Is poetry useless? Answer in three voices in the current stage of the discussion
DOI:
https://doi.org/10.55422/bbmp.396Keywords:
Current Spanish Poetry, Usefulness, Poetic controversies, Luis García Montero, Jorge Riechmann, Roger WolfeAbstract
In the field of the Spanish poetry of the eighties, the representative voices of Luis García Montero, Jorge Riechmann and Roger Wolfe serve to answer, from three diverse ideological points of view, the denying opinions of the possibilities of the poetry as useful instrument to the society. The poetic of García Montero emblems the position of those who find in links and forms of complicity the last key of the utility of poetry; the proposal of Jorge Riechmann illustrates the paradoxes of those who opt for the linguistic rupture as a subversion way which accompanies the social practice in the undermining of the established order; the approach of Roger Wolfe represents the moral ambiguity of a project that, if initially does not confer on the word any kind of positive achievement, practices a crude testimonial poetry that becomes a vigorous critical method of the reality.
Downloads
References
Bagué Quílez, Luis. (2005). Poesía española en el final del milenio. Nuevos modos del compromiso: géneros, tópica, tendencias. Tesis doctoral inédita. Universidad de Alicante.
Beltrán, Fernando. (1989). «Hacia una poesía entrometida (Manifiesto fugaz)». Leer. 32-33.
____ (2003). «Poética». Zurgai [Poesía de la conciencia]. 88-89.
Casado, Miguel. (1991). «Jorge Riechmann: poesía del desconsuelo». Ínsula. 534. 20-21.
Colectivo Alicia Bajo Cero. (1997). Poesía y Poder. Valencia. Ediciones Bajo Cero.
Cuenca, Luis Alberto de. (1979-1980). «La generación del lenguaje». Poesía. 5-6. 245-251.
García Montero, Luis. (1990). «Prólogo». En Fonte, Ramiro. Escolma poética. Granada. Diputación Provincial (Col. Maillot Amarillo). 9-10.
____ (1992). «Felipe Benítez Reyes: la poesía después de la poesía». En Benítez Reyes, Felipe. Poesía (1979-1987). Madrid. Hiperión. 7-25.
____ (1993). Confesiones poéticas. Granada. Diputación Provincial (Col. Maillot Amarillo).
____ (1993). «¿Por qué no sirve para nada la poesía? (Observaciones en defensa de una poesía para los seres normales)». En García Montero, Luis y Muñoz Molina, Antonio. ¿Por qué no es útil la literatura?. Madrid. Hiperión. 7-41.
____ (1998). «La poesía de la experiencia». Litoral [Luis García Montero. Complicidades]. 217-218. 13-21.
____ (2000). «El oficio como ética». En Romera Castillo, José y Gutiérrez
Carbajo, Francisco (eds.). Poesía histórica y (auto)biográfica (1975-1999). Madrid. Visor. 87-103.
____ (2002). «Poética, política, ideología». Ínsula [Los compromisos de la poesía]. 671-672. 19-20 y 37.
____ (2003). «Poetas políticos y ejecutivos bohemios». En Mariscal, José M. y Pardo, Carlos (eds.). Hace falta estar ciego. Poéticas del compromiso para el siglo XXI. Madrid. Visor. 11-23.
González, David. (2000). Sparrings. Ribadesella. Línea de Fuego.
Lanz, Juan José. (2002). «“Himnos del tiempo de las barricadas”: sobre el compromiso en los poetas novísimos». Ínsula [Los compromisos de la poesía]. 671-672. 8-13.
Martínez, Santiago. (1994). «El vértigo de lo cotidiano. Roger Wolfe» (Entrevista). Ajoblanco. 69. 62-64.
Ortega, Antonio. (1994). «Introducción». En La prueba del nueve (Antología poética). Madrid. Cátedra. 9-36.
Parreño, José María. (1993). «Mi generación vista desde dentro». Revista de Occidente. 143. 131-142.
Riechmann, Jorge. (1987). Cántico de la erosión. Madrid. Hiperión.
____ (1990). Poesía practicable. Madrid. Hiperión.
____ (1998). Canciones allende lo humano. Madrid. Hiperión.
____ (1999). «Poética». En El último tercio del siglo (1968-1998). Antología consultada de la poesía española. Madrid. Visor. 759.
____ (2000). Muro con inscripciones / Todas las cosas pronuncian nombres. Barcelona. DVD.
____ (2001). Desandar lo andado. Madrid, Hiperión.
____ (2003). «Empeños». Zurgai [Poesía de la conciencia]. 18-23.
____ (2003). Un zumbido cercano. Madrid. Calambur.
____ (2003). Una morada en el aire. Diario de trabajo (18 de agosto de 2002 a 18 de agosto de 2003). Barcelona. El viejo topo.
____ (2006). Resistencia de materiales. Ensayos sobre el mundo y la poesía y el mundo (1998-2004). Barcelona. Montesinos.
Rodríguez, Juan Carlos. (1999). Dichos y escritos. Sobre «La otra sentimentalidad» y otros textos fechados de poética. Madrid. Hiperión.
Salvador, Álvaro. (2003). «La experiencia de la poesía». En Letra pequeña. Granada. Los Cuadernos del Vigía. 227-236.
VV. AA. (1999). Voces del Extremo [Las voces de la poesía española al otro extremo de la centuria]. Moguer. Fundación Juan Ramón Jiménez.
VV. AA. (2000). Voces del Extremo: poesía y conciencia. Moguer. Fundación Juan Ramón Jiménez.
Wolfe, Roger. (1993). Hablando de pintura con un ciego. Sevilla. Renacimiento.
____ (1994). Arde Babilonia. Madrid. Visor.
____ (1997). Hay una guerra. Madrid. Huerga y Fierro.
____ (1998). Cinco años de cama. Zaragoza. Prames.
____ (2001). El invento. Antología poética. Selección de Aurora Luque y Emilio Carrasco. Málaga. Miguel Gómez Ediciones (Col. Cuadernos de Trinacria).
____ (2002). «Encuesta a poetas, críticos y editores». Ínsula [Los compromisos de la poesía]. 671-672. 30.
____ (2004). Días perdidos en los transportes públicos seguido de Hablando de pintura con un ciego. Edición de Juan Miguel López. Madrid. Ayuntamiento de San Sebastián de los Reyes / Universidad Popular José Hierro.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Araceli Iravedra
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.