZ PUCHE, Alejandro. (2012). Pedro de Urdemalas, la aventura experimental del teatro cervantino. Vigo. Academia del Hispanismo.

KNÉBEL, María Osipovna. (1991). Poética de la pedagogía teatral. México. Siglo XXI.

-----. (1996). El último Stanislavsky. Madrid. Fundamentos.

-----. (2000). La palabra en la creación actoral. Madrid. Fundamentos.

RODRÍGUEZ CUADROS, Evangelina. (1998). La técnica del actor español en el barroco. Hipótesis y documentos. Madrid. Castalia.

-----. (2002) Calderón. Madrid. Síntesis.

STANISLAVSKI, Konstantín (2007a). El trabajo del actor sobre sí mismo en el proceso creador de la encarnación. Barcelona. Alba.

-----. (2007b). El trabajo del actor sobre sí mismo en el proceso creador de la vivencia. Barcelona. Alba.

TUMANISHVILI, Mijaíl Ivánovich. (2005). Introducción a la dirección(Cuando aún no se han iniciado los ensayos). Edición Escuela de Teatro Dramático. Moscú. Traducción de Alejandro González Puche, en proceso de edición.

Published

2021-10-10

How to Cite

González Puche, A. (2021). Elements of the active analysis of Stanislavski applied to a Tatar version of La vida es sueño. MENÉNDEZ PELAYO LIBRARY BULLETIN, 97(1). https://doi.org/10.55422/bbmp.275